הקורונה עדיין כאן, ובימים האחרונים דווח שמקדם ההדבקה חצה שוב את 1. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמנהל רפואי, דנו בנושא היום (א') באולפן ynet.
קראו עוד:
"אנחנו עוד לא מרגישים את זה בשטח מבחינת מספר החולים שמאושפזים בבתי החולים ומבחינת ההתנהלות של האנשים", אמרה פרופ' רהב. "כולם מתנהלים כאילו אין יותר קורונה, אבל בדרום אפריקה, למשל, הזנים BA.4 ו-BA.5 בהחלט מתפשטים, והמספרים עולים. היו מקרים ספורים של הזנים האלה גם בישראל".
1 צפייה בגלריה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
מודדים חום בפיונגיאנג, צפון קוריאה, בעקבות התפרצות קורונה, השבוע
(צילום: רויטרס)
לשאלה אם הזנים האלו מסוכנים יותר, השיבה פרופ' רהב: "אנחנו עוד לא יודעים אם הם גורמים למחלה קשה יותר, אבל הם מתפשטים - לא ברור אם במהירות גבוהה יותר מהאומיקרון המקורי. מה שכן, נראה שגם מחלימים וגם מחוסנים פחות מוגנים מ-BA.4 ומ-BA.5. גם אנשים שחלו באומיקרון עלולים להידבק בשני הזנים האלה, אז נדרשת זהירות".
פרופ אדלר נשאל אם הוא חושב שהחלטה לבטל את בדיקות הקורונה בנתב"ג הייתה טעות. תשובתו: "זו אחת ההחלטות שהיו פופוליסטיות, ללא קשר לרפואה. המצב בדרום אפריקה מאוד מדאיג. יש שם עלייה בתחלואה של 25% וגם עלייה בתמותה כתוצאה משני הזנים החדשים. הזנים האלה מכילים מוטציות שדומות לדלתא, וזה מאוד מדאיג. הם יכולים לגרום למחלה הרבה יותר קשה מזו שגורם האומיקרון, וצריך לחכות ולראות.
"גם ההחלטה על ביטול החובה לעטות מסכות במקומות סגורים הייתה פופוליסטית. היא התקבלה ערב המימונה, כדי להראות שאנחנו ניצחנו את הקורונה. מספר הנדבקים גבוה ממה שמתפרסם, כי הרבה אנשים לא הולכים לבדיקות מוסדיות. זה נכון שמספר החולים הקשים יורד ומספר המאושפזים יורד, אם כי מספר החולים הקשים יורד בעיקר משום שחלק גדול מהם הולכים לעולמם, לצערי. צריך לחכות ולראות מה יקרה. עוד שבועיים-שלושה נראה אם העלייה במקדם ההדבקה גורמת לעלייה במספר החולים קשה ובתמותה".
פרופ' רהב: "אנחנו עוד לא יודעים אם הזנים האלה גורמים למחלה קשה יותר, אבל הם מתפשטים, ונראה שגם מחלימים וגם מחוסנים פחות מוגנים מהם. גם אנשים שחלו באומיקרון עלולים להידבק בשני הזנים האלה"
פרופ' רהב: "כמו פרופ' אדלר, גם אני לא חשבתי שצריך לבטל את כל ההגבלות, כאילו אין קורונה. גם אסור לשכוח שיש עכשיו הרבה פחות בדיקות - ולמרות זאת, יש עלייה במקדם ההדבקה. אני חושבת שצריך לקיים בדיקות בנתב"ג, בוודאי למי שמגיע מדרום אפריקה וממדינות אחרות שבהן התחלואה גבוהה. צריך גם לחזור למסכות, בוודאי באזורים סגורים או צפופים".
פרופ' אדלר: "אני קורא לחברי הממשלה להפסיק עם ההחלטות הפופוליסטיות ולחשוב רק על בריאות הציבור. אנחנו נאבקנו יפה בנושא הזה, הגענו להישגים יפים, גם בגלל המסכות והבדיקות בנתב"ג. בהתחלה הבדיקות בנתב"ג היו בעייתיות מאוד: לקח הרבה זמן עד שהגיעו תשובות, וחלק מהתשובות לא היו נכונות. בהמשך הוקם שם מערך בדיקות לתפארת. ברגע שאתה מבטל משהו, קשה מאוד לחזור אליו. ראינו את זה בביטול התו הירוק ובביטול החקירות האפידמיולוגיות".