בשורה חשובה לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר את התרופה הראשונה בעולם לטיפול בגלי חום והזעות הקשורים לגיל המעבר, שאינה מכילה הורמונים.
התרופה Veozah נלקחת דרך הפה ומיועדת לטיפול בהרחבת כלי דם, המתבטאת בגלי חום בגיל המעבר. התרופה פועלת נגד קולטן לנוירוקינין 3 וחוסמת אותו, כך שמעוכבת פעילותו בוויסות טמפרטורת הגוף במוח. התוצאה היא הפחתה בתסמיני גלי החום ובהזעות.
קראו עוד:
"גלי חום כתוצאה מגיל המעבר עלולים להוות נטל פיזי רציני על נשים ולהשפיע על איכות חייהן", אמרה ד"ר ג'נט מיינרד, מנהלת המרכז להערכת תרופות ב-FDA, "הטיפול בתרופה נגד גלי חום בינוניים עד חמורים בגיל המעבר מהווה אפשרות טיפול נוספת, בטוחה ויעילה, לנשים".

כ-80% סובלות מגלי חום

תקופת גיל המעבר מתרחשת כשנה לאחר הפסקת המחזור, לרוב בין הגילים 45 עד 55. גיל המעבר, המכונה גם מנופאוזה, מתבטא בהאטה בייצור ההורמונים הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון. אצל כ-80% מהנשים בתקופה זו מופיעים גלי חום המתבטאים גם בהזעה, הסמקה וצמרמורות הנמשכות מספר דקות.
הטיפול עד כה בתסמיני גיל המעבר כלל נטילת תרופות הורמונליות. אולם אלה אסורות לנשים עם היסטוריה של דימומים וגינליים, שבץ מוחי, התקף לב, הפרעות בקרישת הדם או מחלות כבד. הטיפול גם אסור לחלק מהנשים שנמצאות בסיכון גבוה למחלות סרטן.
1 צפייה בגלריה
התרופה הפחיתה את מספר אירועי גלי החום באופן משמעותי
התרופה הפחיתה את מספר אירועי גלי החום באופן משמעותי
התרופה הפחיתה את מספר אירועי גלי החום באופן משמעותי
(צילום: shutterstock)
הטיפול החדש ב-Veozah כולל נטילה של גלולה אחת של 45 מיליגרם פעם ביום, עם או בלי אוכל. את הגלולה יש ליטול באותה שעה ובכל יום. אם מנה נשכחה, על המטופלת ליטול אותה בהקדם האפשרי ולחזור ללוח הזמנים הקבוע למחרת.
יעילות התרופה לטיפול בגלי חום במידה בינונית עד חמורה נבדקו בשני ניסויים קליניים שכללו 3,000 נשים בגיל ממוצע של 54 שנים מארה"ב וקנדה. התרופה הפחיתה אצלן את מספר אירועי גלי החום באופן משמעותי בהשוואה לקבוצת בקרה שקיבלה תרופת פלצבו, שאינה מכילה חומר פעיל. החוקרים עקבו אחר הנשים המטופלות במשך שנה. תופעות הלוואי השכיחות ביותר של Veozah כללו כאבי בטן, שלשולים, נדודי שינה, כאבי גב, גלי חום ועלייה באנזימי כבד.
פרופ' טל בירון: "זו זכותה של כל אישה לבחור לוותר על הורמונים ובכל זאת לא לסבול מגלי חום"
"גיל המנופאוזה הפך מגיל מבוגר לגיל של נשים סופר פעילות ובריאות באמצע החיים", אומרת ל-ynet פרופ' טל בירון, מנהלת האגף לגינקולוגיה ומיילדות במרכז הרפואי מאיר ויו"ר החברה לרפואת האם והעובר. "גלי חום מהווים את אחד התסמינים המשמעותיים ביותר מבחינת הפגיעה באיכות החיים אצל הנשים הללו והטיפול היעיל ביותר לגלי חום היה עד כה טיפול הורמונלי חלופי.
"עם זאת, נשים רבות לא יכולות לקחת הורמונים מסיבות רפואיות או חוששות לקחת הורמונים בשל הפחד מעלייה בסיכון לסרטן שד ולתופעות של קרישיות יתר. ניתן לדון האם החשש הזה מוצדק או לא - אבל זו זכותה של כל אישה לבחור לוותר על הורמונים ובכל זאת לא לסבול מגלי חום. ההודעה על אישור FDA של תרופה שאינה הורמונלית להפחתת גלי חום משמחת ביותר ועשויה להועיל לנשים רבות".
"עשרות אלפי נשים סובלות ממגוון תסמיני גיל המעבר כשאחד הטורדניים ביותר הפוגעים ממשית באיכות חייהן הוא גלי החום", מוסיפה פרופ' נעמה קונסטנטיני, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות האישה, "לצערנו נשים רבות חוששות מטיפול הורמונלי, ולפיכך כל תרופה נוספת בארסנל הטיפולים חשובה. זו ההזדמנות לחזור ולהזכיר לנשים לפנות לייעוץ רפואי ולשמוע על האופציות לטיפול, ולא לסבול".