דלקת הכבד הנגיפית, שהתגלתה במדינות שונות בשבועות האחרונים, הגיעה גם לישראל: במשרד הבריאות התקבלו דיווחים על 12 מקרי הפטיטיס בקרב ילדים ישראלים, ושניים מהם נזקקו להשתלת כבד.
קראו עוד:
מהם הגורמים לדלקת הכבד הנגיפית המסתורית? מה התסמינים שעליהם התלוננו החולים? ומהו הטיפול המתאים? כל התשובות לכל השאלות.
2 צפייה בגלריה
מחלת כבד שומני
מחלת כבד שומני
בסך הכול אותרו כ-90 ילדים בבריטניה, בארצות הברית, בספרד ובאירלנד שלקו בדלקת, מלבד המקרים בישראל. נמסר כי לא מן הנמנע שיש מקרים נוספים שעדיין לא דווחו
(צילום: Shutterstock)

מהי דלקת כבד נגיפית?

"הפטיטיס" או "דלקת כבד נגיפית" היא מצב דלקתי באיבר הפנימי הגדול ביותר בגוף – הכבד - המטפל במרכיבים הכימיים והביולוגיים בגוף ואחראי לסילוק החומרים המסוכנים. ישנם מספר סוגים של דלקות:
  • הפטיטיס מסוג A מועברת מאדם לאדם דרך מזון או מים מזוהמים.
  • הפטיטיס B עוברת בנוזלי גוף כמו דם וביחסי מין (נגד שניהם קיים חיסון יעיל המצוי בשגרת חיסוני הילדים בישראל).
  • הפטיטיס מסוג C מועברת דרך נוזלי גוף, לרוב באמצעות חשיפה לדם נגוע ממזרקים משומשים של נרקומנים.
  • דלקות כבד מסוג D ו-E נדירות יותר.
  • הפטיטיס יכולה להיגרם גם מנגיפים אחרים, ובהם אדנו וקורונה.

מהם התסמינים האופייניים?

הדלקת גורמת לעיתים לתסמינים המופיעים זמן רב אחרי ההדבקה, שעה שהנגיף נותר בגוף, משתכפל ומתחיל להרוס את הכבד. במקרים כאלו מופיעים חום גבוה לזמן ממושך, בחילות, הקאות, כאבי בטן וצהבת. במקרים חמורים נוצר הרס בלתי הפיך של רקמת הכבד, ומתפתחות מחלות כמו שחמת הכבד או סרטן הכבד. חולים אלה נאלצים לעבור השתלת כבד.

מהי התפרצות הנוכחית?

על פי דיווח של ארגון הבריאות העולמי מסוף השבוע שעבר, דווח בחודשים האחרונים על עשרות מקרי הדבקה בדלקת כבד נגיפית שלא הייתה מוכרת בעבר, בקרב ילדים בני עשר ומטה. בסך הכול אותרו כ-90 ילדים בבריטניה, בארצות הברית, בספרד ובאירלנד שלקו בדלקת. נמסר כי לא מן הנמנע שיש מקרים נוספים שעדיין לא דווחו, ושיהיו מקרים חדשים.

מה גרם לדלקת?

עד כה לא נמצא גורם ספציפי. בבדיקות שנערכו לילדים שנדבקו, נשללה הדבקה בנגיפים המוכרים הגורמים לדלקת הכבד הנגיפית. אצל חלק מהילדים זוהתה הדבקה בנגיף הקורונה, ואצל חלק נמצא נגיף אדנו מזן 41.

האם הפטיטיס כתוצאה מווירוס היא תופעה יוצאת דופן?

לא. באופן תיאורטי, נגיפים רבים עלולים לגרום לדלקות באיברים פנימיים, ובהם גם בכבד. מאז פרוץ מגפת הקורונה ידוע על מקרים נדירים של דלקות כבד נגיפיות בקרב אנשים שנדבקו בקורונה.

מה מצבם של הילדים שלקו בדלקת הכבד בעולם?

שישה מ-74 הילדים הבריטים היו במצב קשה במיוחד ונזקקו להשתלת כבד, וכך גם שני ילדים מאלבמה שבארצות הברית.

האם הילדים היו בסיכון כלשהו או באו מרקע דומה?

לא. כל הילדים שאובחנו היו בריאים קודם לכן, והרקע שלהם שונה לגמרי.

מהם המקרים שהתרחשו בישראל?

לדברי ד"ר יעל מוזר-גלזברג, מנהלת שירות מושתלי כבד בילדים ורופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה, לתזונה ולמחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים, ידוע עד כה על 12 ילדים ישראלים שלקו בדלקת מאז פברואר 2021. בשניידר טופלו שבעה ילדים, ובשערי צדק חמישה.
"הילדים סבלו מכשל של תפקוד הכבד", מסבירה ד"ר מוזר-גלזברג. "הם היו מאוד חולים, ושניים מהם נזקקו להשתלה. כל הילדים עברו בירור מקיף: לא נמצא מקור אחד לתחלואה, אבל בכמה מהמקרים נמצאה סרולוגיה חיובית לקורונה שהעידה על הדבקה בנגיף. חלק מהילדים קיבלו טיפול תומך שכלל נוזלים ואנטיביוטיקה מניעתית. שניים מתוך ה-12 שדווחו בישראל - בני שלושה וחמישה חודשים - עברו השתלת כבד בשל אי-ספיקת כבד שהידרדרה במהירות".

מה היו התסמינים שהובילו את ההורים לחדר המיון?

לדברי ד"ר מוזר-גלזברג, הילדים הופנו לחדר המיון עקב צהבת בעור או בלחמיות העיניים. כמו בחו"ל, גם הילדים הישראלים היו בריאים והגיעו ממוצאים ומגזרים שונים. "לא היה חוט מקשר ביניהם", היא אומרת. "דלקת כבד ויראלית יכולה להיות נפוצה בקרב ילדים, והרופאים יודעים להפנות במידת הצורך להמשך בירור בבית החולים".