זמני המתנה ארוכים, ניצול זכאות נמוך בקרב קשישים ויישום חלקי בלבד של התוכניות: דוח מבקר המדינה בחן את שירותי בריאות השן באוכלוסייה, וביתר שאת בקרב ילדים וקשישים, ומצא כי למרות הרפורמה שנעשתה בתחום, פחות משליש מהילדים וחמישה אחוז מהקשישים מטופלים בקופות.
עוד בדוח המבקר:
טיפולי שיניים לילדים ולקשישים נוספו לסל הבריאות בין השנים 2010 ל-2019. על פי הנתונים שעולים מן הדוח, בשנת 2020 בלבד תוקצבו הטיפולים ב-7.7 מיליארד שקל, אך למרות זאת משרד הבריאות כשל במספר יעדים שהציב לעצמו בעניין. כך למשל, לא פחות מ-65 אחוז מהילדים שזכאים לשירותים בקופות החולים, ממתינים לרופא שיניים יותר מהזמן המירבי שנקבע על ידי משרד הבריאות. הנתון הזה מסביר נתון נוסף שעולה מדוח המבקר, ולפיו שיעור ההורים לילדים ש"אינם מרוצים מזמינות התורים לבדיקת רופא ולטיפולי שיניים", עומד על 42 אחוז.
על אף השירותים המסובסדים והתקצוב, רק 30 אחוז מהילדים קיבלו שירותים ממרפאות השיניים של הקופות בין השנים 2017 ל-2021. בקרב ילדים ערבים שיעורי ניצול הזכאות אף נמוכים משמעותית לעומת ילדים יהודים.
1 צפייה בגלריה
ילדה בזמן טיפול שיניים
ילדה בזמן טיפול שיניים
42 אחוז לא מרוצים מזמינות התורים
(צילום: Shutterstock)
המבקר מתח ביקורת גם על התנהלות משרד הבריאות בכל הנוגע לדיווחי הקופות על אודות זמן ההמתנה. "המשרד אינו בודק בשיטתיות את דיווחי הקופות", נכתב בדוח. "למשל, הוא אינו בוחן אם זמני ההמתנה עולים בקנה אחד עם זמני ההמתנה הנדרשים על פי חוזר סטנדרט השירות שהוא פרסם, והוא גם אינו מנתח את הנתונים כדי לדעת אם יש חסמים שנדרש להסירם על מנת להבטיח שהילדים מקבלים את טיפולי השיניים שהם זכאים להם על פי חוק". בנוסף, עולה כי בחלק מבתי החולים הפסיכיאטריים מטופלים כרוניים אינם מקבלים טיפולי שיניים להם הם זכאים.

רק שני אחוזים מהקשישים מקבלים טיפולי שיניים משקמים

הדוח התייחס גם למיצוי הזכאות בקרב קשישים, אוכלוסייה נוספת שלה ניתנים שירותים במרפאות השיניים של הקופות בסבסוד ציבורי. "על פי בדיקה של משרד הבריאות, בשנים 2019 ו-2020 נתנו קופות החולים לקשישים טיפולי שיניים בהיקף מזערי", נכתב בדוח. "טיפולי מניעה וטיפולים משמרים ניתנו לכחמישה אחוזים מהקשישים הזכאים לכך, וטיפולים משקמים ניתנו לכשני אחוזים".
"פחות משליש מהנשאלים ידעו על זכאות הקשישים לקבלת טיפולי שיניים בחינם או בהשתתפות עצמית"
שיעור המיצוי הגבוה ביותר נרשם בקרב חברי קופת החולים כללית ועמד על 15 אחוז, לעומת ארבעה אחוזים בלבד בקרב חברי לאומית. גם בעניין הפיקוח והרגולציה מתח המבקר ביקורת על משרד הבריאות: "משרד הבריאות לא קבע סטנדרט שירות לשום טיפול מטיפולי השיניים לקשישים", כתב המבקר. "משמע שאין לקופות החולים יעדים שבהם הן צריכות לעמוד כדי לספק לקשישים בזמן סביר את טיפולי השיניים שבמסגרת סל הבריאות, כנדרש בחוק ביטוח בריאות ממלכתי".

המטופלים לא מכירים את הרפורמה

ואולם, נראה שאחת הבעיות העיקריות שגורמות לניצול נמוך של ההטבות היא אי-הכרת פרטי הרפורמה והשירותים המסובסדים שניתנים בה, הן מצד הורים לילדים והן מצד הקשישים. "בסקר שביצע משרד מבקר המדינה במרשתת, עלה כי 48 אחוז מההורים שילדיהם לא ניצלו את הזכאות ציינו כי הסיבה לכך היא אי-הכרת הרפורמה", נכתב בדוח. "פחות משליש מהנשאלים, שהם קשישים בני יותר מ-75 או בני משפחותיהם מהציבור היהודי, ידעו על זכאות הקשישים לקבלת טיפולי שיניים בחינם או בהשתתפות עצמית, ו-61 אחוז מהם ציינו כי הסיבה לאי-ניצול הזכאות היא אי-הכרת הרפורמה".
באשר למשמעויות היישום החלקי – הן אינן ברורות, בין היתר, משום שמשרד הבריאות לא ערך מעקב אחר תחלואת השיניים. "משרד הבריאות לא ביצע באופן שיטתי סקרים אפידמיולוגיים דנטליים מלאים בנושא מצב תחלואת השיניים בכלל האוכלוסייה, כדי לעמוד על מגמות התחלואה", נכתב בדוח. "המשרד לא בדק את המועילות של הרפורמות כדי להעריך את איכות הטיפולים הניתנים במסגרתה ואת התפוקות הנובעות מהשקעת המשאבים שהוא משקיע ולא קבע יעדים לצמצום תחלואת שיניים. המשרד גם לא קבע עבור קופות החולים מדדי איכות לעניין אספקת השירותים".

משרד הבריאות: "הרוב מרוצים מהטיפול"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "האגף לבריאות השן פועל לשפר את בריאות השיניים של האוכלוסייה באמצעות פעולות מניעה, חינוך לבריאות השן, הבטחת איכות טיפולי השיניים, קביעת סטנדרטים והנחיות מקצועיות ופיקוח מקצועי על מרפאות ושירותים. המשרד וכן קופות החולים מפרסמות ומיידעות את הציבור בזכויות המגיעות להם על פי החוק, וכלל המידע מפורסם לציבור באתר המשרד".
באשר לטיפול בילדים, אמרו במשרד הבריאות: "כחלק משירותי בריאות השן לתלמיד נבדקים הילדים ע"י רופא שיניים בבית הספר או בגן. השרות בגני הילדים הורחב לראשונה בשנת 2022 לכל הגנים בארץ. המשרד פועל להעלאת המודעות ועידוד ניצול השירות, בין היתר באמצעות השירות לתלמיד, במסגרתו נעשית במוסדות החינוך בדיקת סקר (screening) שנתית, לאחריה מקבלים ילדי הגנים ובתי הספר מכתב להורים המיידע אותם על הזכאות וכן הפניה לבדיקה / טיפול שיניים בקופת החולים במקרה הצורך. במקרים דחופים נעשית פניה טלפונית להורים. שיעור צריכת השירות יציב יחסית בשנים האחרונות ומשקף את תמונת המצב האפידמיולוגית של תחלואת העששת בישראל. בנוסף, בשנת 2022 האגף ביצע תהליך שיתוף ציבור בנושא זמינות ונגישות לשירות בחברה הערבית וזיהוי חסמים לקבלת השירות, בשיתוף נציגי קופות חולים".
בנוגע לטיפול בקשישים נמסר כי "המשרד ערך בדיקה ומעקב אחר יישום הרפורמה לטיפולי שיניים באנשים מעל גיל 72. הקופות הונחו להרחיב את מתן השירותים, זמינותם וכן יידוע המטופלים אודות השירות הכלול בסל. נעשו מספר צעדי מדיניות על מנת להגדיל את שיעור המיצוי בקרב קשישים. המשרד רואה צורך להכניס את טיפולי השיניים לקשישים בגיל מוקדם יותר. בעיית המיצוי נובעת מהחלת גיל ההכללה בסל בגיל גבוה וככל וגיל הזכאות ירד, יגדלו השימושים עקב מעבר לטיפול במסגרת הרפואה הציבורית. יש לציין כי 93% מהמבוטחים היו מרוצים מהטיפול בבריאות השן שקיבלו".