הנה השפעה מזיקה של הקורונה, שרבים לא היו מודעים לה: פרופ' יאיר מורד, ראש מחלקת עיניים ילדים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), אומר לאולפן ynet כי מחקר שערך עם עמיתיו העלה כי המגפה גרמה להחמרה בקוצר הראייה של ילדי ישראל.
קראו עוד:
"ביצענו את המחקר במסגרת מרפאה לילדים שסובלים מקוצר ראייה ושעוברים טיפול לעצירתו", מסביר פרופ' מורד. "היום, אם קוצר הראייה של הילד מחמיר, והמספר עולה, אפשר לטפל בכך באמצעות טיפות ולעצור את העלייה של המספר. במחקר, שבו השתתפו 150 ילדים בני שש עד 12, שמנו לב שבתקופת הקורונה, מרץ 2020 עד מרץ 2021, קצב עליית המספר אצל הילדים המטופלים עלה ב30% יותר מאשר בשנה הקודמת".
הסיבה, לדעתו, היא מסכי המחשבים והטלפונים הניידים. "אין ספק בכך", קובע פרופ' מורד. "קוצר ראייה מושפע משני דברים עיקריים. הראשון, עבודה מקרוב. אם הילד נמצא קרוב מדי למסך או לספר, זה משפיע. נתקלנו בילדים חרדים שלא נחשפים למסכים אבל לומדים כל היום בישיבה: מגיל שלוש יש להם קוצר ראייה. הדבר השני שמשפיע על קוצר הראייה הוא מחסור בחשיפה לאור שמש, לאור יום טבעי. כשהילד סגור בבית, הסיכוי שיסבול מקוצר ראייה הוא הרבה יותר גדול.
"שני התנאים האלה התקיימו בתקופת הקורונה: הילדים גם ישבו מול המסכים כל היום, וגם לא יצאו מהבית. לכן, קצב עליית המספר שלהם עלה מאוד".
1 צפייה בגלריה
"ככל שהשנים עוברות, יש יותר ילדים עם קוצר ראייה. יש גם יותר טיפולים"
"ככל שהשנים עוברות, יש יותר ילדים עם קוצר ראייה. יש גם יותר טיפולים"
"ככל שהשנים עוברות, יש יותר ילדים עם קוצר ראייה. יש גם יותר טיפולים"
(צילום: shutterstock)
פרופ' מורד נשאל אם הגיעו אליו השנה יותר מטופלים חדשים ביחס לשנים קודמות. תשובתו: "ב-20 השנים האחרונות יש עלייה הדרגתית רצופה בשכיחות של קוצר הראייה בכל העולם. ככל שהשנים עוברות, יש יותר ילדים עם קוצר ראייה. יש גם יותר טיפולים: עדשות מגע מיוחדות, טיפות עיניים. עולם הרפואה נותן לזה מענה. אין ספק שבשנת הקורונה ההחמרה הייתה משמעותית. 30% זה המון".
"במחקר, שבו השתתפו 150 ילדים בני שש עד 12, שמנו לב שבתקופת הקורונה, מרץ 2020 עד מרץ 2021, קצב עליית המספר אצל הילדים המטופלים עלה ב30% יותר מאשר בשנה הקודמת"
הרופא ביקש להדגיש כי הטיפול לעצירת עלייתו של המספר ניתן היום לכולם באמצעות קופות החולים. הטיפול כולל מעקב על ידי רופא עיניים מדי חצי שנה וטיפות אטרופין לעין מדי ערב בשילוב עם משקפיים או עם עדשות מגע טיפוליות. "כמו במחלות רבות אחרות, גם טיפול יעיל בקוצר ראייה מתחיל בגילוי מוקדם", אומר פרופ' מורד. "ההמלצה היא לעבור בדיקת ראייה אצל רופא מדי שנה גם כשמצב הראייה הוא תקין".