אמש (יום ו') בשעה 23:00 לערך לפני חצות החלה הדרמה במרכז הרפואי שניידר בפתח תקווה שבסופה נקבע מותו של הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר בן ה-16 שניתק עצמו - כך לפי בית החולים - ממכונת הלב ריאה (אקמו). "הלכתי להביא אוכל ועשיתי איתו שיחת וידאו", סיפר האב יריב קלר. "בזמן שהלכתי, הוא רצה שירותים. ניתקתי את השיחה כדי שיעשה ואחרי דקה או שתיים שמעתי צעקות וראיתי שעושים החייאה. כל הצוות רץ לשם".
3 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר שנפטר מסיגריה אלקטרונית
(צילום: באדיבות המשפחה)
3 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר עם הוריו ואחיו
(צילום: באדיבות המשפחה)
בשיחה עם ynet, סיפר האב: "הלכתי לקחת אוכל, אמרתי לאחות שיסתכלו עליו כי אני יוצא מהחדר. אחרי דקה שתיים, אני שומע מהפרוזדור צעקות ועושים עליו החייאה. זה היה ממש לפני 23:00. ראיתי שמבית החולים הוציאו הודעה שניתק את עצמו, אם מישהו ראה את זה שמידן ניתק את הצינורית שיספר לנו. זה צינור שמחובר לעורק בצוואר, מספיקה תזוזה לא במקום וזה עלול להשתחרר".
מנהל טיפול נמרץ בשניידר, פרופ' עובדי דגן, אמר בתדרוך לתקשורת: "הלילה קרה לנו מקרה קשה. למדנו להכיר את המשפחה ולהוקיר אותה. אתמול בשעה 23:00 הייתה התראה על חוסר פעילות של מערכת האקמו והייתה פעולה מיידית ונכונה של הצוות שנכנס להחייאה. הסיכויים להצלחה היו נמוכים ונאלצנו לקבוע את מותו. זה אירוע קשה, ואנחנו לומדים את הפרטים. הילד היה עירני ולא היה מונשם וזו דרך הפעולה עם הילדים. אנחנו עושים את זה כי ההחלמה של הריאה היא איטית". התדרוך הועבר ב-ynet בשידור חי.

המסר של האב: "התרחקו מסיגריה אלקטרונית"

מידן תושב גדרה למד בכיתה י' בכפר הנוער החקלאי עיינות. הוא היה ספורטאי והתאמן בג'ו ג'יטסו ובאמנויות לחימה משולבות (MMA). לפני כשבועיים אושפז בבית החולים קפלן וביום חמישי האחרון הועבר לבית החולים שניידר שם חובר לאקמו. הוא הותיר במותו הורים, ריני ויריב, ושלושה אחים. "הרבה התפללו על מידן, אפילו במסגדים התפללו עליו יש לנו חברים ברהט", סיפר האב.
עוד סיפר על הימים שקדמו למות בנו: "שבוע לפני שאושפז (לפני שבועיים), הוא הקיא. לקחנו אותו לרופא, הוא נבדק. חשבו שזה כנראה וירוס והוא שוחרר. למחרת התחיל שיעול חזק. אחרי יומיים הלכנו למוקד רפואי, הוא נבדק שוב וקיבל משאף אידוי לריאות ואנטיביוטיקה ושוחרר. אחרי יומיים הרגיש עדיין לא טוב והפעם הלכנו לרופאת משפחה בבדיקת סטורציה (חמצן בדם) הייתה ירידה במדדים והוא פונה לקפלן בניידת טיפול נמרץ. ביום ראשון לפני שבועיים אושפז בטיפול נמרץ וביום חמישי ראו ירידה במדדים והוחלט להעבירו לשניידר. בבית החולים שניידר, חובר מידן למכונת האקמו שמדמה פעולת לב-ריאה.
3 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן שנפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
(צילום: פייסבוק)
״כל הילדים מעשנים. לצערי, הסיגריה האלקטרונית נגישה להם. זה זמין, זה נראה שטויות, לא כמו סיגריה אמיתית. כהורים היינו מעורבים בחיים של מידן, אבל אין שליטה. אפשר לחנך אבל קשה למנוע את הסיגריות". לאב יש מסר להורים ולילדיהם: "להתרחק מסיגריה אלקטרונית כמו מאש, באמריקה יש עשרות מקרים של קריסת ריאות".

נקרא על שם הסבא רבא ששרד את השואה

האב סיפר כי מידן היה הנין של מרדכי קלר ששרד את השואה בפולין והלך לעולמו לפני 17 שנים, "השם מידן מגיע מהשם של הסבתא שלי דוניה שיחד עם בעלה מרדכי קלר ילדו בנות שאחת מהן היא אמא שלי. אנחנו הנכדים החלטנו להוסיף את שם המשפחה של סבא קלר לשם המשפחה שלנו ברוך". כך עשו כל הנכדים כשהוסיפו את שם המשפחה קלר לזכר הסבא ששרד את השואה.
"סבא שלי עמד חמש פעמים מול כיתת יורים בפולין. אני זוכר שסיפר לנו שכשהיו דורכים את הנשק לירות ביהודים או לפני שהיו עפים הכדורים, נהג להפיל את עצמו אחורה וככה הגופות נפלו עליו, הסתירו אותו ושם שכב כמה שעות עד שהיה בטוח לברוח. הוא נותר לבד בעולם, עבר המון, עלה לארץ, שיקם את חייו, הקים משפחה ועבר עוד טרגדיות. כשחיפשנו משפחה שלו ביד ושם, ליד שמו מרדכי קלר הופיע שנהרג והוא סיפר שחשבו שהוא באמת נהרג אבל נשאר בחיים נגד כל הסיכויים".
"עכשיו הנין שלו שנושא שם של שורד חזק וחשבנו שישרוד את הכשל הרפואי נפטר ממש כמה ימים לפני יום השואה", אמר האב.
אמו של הנער ריני מוטט ברוך ספדה לו בפוסט בפייסבוק: "ה' נתן, ה' לקח, יהי שם ה' מבורך. מידן שלנו הלך לעולמו אתמול בלילה. הילד היפה שלי, הסנדוויץ' שוקולד שלי, החיים שלי, איננו עוד איתנו".

מצב נדיר: "קשה לדעת אם ניתן היה למנוע"

בית החולים מסר הבוקר: "בצער רב, אנו מעדכנים על פטירתו של הנער בן ה-16 שטופל ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר וחובר למערכת האקמו בשל קריסה של ריאותיו, לאחר שימוש בסיגריות. מפרטים ראשונים עולה כי הנער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק עצמו מהאקמו מסיבה לא ברורה. פרטי המקרה דווחו למשרד הבריאות, נבדקים בשעה זו וייחקרו בימים הקרובים".
בשיחה עם ynet, אמר יו"ר איגוד מכונות האקמו ד"ר יגאל כסיף כי לא ניתן לדעת אם היה אפשר למנוע את המקרה המצער: "יש היום יותר ויותר חולים שמחוברים למכונת אקמו במצב ערות וזה דורש מידה מסוימת של הרגעה או טשטוש. מצליחים להחזיק עשרות רבות של אירועי אקמו במצב עירני. אני לא יודע אם זה המצב במקרה של הנער משניידר. זו טרגדיה קשה ואי אפשר לדעת אם היה אפשר למנוע את המקרה".
ד״ר כסיף מסביר כי ניתוק של חולה ממכונת האקמו הוא לא שכיח. "ברור שכדי לנתק את עצמך זה מצריך התנגדות, של המטופל לחיבור, אבל זה לא דבר שכיח, ויש פה ושם דיווחים על ניתוקים מאקמו. גם חולים שמחזיקים אותם באקמו על הרגעה, עלולים להגיע לרמת עירנות יותר גבוהה מכל מיני סיבות ולהתנגד לחיבור. יש יותר מתסריט אחד שזה אפשרי. צריך לנווט מאוד בעדינות כדי לשלוט במטופל כדי שלא יסכן את עצמו".
לדבריו, ישנו צוות מוגבר שמשגיח על מטופלים המחוברים למכונת אקמו: "במקום אחות אחת לשני חולים כפי שמקובל בטיפול נמרץ, זו אחות אחת שמופקדת על המטופל. אבל להגיד שהיא לא יכולה להסיט את מבטה לרגע? היא יכולה להסתובב לשנייה. אין מצב של מאה אחוז".
מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "אנו משתתפים בצער הרב על מותו בטרם עת של מידן מרדכי קלר ומוסרים תנחומים למשפחה באבלם הכבד. אנו שולחים חיבוק של אהדה לבני משפחתו נוכח הכאב הנורא".
הם הוסיפו כי "שימוש בסיגריות אלקטרוניות היא תופעה מדאיגה שהפכה לנפוצה בקרב ילדים ובני נוער בארץ, וחשוב שההורים וקובעי המדיניות בישראל ידעו את האמת המדעית מאחורי המוצר המסוכן אשר גורם לתלות פיזית ונפשית.
"ישנם מחקרים מדעיים אשר חשפו מעשני סיגריה אלקטרונית לסיכון מוגבר לאסתמה, הפרעות קשב וריכוז, כאבי ראש, התנהגות אימפולסיבית, חוסר יציבות רגשית, דיכאון, חרדה שיעול ובחילות. בנוסף נמצא במחקרים גם קשר להתקפי לב ולחץ דם גבוה".