משרד הבריאות מנחה לריחוק חברתי, אבל הנתונים התחלואתיים מצביעים אחרת: בחודשים האחרונים חל זינוק משמעותי בשיעור מחלות המין בישראל, כשברקע לא רק הקורונה המאיימת, אלא גם עמידויות הולכות וגוברות של חיידקי מחלות המין לטיפול האנטיביוטי.
על פי נתוני משרד הבריאות, מתחילת שנת 2020 ועד לתחילת חודש יוני האחרון נרשמו 860 מקרי בכלמידיה, ו-314 מקרי זיבה. מדובר במספרי שיא. לשם השוואה, בשנה הקודמת שיעור הנדבקים בכלמידיה הגיע ל-664 בני אדם ושיעור ההדבקות בזיבה עמד על 254. שנה קודם לכן המספרים היו נמוכים יותר.
כאמור, נוכח הסגר הממושך והחשש מהדבקה בנגיף הקורונה, ניתן היה להניח כי תירשם ירידה בשיעור התחלואה במחלות מין בישראל. המספרים, לעומת זאת, מצביעים אחרת. עלייה זו מדאיגה מומחים ברחבי העולם, שכן שימוש היתר באנטיביוטיקה הפך את החיידקים לעמידים ביותר. לפני כמה חודשים הזהיר ארגון הבריאות העולמי כי חיידקי הזיבה דווחו כעמידים בכל רחבי העולם, וכי החיידק הפך מתוחכם מאוד. כלומר, בכל פעם שמיוצרת אנטיביוטיקה חדשה - הוא "לומד" כיצד להתגבר עליה.
החיידק גונוריאה, שמחולל את מחלת הזיבה, עלול להדביק את אזור איברי המין, פי הטבעת והגרון. אזור הגרון מעורר דאגה במיוחד בקרב המומחים, שכן השימוש הנפוץ יחסית באנטיביוטיקה נגד דלקות גרון יוצר עמידות לחיידק, והוא מתרבה באזור עקב מין אוראלי.
מאז התפתחות האנטיביוטיקה מגלה החיידק עמידות לרבים מסוגי האנטיביוטיקה, ובהן הסוג הוותיק פניצילין ואחרים כמו טטראציקלינים וקווינונלונים. עמידות לאנטיביוטיקה נגרמת בשל שימוש יתר ומינון לא מתאים, המסייעים לחיידק להתגבר על האנטיביוטיקה ולפתח מוטציות עמידות.
2 צפייה בגלריה
חיידק כלמידיה
חיידק כלמידיה
כאבים בעת קיום יחסי מין ודלקות באברי הרבייה: חיידק הכלמידיה
(ShutterStock)
עמידויות רבות נרשמות בחיידק הכלמידיה, הגורם לדלקות באגן, דימומים, כאבים בעת קיום יחסי מין ודלקות באברי הרבייה עד כדי עקרות. הבעיה העיקרית בשתי ההדבקות הללו היא שברבים מהמקרים לא מופיעים כלל סימפטומים, והאדם ממשיך ומדביק את בני או בנות הזוג שלו בעת קיום יחסי מין ללא קונדום.
"יש כמה סיבות לעלייה בשיעור ההידבקות, והראשית בהן היא יחסי מין מזדמנים", מסבירה ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק בעפולה."כשאנחנו שואלים את המטופלים מדוע לא 'התמגנו' בזמן יחסי המין, הם מציינים כי הם משוכנעים שהסכנה היחידה ביחסי מין לא מוגנים היא הדבקה באיידס, וכיום כבר לא מתים מנגיף ה-HIV. חלק גם נוטלים את תרופת ה-PrEP, שמונעת הדבקה ב-HIV, אז הם מרשים לעצמם לקיים יחסי מין לא מוגנים".

עשרות מיליונים נדבקים מדי שנה

החיידק השכיח ביותר מבין החיידקים הגורמים למחלות מין הוא זיבה (Gonorrhea). כ-60 מיליון איש, גברים ונשים ברחבי העולם, נדבקים מדי שנה בחיידק. בארצות הברית לבדה עומד שיעור ההדבקה על שלושה מיליון בני אדם בשנה.
החיידק "נייסריה גונוריאה", שמחולל את המחלה, שייך לקבוצת החיידקים המכונה "חיידקים גרם-שליליים". השם גונוריאה מגיע מיוונית ומשמעותו "שטף זרעים", משום שביוון העתיקה סברו כי ההפרשה המוגלתית אצל החולים מכילה גם זרעונים.
2 צפייה בגלריה
חיידק גונוריאה
חיידק גונוריאה
מחולל מחלת הזיבה: חיידק הגונוריאה
(ShutterStock)
המחלה מתפשטת דרך מגע מיני, אולם נשים נגועות עלולות להעביר את המחלה גם לתינוק בזמן הלידה, ובכך לגרום אצל התינוק דלקת לחמית העיניים. זו אחת הסיבות שכל היילודים בישראל ובמדינות מערביות נוספות מטופלים מיד לאחר הלידה במשחת עיניים אנטיביוטית. החיידק עלול לעבור גם במגע עם חפצים או כלים שהיו במגע עם חלקים נגועים. תקופת הדגירה של המחלה נמשכת בין יומיים לשבועיים, אולם מרבית התסמינים מופיעים בתוך יומיים עד חמישה ימים לאחר ההידבקות.
בקרב נשים, בין 30% ל-60% לא ידווחו על תסמין משמעותי. אצל אחרות תגרום המחלה להפרשה וגינלית, כאב בזמן השתנה, דימום שאינו בתקופת המחזור או דימום לאחר קיום מגע מיני. בבדיקה אצל הרופא ייראה צוואר הרחם דלקתי ויפריש מוגלה.
אצל גברים מובילה המחלה לדלקת של השופכה, שגורמת לכאב בזמן השתנה ולהפרשה מוגלתית. במקרים חמורים עלולה המחלה לגרום לדלקת של האגן הכוללת כאבי בטן, דימומים, הקאות או חום. החיידק עלול לעבור במעלה צינור השופכה ולהדביק גם את האשכים ובלוטת הערמונית, וכתוצאה מכך עלולים להיגרם כאב מפשעתי ונפיחות.
אם ההדבקה מתרחשת בפי הטבעת, יסבול החולה מהפרשה רירית או מוגלתית, דימום וכאב בעת מתן צואה. עם זאת, גונוריאה של פי הטבעת יכול להופיע גם בצורה "שקטה" שאינה גורמת לתסמינים כלשהם.