על רקע משבר הקורונה והפניית משאבי המעבדות לטובת בדיקות לגילוי הנגיף, חל צמצום משמעותי בבדיקות לגילוי מחלות מין, ובהן כלמידיה וזיבה. במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לא נערכות בדיקות למחלות מין, וגם בבית החולים איכילוב הורידו את תדירות הבדיקות לצורך עמידה ביעדי בדיקות הקורונה. אחת הסיבות המרכזיות לירידה במספר הבדיקות ולעיכוב במתן התוצאות, הוא המכשור הזהה לבדיקות הללו ולבדיקות הקורונה. בנוסף, גם הריאגנט, החומר הכימי הדרוש לביצוע הבדיקה, הוא אותו ריאגנט של בדיקות הקורונה.
בסוף החודש שעבר קיבלו בקופת החולים כללית הודעה לפיה בשל המחסור במכשור ובריאגנטים – נעצרות הבדיקות לאיתור מחלות מין. ואולם תוך זמן קצר שינתה הקופה את ההנחיה והודיעה כי רק המעבדה בירושלים תבצע את הבדיקות. הקופה הנחתה את הרופאים להפנות לבדיקות רק "חולים סימפטומטיים עם חשד משמעותי למחלות מין, כאשר יידרש אישור של גורם מחוזי בטרם העברה למעבדת מחוז ירושלים".
2 צפייה בגלריה
פתיחת מתחם בדיקות קורונה לאוכלוסיית המהגרים בדרום תל אביב
פתיחת מתחם בדיקות קורונה לאוכלוסיית המהגרים בדרום תל אביב
המכשור לגילוי קורונה: זהה לזה של מחלות מין
בקופת החולים מאוחדת נוצר עומס במעבדה, ובעקבותיו זמן ההמתנה לתוצאה התארך. במרפאת הפרסים של משרד הבריאות, אחד ממוקדי הבדיקות למחלות מין הגדולים בחיפה ובצפון, לא התקיימו כלל בדיקות למחלות מין. בתוך כך, יש לציין כי כלמידיה היא אחת ממחלות המין הנפוצות אשר עלולה במקרים מסוימים אף להביא לעקרות בקרב נשים.
בשטח, אנשים אשר מבקשים בדיקות – לא מקבלים הפנייה אליהן. מפאת המחסור בבדיקות, אחת האפשרויות המוצעות למטופלים היא טיפול באנטיביוטיקה, לעתים ללא צורך ממשי בכך. "הגיעה אליי חולה שהתלוננה על צריבה והפרשה", סיפרה רופאה מאזור המרכז מקופת החולים כללית. "הגניקולוג שבדק אותה לא מצא דבר בבדיקה והוא המליץ על בדיקה לגילוי כלמידיה. המחלה יכולה לגרום לעקרות בנשים, ולכן היה לי חשוב מאוד לאבחן אותה, אך המעבדה סירבה לעשות זאת. נאלצתי להציע למטופלת טיפול באנטיביוטיקה ללא בדיקה מתוך תקווה שאני לא פוגעת בה. המטופלת סירבה לקחת טיפול ללא אבחנה מדויקת ונאלצה לפנות לבירור במסגרת פרטית".
"הבעיה העיקרית באבחון מאוחר היא שבטווח הארוך עלולה להיווצר פגיעה במוח ופגיעה בלב, עקרות, מחלות פרקים, ומצד שני הטיפול הוא די פשוט", אומר ד"ר אמיר פרידנברג, מומחה ברפואה פנימית וחבר ההנהלה הראשית בקופת חולים לאומית. "לכן חשוב לאבחן מחלות מין בזמן. עם זאת, חשוב לציין כי היעדר אבחון של מספר שבועות אינו מאוד קריטי אך עדיין ההדבקה יכולה להימשך. מומלץ להיבחן כמה שיותר מוקדם".
2 צפייה בגלריה
 שימוש במכשור לטובת קורונה - הזנחה של מחלות מין
 שימוש במכשור לטובת קורונה - הזנחה של מחלות מין
שימוש במכשור לטובת קורונה - הזנחה של מחלות מין
(צילום: MCT)
מנגד, גורמים אחרים במערכת הבריאות מספרים כי גם הדרישה לבדיקות פחתה באופן משמעותי. "בדקנו מעט אנשים בתקופה האחרונה, אך באופן יחסי נרשמו יותר תשובות חיוביות", אומרת יעל גור, מנהלת מרפאת לוינסקי של לשכת הבריאות בתל אביב בתחנה המרכזית בעיר. "הסיבה לכך היא שהאנשים שהגיעו באמת היו צריכים להגיע, והכוונה היא בעיקר לאלו שהגיעו עם תסמינים למחלות מין ולאלו שמשתייכים לקבוצות סיכון. בימי שגרה, שיעור התוצאות החיוביות נמוך יותר. ההתרשמות שלי היא שאחת הסיבות המרכזיות לכך היא שאנשים הפנימו את ההוראה להישאר בבתים ומכאן שהם מזניחים בעיות בריאות, וביניהן גם בדיקות למחלות מין".
מקופת החולים מאוחדת נמסר בתגובה: "הבדיקות למחלות מין לא הופסקו. עקב העומס שנוצר בעקבות בדיקות הקורונה, נוצר עיכוב ואנחנו משלימים את הבדיקות והעברת תוצאותיהן בימים אלה".
מקופת החולים כללית נמסר בתגובה: "הבדיקות המדוברות (STD) מבוצעות גם בתקופה זו, בהתאם לצורך רפואי. לנוכח העובדה שנדרשנו להסב במהירות את פעילות המעבדות לבדיקות קורונה בהיקפים שהולכים וגדלים מדי יום, ריכזנו ביצוע בדיקות אלה במעבדה אחת בירושלים, דבר שעשוי להאריך במעט את מועד קבלת התשובה - וכל זאת עד לחזרה לפעילות כבשגרה".