ד"ר איתמר בוצר בשיתוף אינפומד
מפרק הירך הוא המפרק המחבר בין הרגל לאגן, זהו המפרק העמוק ביותר מבין שלושת המפרקים הגדולים בגוף. ניתוח ארתרוסקופיה של מפרק הירך הוא ניתוח זעיר פולשני, אשר נועד לטפל בבעיות במפרק הירך אשר גורמות לכאבים ולשמר אותו. זהו הניתוח הארתרוסקופי הצעיר והמתקדם ביותר טכנולוגית מבין הניתוחים בשלושת המפרקים הגדולים.
הסיבה השכיחה ביותר להגיע לניתוח ארתרוסוקפיה של הירך הוא קרע בלברום בירך, אשר לרוב יגרם בעקבות מבנה תפס של העצמות, או פעילות ספורט קיצונית.
התלונה השכיחה ביותר כאשר יש קרע בלברום היא כאבים באזור המפשעה, לא יוצא דופן, שהמטופל יחזיק את הירך עם כל היד כאשר יצביע על אזור הכאבים. לעיתים, קרע בלברום יכול להראות כמו בקע מפשעתי או בעיה אורולוגית כך שהאבחנה חשובה מאוד. האבחנה וההחלטה על הניתוח תבוצע על ידי אורתופד מומחה בשימור מפרקי ירכיים, לעיתים קרובות יהיה צורך בביצוע בדיקת MRI של הירך.
צפו ברופא מסביר

ההחלטה על ניתוח ארתרוסקופיה של הירך

ניתוח ארתרוסקופיה של הירך מבוצע רק לאחר כישלון של טיפול שמרני או מבנה לקוי בולט של העצמות אשר עלול לגרום לפציעה במפרק ללא ניתוח. הטיפול השמרני מתחיל בטיפול פיזיותרפי וטיפול בזריקות תוך מפרקיות בהנחיית אולטרסאונד.

מהלך ניתוח ארתרוסקופיה של הירך

במהלך ניתוח ארתרוסקופיה של הירך המנותח שוכב על שולחן שמאפשר לבצע מתיחה של המפרק לצורך פתיחה של חלל עבודה. עקב עומקו של המפרק, לצורך הכניסה למפרק יש צורך בשימוש במכשיר שיקוף (רנטגן). בשלב הראשון של הניתוח תבוצע סקירה של המפרק והמבנים האנטומיים שלו – הערכה של שלמות הסחוסים המפרקיים (החומר הלבן שמכסה את העצמות), האם יש מבנה תפס והאם קיים קרע בלברום. בשלב השני של הניתוח יבוצע טיפול בפגיעות השונות – שיוף של מבנה העצמות למבנה עגול ואנטומי, תוך כדי בקרת שיקוף עד קבלת מבנה תקין. בנוסף יתבצע גם תיקון של הקרע בלברום, או הטריה/ שחזור הלברום עם שתל גיד במידה לא ניתן לתקן. במידה ונמצאה פגיעה סחוסית במהלך הניתוח, במקרים מסוימים ניתן לבצע פעולות לעידוד של צמיחת סחוס מחדש ואף השתלה של תחליף סחוס כאשר הפגיעה הסחוסית מוגדרת היטב.

חתכים בעור

בכל ניתוחי הארתרוסקופיה (בירך ובמפרקים אחרים) הגישה הניתוחית למפרק תבוצע דרך חתכים קטנים בעור בגודל של חצי סנטימטר עד סנטימטר פחות או יותר. בניתוח ארתרוסקופיה של הירך מבוצעים שניים עד ארבעה חתכים קטנים דרכם מוחדרים כלי העבודה. החתכים עדינים, ויכולים להחלים ללא השארה של סימן משמעותי. עם זאת, יש לומר שישנם אנשים עם נטייה לפתח צלקות עבות (קלואידיות), אשר אצלם יישאר סימן ברור מהניתוח.
האם הניתוח בטוח?
באופן כללי ניתן לומר שניתוחים המבוצעים בצורה ארתרוסקופית, זעיר פולשנית, הם ניתוחים בטוחים יותר מאשר ניתוחים פתוחים. הסיכוי לזיהום או דימום קים אך זניח, והסיבוך הנפוץ ביותר שנצפה בניתוחים הללו הוא ירידה בתחושה עורית בעקבות החתכים בעור.
בעבר הלא רחוק, המתיחה של הרגל הייתה מבוצעת מול כרית גדולה בין הרגליים. המתיחה הזו הייתה עלולה לגרום לפצעים ולירידה זמנית בתחושה באיבר המין. לאחרונה, עם התקדמות הטכנולוגיה בניתוחי ארתרוסקופיה של הירך, במרבית המקרים, המנותחים שוכבים על גבי ספוג מיוחד אשר מאפשר מתיחה של הרגל ללא כרית בין הרגליים, כך שכל הסיבוכים של ירידה בתחושה או פצעים באזור איבר המין נעלמו לחלוטין.

החלמה מהניתוח

לאחר הניתוח על המטופל לעקוב אחר פרוטוקול הפיזיותרפיה אשר ניתן על ידי הרופא המנתח. ברוב המקרים, יהיה צורך להשתמש בקביים למשך שבועיים לאחר הניתוח. מאמר משיקאגו הראה שכ-94% מהאצנים שעברו ניתוח ארתרוסקופיה של הירך חזרו לריצה מלאה ללא כאבים בממוצע כ-8 חודשים מהניתוח. עוד ידוע שככל שהניתוח מבוצע לאחר זמן רב יותר מהפציעה, ההחלמה איטית יותר והחזרה לספורט מאוחרת יותר.
מי מבצע ניתוח ארתרוסקופיה של הירך?
ניתוח ארתרוסקופיה של הירך הוא ניתוח שונה מניתוחי ארתרוסקופיה אחרים, המפרק עמוק יותר והטכניקה הניתוחית אחרת. מחקרים מראים שהסיכוי של הניתוח להיכשל גבוה מאוד (כ-15%) כאשר הניתוח מבוצע אצל מנתח לא מנוסה, לעומת סיכוי של 2% לכישלון אצל מנתחים מנוסים מאוד.
ד"ר איתמר בוצר בשיתוף אינפומד