אם בעונת היובש והקור הנוכחית צץ גם לכם על השפתיים פצע הרפס (שלבקת) מעצבן, הוא ככל הנראה משתייך לקבוצת וירוס הרפס סימפלקס HSV1. בהרפס סימפלקס שפתי או בשמו השני - הרפס אוראלי, אזור הפה מותקף על ידי הנגיף. הבשורות הרעות שהשכיחות שלו עולה בתקופה זו של השנה, בעקבות מזג אוויר יבש וקר, ושהוא מדבק ומתפשט בקלות. והבשורות הטובות? זו לא גזירת גורל ויש מה לעשות.
קראו עוד:
לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי (WHO), שניים מכל שלושה מבוגרים בעולם מתחת לגיל 50 נושאים את הנגיף, וההערכה היא שכ־90% מהאנשים בקרב האוכלוסייה הבוגרת נחשפו לפחות פעם בחייהם להרפס.

דברים שחשוב לדעת על הרפס סימפלקס (אוראלי)

  • הרפס הוא שם של משפחת וירוסים אשר הנגיף הנפוץ בה ביותר הוא הרפס מסוג 1, אשר גורם ברוב המקרים לשלפוחיות על השפתיים.
  • ההתפרצות הראשונית מתרחשת בדרך כלל לפני גיל 20 ומשפיעה על השפתיים והאזור סביב הפה. לכ־20% מהנדבקים בהרפס אין ביטוי קליני אשר מעיד על מחלתם. למעשה, הם לרוב כלל לא מודעים למחלתם ויכולים לגלות אותה דרך בדיקות דם שגרתיות.
  • אין דרך לדעת מי מהנדבקים, שכבר חוו הרפס, יסבלו מהתפרצות מחודשת ומי לא. מי שחווה הרפס פעם אחת, כנראה עלול לחוות אותו שוב בעתיד. לרוב, ההתקף הראשון יהיה החמור ביותר.
  • הנגעים בהרפס סימפלקס עלולים ליצור בהמשך הצטלקות ופיגמנטציה או אודם מקומי.
  • במקרים נדירים גם הרפס מסוג 2, שהוא ההרפס הגניטלי, יכול להופיע באזור הפה.

איך נדבקים בהרפס?

ניתן להידבק ממגע אישי קרוב, כמו נשיקות עם אדם שנושא את הנגיף. הדבקה בנגיף יכולה לעבור גם במגע של הפה עם חפצים שבהם הנגיף עשוי להימצא. אלה כוללים, בין השאר, סכיני גילוח, שפתונים ופריטים משותפים אחרים.
2 צפייה בגלריה
ההרפס שלך חזר
ההרפס שלך חזר
התפרצות מגיעה לרוב בעונה זו של מזג אוויר קר ויבש, כמו גם בתקופות לחץ או לאחר מחלה, חום, ניתוח ואפילו אחרי הווסת
(צילום: skutterstock)

מה קורה בזמן התפרצות ההרפס?

ההרפס בא לידי ביטוי בשלפוחיות ופצעים המופיעים על השפתיים, הפה, הלשון או החניכיים, ואף באזורים נוספים של הפנים. ההתפרצות מגיעה לרוב בעונה זו של מזג אוויר קר ויבש, כמו גם בתקופות לחץ או לאחר מחלה, חום, ניתוח ואפילו אחרי הווסת במחזור החודשי. יחד עם זאת, גם חשיפה לשמש וחום מהווה טריגר מוכר להופעת ההרפס.

האם הוא מסוכן?

הרפס סימפלקס שפתי חוזר ונשנה יכול להיות מסוכן אם השלפוחיות או הפצעים ממוקמים ליד העיניים. התפרצות כזו עלולה להוביל להצטלקות בקרנית העין.
ההרפס גם עלול להיות מסוכן לאנשים מדוכאי חיסון או לתינוקות רכים, אצלם ההתפרצות עלולה להתפתח לזיהום חמור עד למחלה מסכנת חיים.

ההרפס שלך חזר

אירועים מסוימים יכולים לגרום לנגיף להופיע מחדש ולהוביל להתפרצות חוזרת של הרפס. לאנשים שסובלים מהרפס בתדירות גבוהה - מעל שש פעמים בשנה - ההמלצה היא לטפל בתרופות אנטי-ויראלית במטרה להפחית את שכיחות הופעת ההתפרצויות וכטיפול מניעתי.
טריגרים נוספים להתפרצות הרפס: מצבים רפואיים כגון מחלת חום, שינויים הורמונליים, זיהומים בדרכי הנשימה, מערכת חיסון חלשה, טיפולי שיניים או שהות בטמפרטורות קיצוניות, עלולים להוות טריגר נוסף להתפרצות ההרפס.
2 צפייה בגלריה
נגיף ההרפס
נגיף ההרפס
הגדלה של נגיף ההרפס. שניים מכל שלושה מבוגרים בעולם מתחת לגיל 50 נושאים את הנגיף
(צילום: skutterstock)

מרגישים משהו מעקצץ או שורף? ההרפס בדרך

עקצוץ או חום על השפתיים או בסמוך להן הם בדרך כלל סימן אזהרה לכך שפצעי הקור של ההרפס האוראלי חוזרים עומדים להופיע תוך יום עד יומיים. מעבר לשלפוחיות או לפצעים על הפה, השפתיים, הלשון, האף או החניכיים, אנו נרגיש גם כאב שורף סביב השלפוחיות, עקצוץ או גירוד ליד השפתיים.

מיתוס ההרפס: אין צורך לטפל בהרפס כי הוא חולף לבד

לא נכון. הרפס יכול לחלוף גם ללא טיפול, אך לטיפול יש כמה תפקידים עיקריים:
  • מניעת זיהום משני (מצב שבו יכול להתלבש על הווירוס גם חיידק)
  • הפחתת משך ההתפרצות של ההרפס.
  • טיפול מניעתי כדי למנוע שכיחות גבוהה של ההתפרצויות.
  • ריפוי נכון למניעת הצטלקויות.
  • הפחתת הסיכון להדביק אחרים – זהו גורם משמעותי בייחוד כשמדובר בתינוקות רכים או מדוכאי חיסון.

הופיעה כבר השלפוחית? מה לא לעשות

  • לא לקלף את השלפוחיות! זה פוצע ומונע מהפצע להחלים, ובעיקר גורם להיווצרות צלקות שיישארו גם לאחר שהשלפוחיות יחלפו.
  • לא להשתמש בטסטרים של שפתונים מלחחים או אודם בחנויות האיפור.
על אף הדעה הרווחת, הרפס אינו בהכרח גזירת גורל, וניתן לטפל בו הן כטיפול מניעתי במטרה לצמצם את שכיחות ההתפרצויות, והן לקצר את משך ההתפרצות עצמה.
הכותבת היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר