בחורף אולי יש פחות שמש, אבל העונה הקרה לא בהכרח מיטיבה עם העיניים שלנו. הקור, היובש ושינויי הטמרפטורה במהלך היום עלולים לגרום לגירוי בעיניים ואף לדלקת, שיכולה להיגרם מנגיף, חיידק או על רקע אלרגי. בנוסף, דלקת עיניים יכולה ללוות מחלות דרכי הנשימה העליונות, שנפוצות מאד בתקופת החורף.
הסימנים של דלקת עיניים נגיפית הם אודם מקומי, תחושת גוף זר, דמעת, גירוי בעיניים, הפרשה מימית ורגישות לאור. סימנים נוספים שיכולים להופיע בחלק מהמקרים הם דימומים נקודתיים בלובן וגם נפיחות בעפעפיים. לרוב סימנים אילו מופיעים בשתי העיניים, אך ייתכן מצב שהם מופיעים רק בעין אחת.
הדלקת הנגיפית יכולה לעבור לעיתים ללא טיפול כלל, אך אם בכל זאת מחליטים לטפל, ניתן לעשות זאת באמצעות הנחת קומפרסים קרים על העיניים, טיפות המכילות תרופות אנטי דלקתיות, וטיפות המכילות אנטיביוטיקה.
חשוב לזכור כי הדלקת מידבקת ומומלץ להימנע ממגע ישיר עם מי שלקה במחלה, כמו גם משימוש במגבות פנים משותפות. חשוב לשטוף ידיים לאחר שנוגעים בעיניים.
אחד הנגיפים שמומלץ להיזהר ממנו, דווקא בחורף, הוא האדנו וירוס, נגיף הגורם למחלות בדרכי הנשימה העליונות, עובר מאדם לאדם במגע ישיר על ידי הפרשות הגוף כולל רוק ועיניים. הטיפול בדלקת הזו דומה לטיפול בדלקת נגיפית, אולם לעיתים עוברים שבועות וחודשים עד היעלמות המשקעים.
1 צפייה בגלריה
עיניים בחורף
עיניים בחורף
לשמור על העיניים בחורף
(צילום: shutterstock)

יובש בעיניים בעונה הקרה

רבים סובלים מיובש בעיניים במהלך החורף, גם בגלל שימוש במזגנים שגורמים לשכבת הדמעות להתאדות בגלל החימום. במקרים כאלה, כדאי להימנע מאוויר יבש ומרוח ישירה, ולהשתמש בתחליף דמעות ללא חומר משמר, במקרה הצורך.
חשוב לדעת שגם בחורף נדרשת הגנה של משקפי שמש. השמש החורפית מטעה וניתן לחשוב שהיא לא מזיקה, אך למעשה היא מסוכנת ויש צורך להתגונן מפניה.
קראו עוד:

10 עובדות שכדאי לדעת על העיניים שלנו

1. העיניים שלנו יכולות לעבד 36,000 סיביות של מידע כל שעה, ומעל 50% מפעילות המוח מוקדשת לעין.
2. בממוצע העיניים שלנו ממצמצות 17 פעמים בדקה, 14,280 פעמים ביום, ו2.5 מיליון פעמים בשנייה. משך זמן המצמוץ משתנה מאדם לאדם, ומושפע מגורמים סביבתיים כמו עייפות, חולי, פציעות בעין ותרופות.
3. בתוחלת חיים ממוצעת, העיניים שלנו רואות בערך 24 מיליון תמונות שונות, ובכל נקודת זמן מסוגלת העין להפעיל מאות שרירים ואיברים.
4. העין האנושית רואה רק 3 צבעים: אדום, כחול וירוק. כל שאר הצבעים הם שילובים שלהם.
5. האישונים שלנו מתרחבים בערך 45% כשאתם מסתכלים על מישהו שאתם אוהבים. האישונים מתרחבים גם בזמן סכנה ומתח.
6. כל עין מכילה 107 מיליון תאים וכולם רגישים לאור. התאים מורכבים מתאי קנה המסייעים להבחין בין שחור לבן, ותאי המדוכים מסייעים לנו לראות צבעים.
7. העין שלנו היא בערך ברוחב 2.5 ס"מ ושוקלת 8 גרם. העין דומה לכדור ונמצאת בתוך מבנה גרמי בצורת פרמידה שכובה, שבסיסה החלול בחזית ארובת העין.
8. הקרנית של בני אדם דומה לזו של הכרישים כך שמשתמשים בקרניות של כרישים בניתוחי עיניים.
9. אחד מכל 12 גברים סובל מעיוורון צבעים כלשהו.
10. העין יכולה להתמקד ב-50 אובייקטים שונים בשנייה אחת. היכולת המדהימה הזו מתרחשת בשיר המהירות אך לא בו זמנית.
ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית קלינית B.Sc חברת ועד מועצת האופטומטריסטים