פאנל מומחי ה-FDA המליץ הלילה (ד') על חיסון ילדים בגילי 5 עד 11. ההמלצה נחשבת למהלך משמעותי ביותר במאבק בנגיף הקורונה. הדיון נמשך שעות והועבר בשידור חי, ובסיומו קבעו המומחים כמעט פה אחד (17 תומכים ונמנע בודד), להמליץ למינהל המזון והתרופות האמריקני לאשר את חיסוני הילדים.
ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים וד"ר ליאור הכט שגיא מתראיינים לאולפן ynet, כדי להסביר את ההשלכות של ההמלצה על ישראל.
ד"ר פסח, ההמלצה עברה עם נמנע אחד, ללא מתנגדים בכלל. הבטיחות והיעילות מול הסיכונים גברו בצורה משמעותית. "כן, היה דיון באמת ארוך ומאוד מאוד מעמיק, ניתוח יסודי ביותר של הנתונים שפייזר הציגה. אבל היו גם הסתכלות ובחינה של תרחישים בהמשך. באופן חד משמעי הנתונים הדגימו שכמעט בכל התרחישים, החיסון גם יחסוך תחלואה של ילדים וגם סיבוכים משמעותיים מקורונה, ותופעות הלוואי שכרוכות בו וקיימות הן מינוריות. צריך להבין את זה שבכל טיפול רפואי יש קצת תופעות לוואי. בכל קבוצת הניסוי לא היה אפילו ילד אחד שקיבל אף אחת מתופעות הלוואי המשמעותיות יותר. השיח העיקרי הוא סביב דלקת בשריר הלב, ומדובר בתופעה מאוד מאוד נדירה וכמעט לא משמעותית שמתגדמת לעומת הסיכון שיש מהדבקה במחלה".
אז צריך להדגיש את העובדה שהמחלה לא תמיד קלה? "אני חושב שצריך להגיד בכנות שהפחדה היא לא האסטרטגיה שתעבוד בלשכנע את ההורים. גם התופעות הקשות של קורונה וגם תופעות הלוואי של החיסון הן מאוד נדירות והן באמת פקטור בשיקול הדעת אבל הן לא הפקטור העיקרי. הפקטור העיקרי הוא היכולת להחזיר את הילדים לשגרה והיכולת להפחית אצל הילדים את החרדה. הדברים האלה הם מאוד משמעותיים ומשפיעים מאוד על החיים של הילדים, אם אנחנו רוצים להחזיר את הילדים למסלול ול"שפיות", אנחנו חייבים פתרון מעבר לפתרונות שיש היום, החיסון זה הפתרון.
"שוב, בנוסף על כל התועלת הציבורית המאוד גדולה שדיברתם עליה במניעת ההדבקה ובהורדת התחלואה הכללית, הדרך היחידה לשכנע את ההורים בעיניי תהיה לעבור דרך המקומות האלה. לא לזרוק נתונים על כמה הקורונה מסוכנת בילדים כי היא באמת לא כל כך מסוכנת בילדים, אלא על החזרה לחיים".
1 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים
ילדים מתחסנים
החיסון יחזיר את הילדים לחיי שגרה
(צילום: שאטרסטוק)
ד"ר הכט שגיא, מנהלת רפואית מרחבית של קופת חולים מכבי, האם אתם מוכנים כבר גם לוגיסטית וגם רעיונית לקראת מבצע חיסוני הילדים? "אכן. אנחנו פרושים כבר בכל התשתית בכל הארץ. הקופות יכולות ממש בן לילה לחזור ולחסן כמה ילדים שצריך. המינון שהילדים הולכים לקבל הוא שליש ממינון המבוגרים (10 מק"ג מול 30 מק"ג), ואנחנו ממתינים לבקבוקונים החדשים מחברת פייזר. ברגע שהם יגיעו ורק אחרי שיהיה דיון מעמיק בישראל של מיטב המומחים, אחרי שישקלו את כל הנתונים, ותתקבל החלטה, רק אז הקופות כמובן יתחילו לחסן".
מה עונים להורים שמהססים? ד"ר הכט שגיא: "אנשים חוששים וזה לגיטימי. אנחנו נמצאים בתקופה של חוסר ודאות, גם מהחיסון, גם מהתופעות הנדירות של החיסון וגם מהתופעות הנדירות של הקורונה. אנחנו פועלים בתנאי חוסר ודאות. אבל המחקר שביצעה חברת פייזר הוכיח גם יעילות של החיסון ב-91% נגד מחלה תסמינית וגם בטיחות. אמנם המדגם היה לא מספיק גדול בשביל לאתר את התופעה הסופר נדירה של המיוקרדיטיס, אבל במדגם של הילדים במחקר של פייזר בהחלט לא היו תופעות חריגות.
"גם אני אמא לילדים בגילאים שהחיסון אושר עבורם. אני תמיד נותנת מקום לחשש של ההורים. אנחנו נותנים מקום לחששות, אנחנו מסבירים, אנחנו מדריכים. אנחנו מנגישים את המידע המהימן".
את תחסני באופן אישי את הילדים? ד"ר הכט שגיא: "אני הראשונה בתור. הבן הגדול יודע כבר, אנחנו הראשונים בתור".
ד"ר פסח, התמריץ החיובי כאן הוא כמעט מובן מאליו, השאלה היא אם גם צריך לחשוב כאן במונחים של סנקציות? "אני חושב שסנקציות צריכות להיות מחוץ לתחום בכל מה שנוגע לחיסונים. צריך להפריד בין המשמעות של תו ירוק לבין סנקציות, אנשים תופסים את התו הירוק בתור סנקציה, אבל התו הירוק הוא לא סנקציה, התו הירוק הוא כלי שמאפשר לנו לשלוט או לצמצם את התחלואה".
"אסור שהבחירה של ההורים לחסן את הילדים, תהיה ממקום של נוחות."אני אחסן את הילד רק כי יותר נוח לי לא שלא צריך לעשות לו בדיקה מהירה". ההמלצה שלנו על החיסון של הילדים היא לא מתוך המקום הזה, אלא מתוך רצון להגן על הילדים מפני התופעות השליליות שכרוכות בקורונה, גם התחלואה הישירה וגם מהפגיעה העקיפה בשגרת החיים ובבריאות הנפשית של הילדים, זאת הסיבה לחסן.
"בריאות הילדים לא מתחילה ונגמרת בקורונה ולא מתחילה ונגמרת בלקבל חיסון או לא לקבל חיסון. צריך לייצר הסברה, לייצר פתיחות, לייצר גם תודעה לאחריות שיש לכל אחד מאיתנו על האחר. במצבים כאלה אנחנו רואים שיעורי התחסנות גבוהים והיענות גבוהה, ובמקומות שבהם מתעסקים בהגבלות, ובקרבות ובמלחמות, ההיענות של הציבור יורדת".
פרופ' אבישי אליס, מנהל המחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון ויו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, מציין כי מחקר בינלאומי שנערך גם בישראל מגלה כי החיסון לשפעת מגן מפני תחלואה קשה בקורונה "ומפחית את הסיכון להתאשפז מקורונה ב-40%. שפעת עשויה להיות מחלה קשה, שאחד הסיבוכים המוכרים שלה הוא דלקת שריר הלב, מיוקרדיטיס, ששכיחה גם בקורונה. גם אנשים צעירים ובריאים מתים בכל שנה משפעת. חשוב להבין שהשפעת כאן, ולזכור שהשנה חייבים ביתר שאת להתחסן מפניה".