3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה של חברת פייזר
חיסוני קורונה של חברת פייזר
חיסוני קורונה שמפתחת פייזר לילדים
(צילום: רויטרס)
פאנל מומחי מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, המליץ אמש (יום שלישי) לחסן ילדים בני 11-5 בחיסון של פייזר - וזכה לתמיכה גורפת מצד מומחים בכל העולם. ההחלטה של פאנל המומחים התקבלה ברוב של 17 תומכים מול נמנע אחד, אחרי דיון מקיף שנמשך שעות ארוכות. בעקבות זאת ראש הממשלה נפתלי בנט ידון היום (ד') בחיסון ילדים בני 5-11 בישראל, בדיון שבו ישתתפו שר הבריאות וגורמי המקצוע במשרדו.
לקראת מבצע חיסוני הילדים, קופות החולים עודכנו הבוקר כי בבקבוקונים לילדים יהיו 10 מנות חיסון, לעומת הבקבוקונים של המבוגרים בהם יש 6 מנות. הבקבוקונים לילדים יסומנו בצבע כתום ואלו של המבוגרים בצבע סגול. מומחי הבריאות הישראלים בטוחים ביעילות החיסון ובבטיחותו - ריכזנו את חוות הדעת של כמה מהם.

3 צפייה בגלריה
יהודה אדלר באולפן ynet
יהודה אדלר באולפן ynet
"כמה שיותר חיסוני ילדים, יותר טוב". פרופ' אדלר
פרופסור יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה פנימית ומנהל רפואי שמשמש גם כיועץ לרשויות מקומיות בנושא הקורונה, טוען כי צריך לחסן ילדים כדי להגן ממחלה ומההשפעות של הנגיף, וגם כדי למנוע הדבקה אצל מבוגרים. "ילדים נדבקים בקורונה, חלקם גם חולים בצורה קשה יותר ויש גם מקרי מוות בילדים. יש הרבה פוסט-קורונה בילדים וגם תסמונת הפימס שהיא לא נדירה, שבעקבותיה ילדים מגיעים לטיפול נמרץ ואקמו ואף למוות", אומר פרופ' אדלר. "בנוסף, הילד מהווה וקטור העברה. רוב הילדים נדבקים בצורה קלה אבל הם יכולים להדביק את המבוגרים והחיסון לא מגן במאה אחוז. יש גם כ-900 אלף איש שלא התחסנו. לכן חיסון ילדים יכול להביא לחסינות עדר, שתגן עלינו אם יגיע וריאנט חדש".
"החיסונים יעילים מאוד ורוב האנשים שמתו היו לא מחוסנים או מחוסנים חלקית. החיסונים האלה יגנו על הילדים ויגרמו לחזרה לשגרה חופשית", מסביר פרופסור אדלר את החשיבות בחיסון ילדים. "אני מקווה שכמה שיותר הורים יחסנו את ילדיהם. אם ה-FDA רואה לנכון לאשר חיסון ילדים, אין סיבה שישראל לא תלך אחריו. חיסוני הילדים הם בטוחים ונכונים ומונעים את המחלה ומחלה קשה ומוות. כמה שיותר חיסוני ילדים, יהיה יותר טוב".
משרד הבריאות נוהג לקבל את המלצות ואישורי ה-FDA, וסביר שלא ימתין זמן רב לפני שיאשר בעצמו את חיסוני הילדים. לפני המלצת ה-FDA פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, העריך בריאיון לאולפן ynet כי המבצע בישראל יחל בחציו השני של החודש הבא. "אנחנו נקיים דיון בישראל ונחליט איך מתייחסים, הדברים הם לא אוטומטיים", אמר פרופ' זרקא על הדיון הצפוי בישראל.
3 צפייה בגלריה
גליה רהב ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
גליה רהב ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
פרופ' רהב
(צילום יריב כץ)
החיסון שקבעה פייזר לילדים הוא שליש מהמינון הרגיל: 10 מיקרוגרם במקום 30 מיקרוגרם עבור בני 12 ומעלה. פייזר הודיעה כי תייצר בקבוקונים חדשים, שימנעו "בלבול" ויאפשרו לאחות לשאוב את החיסון ישירות ללא צורך למהול אותו במים סטריליים כפי שמתבצע כיום. חיסוני הילדים יתבצעו על ידי אחות נפרדת בחדר נפרד או בבתי ספר. זאת כדי למנוע בלבול במינון החיסון המופחת, וגם כדי שלא לחשוף אותם למבוגרים הנמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה. עד שפייזר תייצר את הבקבוקונים החדשים, תעבורנה האחיות תדרוך כיצד לשאוב את המינון המתאים לילדים – גם מהבקבוקונים הרגילים.

"החיסון לפוליו היה הרבה יותר מסוכן"

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, קראה להורים לחסן את ילדיהם. "אני חושבת שזה חשוב מאוד. אני לא אומרת שאין תופעות לוואי ויכול להיות שיהיו מקרים של דלקת בשריר הלב, אבל ממה שאנחנו ראינו זה נדיר ביותר - והסיכון מהקורונה הרבה יותר גבוה. אני לא מכירה תופעות לוואי לטווח רחוק. מעבר לשישה שבועות לא מוכרים סיבוכים של חיסונים, אז אני באמת לא מבינה את הפחד של ההורים בנוגע לתופעות לוואי לטווח רחוק. החיסון לפוליו היו בהרבה יותר מסוכן ואנשים עמדו בתור כדי להתחסן".
"ראינו שגם ילדים חולים במחלה משמעותית", מוסיפה פרופ' רהב. "יש יותר מחלה קשה אצל ילדים מאז שיש את זן הדלתא. היו בארץ 150 מקרים של פימס, שזו מחלה נוראית. בנוסף, ילדים מתמודדים עם כל עניין הבידודים ואין חברה וזו מכה אחת גדולה. בשביל להכחיד את המחלה הזו מהעולם, בשביל להגיע לחסינות עדר, צריך לחסן אחוז הרבה יותר גדול של אנשים ולכן צריך לחסן גם ילדים".

גם פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, תומך בחיסון הילדים. "קודם כל הסכנה מהמחלה עצמה. אנחנו אפילו לא יודעים את ההשלכות לטווח הרחוק של הקורונה. סיבה שנייה היא שיכול להיות שיופיע וריאנט אלים יותר וחיסון ילדים יהווה חיסון עדר של כלל האוכלוסייה. ילדים גם יכולים כמובן להיות בפוסט קורונה שאין לנו בזה הבנה גדולה. אמנם כל הסיבוכים האלה נדירים אבל ראינו בארץ ילדים שמגיעים לאשפוז. אם יוצאים מתוך הנחה שיש אמצעי עם סיכון נמוך, אז יש חשיבות בלחסן. יש אמצעי להגן על ילד ואם לא משתמשים בו, יש פה בעיה".
"אמנם אין נתון של פייזר שהוצג בדיון שמוכיח כי חיסון ילדים מהווה חסינות עדר, אך מהניסיון בארץ וגם בעולם, לפחות בטווח הקצר, נראה שלחיסון ישנה השפעה על ההדבקה", אומר פרופ' כהן.
"השאלה היא מה המאזן בין הסיכון מהחיסון לבין הרווח מהחיסון", מסביר פרופסור כהן, "האם אנחנו צריכים באמת לקחת בחשבון שמחסנים ילדים כדי להגן על אוכלוסייה אחרת, כולל אוכלוסייה שלא מתחסנת. מחליטים לחסן ילדים לטובת אוכלוסייה שלמה שהחליטה במודע לא להתחסן ועולה השאלה האם זה מעשה מוסרי".
לדבריו, לפי נתוני משרד הבריאות, ילדים בישראל עד גיל 9 מהווים כשליש מהנדבקים היומיים. עד גיל 19 הם מהווים 55% מההדבקות היומיות. "רוב ההדבקות זה עד גיל 19. יש פה את האלמנט הבריאותי של בריאות הנפש ושל מניעת בידוד וחזרה לשגרה, ואסור לנו להזניח את זה. ברור שאנחנו רוצים חיסון שהוא בטוח. מאחר וילדים זו אוכלוסייה שהיא לא בסכנה לרוב, אם חלילה תקרה תקלה או פגיעה מהחיסון, אנשים יסתכלו על זה בצורה אחרת ולכן יוצאים מתוך הנחה שיש בטיחות גבוהה לחיסון. לאור הנתונים שה-FDA הציג, יש יסוד לפחות על פי 3,000 הילדים שקיבלו את החיסון, שמדובר בחיסון שהפרופיל שלו בטוח ובהחלט יעיל".

"כל הורה בשילוב עם רופא הילדים צריך לקבל את כל המידע כדי להגיע להחלטה ולא להתבסס על כל מיני פייק ניוז", אומר פרופסור כהן. "העובדה שכיום ההדבקה והמחלה בארץ בדעיכה, נותנת זמן נוסף להורים להיערך. צריך לקחת בחשבון דברים כמו פוסט קורונה ולשקול זאת בכובד ראש".

"תחילת הסוף של המגפה"

פרופ' חגי ציון, יו"ר ההסתדרות הרפואית, הגיב אמש על החלטת ה-FDA ומסר: "ההסתדרות הרפואית מברכת על החלטת ועדת המומחים של ה-FDA לאשר את חיסוני הקורונה לילדים בגילי 11-5. הנתונים בחודשים האחרונים הראו שמעל מחצית מההדבקות בקורונה התרחשו בילדים שנדבקו במוסדות החינוך. חשוב לציין שחיסוני הילדים הם ה'גיים צ'יינג'ר' ויובילו למיגור נגיף הקורונה. אני מתכוון לכנס בימים הקרובים את פורום המומחים של הר"י כדי לדון בהמלצות ה-FDA ולהביא את ההמלצות לידיעת הציבור. בכל מקרה אני קורה לכל מי שלא התחסן ללכת להתחסן. החיסון מציל חיים".
"החיסון בקבוצת הילדים חשוב ביותר ואין להתעלם מקבוצת גיל זו", אמר ד"ר עופר לוי, חבר פאנל המומחים של ה-FDA. "המרכז לבקרת מחלות האמריקני ימשיך לעקוב אחר תחלואת הקורונה בילדים, ואחר תוצאות ההתחסנות. אני מדגיש כי החיסון בקרב ילדים צפוי למנוע את ההדבקה בקורונה, ואנו מעודדים מהמינון הנמוך שנמצא בטוח ויעיל".
האימונולוג ד"ר ארז גרטי ממכון דוידסון למדע אמר אתמול בבוקר לאולפן ynet, לפני המלצת מומחי ה-FDA, כי "זו ההתחלה של סוף המגפה. הקורונה כנראה לא תיעלם כל כך מהר, אבל היא תוכל להפוך להיות נסבלת כשמספיק אנשים יחלימו ממנה או יתחסנו נגדה".
פורסם לראשונה: 23:35, 26.10.21