1 צפייה בגלריה
פיגמנטציה
פיגמנטציה
לטפל בכתמים על הפנים
(צילום: shutterstock)
כמי שמכירה מקרוב את ההתמודדות המייאשת עם מלזמה – מצב כרוני של העור המתבטא בפיגמנטציה עקשנית, השיחה עם ד"ר סיון מרסר היא סוג של עור בקצה המנהרה, כיוון שלדבריה יש היום טיפול תרופתי שיכול לעזור. אבל נתחיל מהבסיס. כלומר מהאפידרמיס.
לא כל פיגמנטציה שמופיעה על העור היא מלזמה. למלזמה גורמים רבים והטיפול בה חייב להימשך כל החיים כיוון שהיא מחלה כרונית, שפוגעת בעיקר בנשים ממוצא אסיאתי ואפריקאי אשר חיות בארצות שטופות שמש ובעלות גוון עור של 3 ומעלה בסולם פיצפטריק (המודד את גוני העור, כאשר 1 זו הדרגה הבהירה ביותר ו־6 הכהה ביותר).
המלזמה מתאפיינת, כאמור, בכתמים שצבעם כהה מצבע העור הסמוך להם. כתמים אלה מופיעים במרכז המצח, על הלחיים ומעל השפה, הם קשים לטיפול, ונוכחותם תלווה את האישה בכל גיל הפיריון.
קראו עוד:
בחלק מהגורמים למחלה אפשר לשלוט. איזה? למשל, "הימנעות משמש, הגנה על העור בזמן השהות מחוץ לבית, כולל חידוש מריחת קרם ההגנה לעתים תכופות, הפסקת עישון, הפסקת נטילה של תרופות מסוימות ושל גלולות למניעת הריון, הקטנת החשיפה למסכים הפולטים קרינה", אומרת ד"ר מרסר. ומה לא בשליטתנו? "מוצא, גיל, מצב הורמונלי, מחלות רקע בעיקר אוטואימוניות, עד כמה הייתה בעבר חשיפה לשמש ועוד", היא מסבירה.
עוד דבר שחשוב להקפיד עליו זה להגיע לטיפול מיד עם התפרצות הכתמים, ולא לחכות. "ככל שהטיפול יהיה בסמוך להופעת המלזמה, כך יהיה קל יותר לטפל בה. רופא העור יוכל להבין מהם הגורמים הספציפיים להתפרצות, והאם זו תוצאה של תהליכים שהתרחשו במקביל או של גורם אחד דומיננטי", אומרת ד"ר מרסר.
בשוק, היא מספרת, קיימים שלל טיפולים - החל מתכשירים מקומיים שנמכרים ברשתות ואצל קוסמטיקאיות, וכלה בתכשירים שאפשר להשיג רק במרשם רופא. בשני המקרים אלה הם תכשירים שחלקם נועדו להפחית את האנזימים שגורמים למחלה, חלקם נועדו לבצע קילוף עדין של העור או הבהרה שלו, ויש גם טיפול באמצעות מיכשור מבוסס אנרגיה ואפילו טיפול תרופתי דרך הפה שתופס תאוצה. מדובר בתרופה מתחום ההמטולוגיה שנועדה להפחית דימומים בניתוחים ממושכים. במינונים מאוד קטנים היא הצליחה להעניק שיפור במלזמה. היא קיימת היום גם בקרם שהרופא מכין וכן באמפולות למריחה על הפנים.
והטיפולים עוזרים? "בהחלט, אבל חשוב להבין שלא מדובר בזבנג וגמרנו אלא בתהליך ארוך. צריך קודם כל למגר את המלזמה ואז לשמר את המצב. השלב הראשון הוא ללכת לרופא עור, שעשוי להמליץ על טיפול משולב עם קוסמטיקאית שמתמחה במלזמה".