אם גם אתם החזרתם השבוע את הבילוי בים ובברכה לרשימת המועדפים, בטח מצאתם את עצמכם נעצרים בחדר האמבטיה אל מול שפופרת קרם ההגנה או מכל הספריי שנותרו חצי מלאים מהעונה שעברה ותהיתם - "האם אני עדיין יכול/ה להשתמש בקרם ההגנה הזה או שהגיע הזמן להיפרד ולקנות חדש?" אז מסתבר שזה תלוי.
מסנני קרינה מחויבים בסימון תאריך תפוגה ("תאריך אחרון לשיווק"), המסומן על האריזה או חיי מדף של שלוש שנים לפחות. כמו כן, תוכלו למצוא עליהם סימון הקובע מה חיי המדף שלהם מרגע הפתיחה. הסתכלו על שפופרת הקרם או על המכל - אם רשום עליהם תאריך שטרם חלף, סביר להניח שמסנן הקרינה שלכם תקין. אם אינכם רואים תאריך, אך המוצר נרכש בשלוש השנים האחרונות, הוא כנראה בטוח לשימוש.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
קרם הגנה
קרם הגנה
אם קרם הגנה השתזף אתכם על חוף הים בשנה שעברה, או התחמם לו על אדן החלון בחדר האמבטיה - זרקו אותו
(צילום: Shutterstock)

מה אם אתם לא זוכרים מתי קניתם? "אל תסתכנו", ממליץ אתר הצרכנות האמריקאי, ה-Consumer Reports. אם אתם בספק לגבי תכשיר הגנה הנמצא אצלכם בבית - עדיף לזרוק אותו ולקנות חדש. עוד מומלץ להשתמש בעט סימון כדי לסמן באופן ברור את תאריך הפתיחה.

ויש עוד כמה גורמים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמכניסים את מסנן הקרינה לתיק:

חשיפה לאור שמש או לחום: אם קרם הגנה השתזף אתכם על חוף הים בשנה שעברה, או התחמם לו על אדן החלון בחדר האמבטיה - זרקו אותו. אור שמש ישיר עשוי "לגרום לשינויים בצבע ובמרקם של התכשיר ועלול לגרום לריח רע של המוצרים", קובע מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA, ולא משנה תאריך התפוגה שלו. טיפ חם: הקיץ הזה מאחסנים את קרם הגנה במקרר.
התפרקות למרכיבים: בדקו את קרם ההגנה. אם התוכן נראה לא הומוגני או מימי, סביר להניח שקרם ההגנה מקולקל.
היגיינה: מוצרי קוסמטיקה יכולים להתקלקל אם הם נחשפים לחיידקים. אם טבלתם את האצבעות במוצר בשנה שעברה, או שהשארתם אותו להתבוסס בחול ללא מכסה - אולי כדאי להתפנק במוצר חדש.

מפני מה מגן קרם ההגנה?

הקרניים המסוכנות של השמש הן קרני האור האולטרה סגוליות, ה-‭UVA‬ (הארוכות) וה-‭UVB‬ (הקצרות), שהן האחראיות העיקריות לנזקים בעור. קרני ה-‭UVB‬ אחראיות לנזקים המיידיים הנראים לעין (האדמת העור עד כדי צריבה וכווייה הגורמת להתקלפותו), אך אם לא נזהרים הן עלולות לגרום גם לנזקים ארוכי טווח. קרני ה-‭UVA‬ נחשבות למסוכנות יותר משום שהן חודרות עמוק לתוך העור והשפעתן המצטברת עלולה לגרום להזדקנות מוקדמת של העור ולסרטן העור.
בנוסף לקרני ה-‭UV‬, השמש מפיצה גם קרינה מחממת של קרני ‭IR‬ (קרניים אינפרה אדומות), שמשפיעה על עורנו גם בזמן שאנו שוהים בצל. חדירת קרני ה-‭IR‬ לעומקי העור משפיעה על יצירת רדיקלים חופשיים שגורמים לדלקות ולנזקים ברקמות הקולגן והאלסטן וכן עלולה לגרום לשינוי ב-‭DNA‬ של התא ולהתפתחות מוטציות המתקשרות לסוגים שונים של מחלת הסרטן.
תכשירי ההגנה הנמצאים היום בשוק חייבים לפי התקן לספק הגנה כפולה כנגד שני סוגי הקרניים ‭UVA -‬ ו-‭.UVB‬ רמת ההגנה מפני קרני ה‭UVB- ‬ מצוינת על התווית על ידי מדד ה-‭SPF‬ ונגד קרני ה-‭UVA‬ על ידי דירוג העוצמה של התכשיר (הגנה נמוכה, בינונית או גבוהה ובאנגלית ‭.(Broad spectrum -‬ תכשירים מתקדמים מהדור החדש כוללים גם הגנה מפני רדיקלים חופשיים.
טיפ: מקדם ההגנה אינו קובע את עוצמת ההגנה אלא את משך השהייה בשמש עד לזמן שבו היא תגרום לכם להישרף. התרגיל מחושב בערך כך: הכפילו את מספר המקדם בזמן הטבעי שלוקח לכם להפוך אדמדמים וכך תדעו כמה דקות תוכלו לשבת בשמש. למשל, אם אתם נצרבים אחרי ‭20‬ דקות של חשיפה לשמש (הממוצע לעור רגיל), מקדם הגנה ‭15‬ יספק ‭300‬ דקות הגנה שהן חמש שעות.

כך תמרחו את קרם ההגנה בצורה נכונה

  1. מרחו שכבת קרם הגנה על כל האזורים החשופים בגוף הכוללים פנים, צוואר, מחשוף חזה, זרועות ורגליים. האזורים החשופים ביותר יקבלו כמות הממלאת את מרכז כף היד הקפוצה.
  2. יש להתמרח ‭30-15‬ דקות לפני החשיפה לשמש ולחדש את המריחה אחרי כשעתיים ואחרי כל רחצה בים או הזעה מוגברת.
  3. זיכרו שקרינת ה-UV חודרת גם דרך חלון הרכב, הבית והמשרד.
  4. מומלץ להשתמש בקרם הגנה בעל מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה.
  5. חשוב לזכור למרוח קרם הגנה על כל חלקי הגוף שעשויים להיות חשופים לשמש, כולל מקומות פחות ברורים מאליהם, כגון עור הקרקפת אם אתם קרחים והאוזניים שלכם, ולמרוח אותו לעתים קרובות.
  6. לא מומלץ לחשוף תינוקות לשמש בכלל מתחת לגיל חצי שנה - מגיל חצי שנה חשוב למרוח קרם הגנה לתינוקות.