רגע הלידה הוא אחד המרגשים ביותר בחיי הורים, שזוכרים את הדקות הדרמטיות לתמיד. אף שמדובר בתהליך טבעי, חודשי ההיריון מלווים בלא מעט דאגות וחששות עד לרגע שבו התינוק מגיח לאוויר העולם.
לצד מרבית הלידות ה"רגילות", תופסות את הכותרות הלידות החריגות והנדירות שהיו עלולות להסתיים בכי רע. היריונות מרובי עוברים, לידה בתוך שק מי השפיר, ואמהות מאוחרת מאוד - הנה כמה מהסיפורים שכתבנו עליהם בעשרים השנה האחרונות.

לידה בתוך השק

במהלך השנים דווחו בעולם כמה לידות יוצאות דופן במיוחד, שבהן העובר יצא לאוויר העולם כשהוא עדיין בתוך שק מי-השפיר. מצב כזה מתרחש בשבוע מוקדם בהיריון או כתוצאה ממהלך לידה מאוד מהיר, שבו לא נוצר התהליך הפיזיולוגי הרגיל של בקיעה ספונטנית של שק מי-השפיר, ממנו נחלץ העובר.
לעתים לידה בתוך שק מי-השפיר אף מגינה על התינוק, זאת כאשר הרופאים נמנעים מפקיעת הקרומים כדי למנוע מצב של כליאת ראש העובר בלידת עכוז, אחרי יציאת העכוז.
אבל כאמור, לידה ספונטנית של העובר בתוך השק היא נדירה מאוד. באוגוסט 2016, לדוגמה, הופתעו רופאי בית חולים בספרד כאשר לאוויר העולם הגיח תינוק כשגם הוא עדיין עטוף לחלוטין בשק מי-השפיר שלו. בווידאו שפורסם ברשת, נראה התינוק כשהוא שוכב על שולחן חדר הלידה, עטוף בתוך שק שקוף המתוח סביב גופו. התינוק נע בתוך השק ונראה באופן ברור יחד עם חבל הטבור, שדרכו קיבל חמצן וחומרי מזון.

ריבוי עוברים

העלייה הדרמטית בשיעור טיפולי הפוריות בעולם, הובילה גם לעלייה בשיעור מקרי ההיריונות מרובי העוברים. המקרה האחרון התרחש בחודש מרץ השנה, כשתושבת דאלאס שבטקסס ילדה רביעייה זהה גנטית.
זה החל ביום הולדתה ה-34, ג'ני מאר ובעלה כריס - שניהם ילדים יחידים - החליטו שהגיע הזמן להביא ילד לעולם. הם תכננו להביא לעולם ילד אחד, וב-6 באוקטובר ביצעו בדיקת היריון שהייתה חיובית. הזוג חיכה בכיליון עיניים לבדיקת האולטרסאונד שתראה את הלב הפועם. הם נדהמו כשהרופא מצא ארבעה לבבות פועמים.
מאר ילדה את הרביעייה בניתוח קיסרי, בשבוע ה-28 להריונה, ב-15 למרץ, בבית החולים הפרסביטרי שבדאלאס. משקל העובר הקטן ביותר בהיריון היה 450 גרם. הילודים שהו שישה שבועות ביחידת הפגים לטיפול נמרץ ושבועיים בפגייה, ושוחררו לביתם כשמשקל כל אחד מהם כ-2.7 קילוגרם.
5 צפייה בגלריה
הרביעיה של ג'ני וכריס מאר
הרביעיה של ג'ני וכריס מאר
הרביעיה של ג'ני וכריס מאר
(צילום: Dallas Morning News)
כאמור, היריון של רביעייה הוא נדיר ביותר, עם סיכוי של אחד ל-750 אלף לידות, ונדיר עוד יותר כאשר היילודים זהים. היריון כזה טומן בחובו סיכונים רבים, משום שהרחם מתקשה להכיל את הרביעייה. במרבית המקרים, אף במקרים של שלישייה, מציעים הרופאים להורים לבצע הפחתת עוברים משלישייה לתאומים, אלא אם כן מדובר במקרים מורכבים שבהם ישנם כלי דם משותפים.
סיפור דומה התרחש בספטמבר 2015, כאשר צעירה סינית בת 21 הופתעה לגלות רק באמצע ההיריון שהיא נושאת ארבעה עוברים ולא אחד. לקראת סוף ההיריון היא אושפזה בבית החולים בהמתנה לניתוח הקיסרי, שבוצע חודש מוקדם מהצפוי.
בשנת 2005 נולדה רביעיית תינוקות לזוג חרדים בבית החולים לניאדו בנתניה. הזוג נועץ באדמו"ר שאסר על דילול עוברים והורה להמשיך בהיריון הרביעיה, למרות אזהרות המומחים.
5 צפייה בגלריה
מקרים בודדים בעולם: תושבת סין בת 21 ילדה רביעייה
מקרים בודדים בעולם: תושבת סין בת 21 ילדה רביעייה
מקרים בודדים בעולם: תושבת סין בת 21 ילדה רביעייה
(צילום: רויטרס)
עם זאת, השיא שייך לאנג'לה מגדאלנו, תושבת לוס אנג'לס, שביולי 2006 התבשרה כי היא נושאת ברחמה רביעייה, מבלי שעברה טיפולי הפריה. המדהים יותר הוא שהאירוע התרחש שלוש שנים לאחר שילדה שלישייה.

אמהות מאוחרת

גילן הממוצע של נשים שנכנסות להיריון בעולם הולך ומתאחר, ככל הנראה על רקע השיפור בטיפולי הפוריות, הרצון לבסס קריירה לפני הורות, והאפשרות לשמור ביציות בהקפאה. עם זאת, יש נשים שלוקחות את האפשרות הזו רחוק הרבה יותר, ומחליטות להפוך לאמהות גם בשנות החמישים והשישים לחייהן.
בשנים האחרונות סיקרנו לא מעט סיפורים כאלה, שהובילו לתגובות קשות מצד הקוראים, מרביתם היו בדעה שיש להגביל את גיל ההורות. בישראל, מותרים טיפולי פוריות עד תחילת העשור החמישי לחיים.
את השיא בנושא זה שברה בשנת 2008 אישה הודית בת 70, שילדה זוג תאומים. האב המאושר הוא איכר גמלאי, בן 77 אז, שנאלץ להוציא את כל חסכונותיו ואף למכור את הבופאלו שבבעלותו כדי לממן את טיפולי ההפרייה המלאכותית שאיפשרו את ההיריון יוצא הדופן.
לבני הזוג אומקארי וצאראן פנוואר שני ילדים מבוגרים וחמישה נכדים. הם הסבירו את פשר הכמיהה להורות בגיל כה מבוגר ברצונם למצוא יורש לחווה שבבעלותם. והם עשו הרבה מאוד כדי להגשים את החלום הזה: אומקארי עברה טיפולי הפרייה ממושכים, שהניבו כאמור תאומים.
הסיפור המפורסם ביותר של היריון מאוחר הוא של תושבת ספרד בת 67 שילדה בשנת 2006 זוג תאומים בבית חולים בברצלונה. גם היא הרתה לאחר טיפולי פוריות אותם שעברה באמריקה הלטינית. קדמה לה אדריאנה איליאסקו, סופרת ואשת אקדמיה מרומניה, שבינואר 2005, בגיל 66, ילדה אף היא תאומים, שאחד מהם לא שרד את הלידה.
5 צפייה בגלריה
אדריאנה אליאסקו לידה מבוגרת
אדריאנה אליאסקו לידה מבוגרת
אדריאנה אליאסקו: ילדה בגיל 67
(איי פי איי)
שנה קודם לכן, סאטיבהאמה מאהאפטרה, מחנכת בבי"ס בהודו בת 65, ילדה את בנה. מאהאפטרה הרתה לאחר שביצית מאחייניתה בת ה-26 הופרתה על ידי זרע מבעלה, והושתלה ברחמה. היה זה בנם הראשון של הזוג שחגג יובל לנישואיהם.
עוד באותה שנה, הפכה לאם ד"ר פטרישיה ראשברוק, פסיכיאטרית בת 63 מאנגליה, לאחר טיפולי פוריות ממושכים. לראשברוק שני ילדים מנישואיה הקודמים. כנגד ביקורות קשות על הריונה המאוחר, אמרה: "השקענו מחשבה ארוכה בתכנון ההיריון, כך שנעניק לילד הווה ועתיד טובים הן מבחינה רפואית, חברתית וחומרית. אנחנו מאוד שמחים להעניק חיים לילד הזה, ואנו מקווים שנוכל להעניק לו גם ביטחון ושלווה".
בחודש אוקטובר 2006, בגיל 64, לאחר 35 שנות טיפולי פוריות ארוכים, ממנון טיריאקי הצליחה להגשים את חלום ההורות והפכה לאם השנייה המבוגרת בעולם באותה השנה, לאחר שילדה בן. ההיריון נעשה באמצעות הפריית מבחנה בה נתרמה ביצית מתורמת, והושתלה לאחר ההפרייה ברחמה של טיריאקי. "תמיד האמנו שנצליח", אמר האב המאושר עומר טיריאקי בראיון לעיתון מקומי, "מאחר שפרשנו לגימלאות, נגדל את הבן יחד".

ניתוח בתוך הרחם

בשנים האחרונות מדווחים יותר ויותר מקרים בעולם וגם בישראל בהם פגים שנולדו עם מומים מולדים או בעיות אנטומיות, נותחו במהלך היריון, בעודם ברחם אמם. חלקם הוצאו מהרחם בעודם מחוברים לשליה והוחזרו לתוכו, אחרים נותחו בשיטות חדשניות בעודם ברחם אמם.
בפברואר 2016 הופנתה ג'ני חלפון תושבת אשדוד לבית החולים תל השומר, כשהיא בשבוע ה-22 להריונה וברחמה שלישייה. היא עברה אז ניתוח שנדמה כאילו נלקח מסרט מדע בדיוני: בטיפול כירורגי ראשון מסוגו, הוחדר לרחם מכשיר אנדוסקופי שבקצהו מצלמה, באמצעותו הוכנס סיב לייזר ישירות לשק ההיריון.
באמצעות הלייזר, צרב הכירורג, פרופ' שלמה ליפיץ, את כלי הדם שקישרו בין שניים מתוך שלושת העוברים, וכך ניתנה לכל עובר הזדמנות שווה להתפתח. כנגד כל הסיכויים, בשבוע ה-31 להיריון, נולדה השלישייה – התאומים אילון ואילי והבת תהל, בניתוח קיסרי כשהם בריאים.
מדע ניתוח העוברים ברחם המשיך להתפתח, ובאותה שנה התבשרה תושבת טקסס כי אחד מהתאומים שברחמה מת, וכי התאומה השנייה סובלת מגידול בשם טרטומה סקרוסיגיאלי, שצמח באזור עצם הזנב ומסכן את חייה. בשבוע ה-24 להיריון, הוציאו הכירורגים את העוברים, כשהאם מקבלת עירוי מדויק של נוזלים שיאפשרו ללב להמשיך לעבוד כך שיישמר לחץ הדם בגופה.
הרופאים הסירו את הגידול המסוכן, החזירו את העוברים לרחם ואטמו בחזרה את שק ההיריון. חמישה חודשים אחר כך, הוצאה העוברית בניתוח קיסרי בפעם השנייה, הפעם לתמיד, כשהיא שוקלת 2.4 קילוגרמים.
ביולי 2017, הדהימו רופאי הדסה כאשר ביצעו צנתור לב בעובר שנמצא ברחם: האם הייתה בשבוע ה-28 להיריון כשנתגלה כי עוברה סובל ממום לב. ההליך התבצע בחדר הצנתורים על ידי מומחים לקרדיולוגיית ילדים ומומחים לרפואת האם והעובר. מחט הוחדרה לבטן האישה, באופן שדומה בעיקרו לדיקור מי שפיר, שהגיעה עד גוף העובר עצמו. באמצעות המחט הוחדרו ראשית חומרים מרדימים ששיתקו את שרירי העובר כדי שזה לא יזוז בזמן הפרוצדורה.
5 צפייה בגלריה
(איור: shutterstock)
בשלב הבא חדר המצנתר אל לבו של העובר והגיע אל מסתמי הלב, שבהם התבצעה הרחבה של ההיצרות, זאת במטרה לאפשר ללב להתפתח כראוי ולהזרים רמה תקינה של דם עם חמצן אל איברי הגוף.

ההיריון מלאכותי: כבר לא פנטזיה

האם נצליח בעתיד לגדל עוברים מחוץ לגוף האישה? הרעיון הזה גם הוא כבר לא הזיה. באפריל 2017, הצליחו חוקרים לגדל עוברי כבשים בתוך רחם מלאכותי. העוברים שחו בנוזל דמוי מי שפיר שהוזרם אל השק, וחבל הטבור חובר למכשיר המעביר חמצן ומסלק חומרי פסולת. כל העוברים התפתחו באופן תקין, והחוקרים סברו שרחם מלאכותי יהיה מוכן לניסויים בעוד כשנתיים-שלוש.
הניסוי בוצע בבית החולים לילדים בפילדלפיה. שישה עוברי כבשים הוצאו מרחם אמם בניתוח קיסרי במועד המקביל לשבוע ה-23 בעוברי אדם. בתוך דקות מהלידה, הכבשים נאטמו בשק ביו-רפואי אליו הוזרם נוזל דמוי מי שפיר שבו שהו העוברים.
חבל הטבור חובר למכונה המזרימה חמצן לדם ומסלקת את הפחמן הדו חמצני, ובנוסף מעבירה חומרי תזונה בדומה לשלייה. נוזל מי השפיר אפשר לעוברים להתפתח באופן דומה לזה שברחם אמם. החוקרים דיווחו כי העוברים התפתחו באופן תקין, חלק מהם עברו בתקופה של ארבעה שבועות ממצב של עוברים ורודים ללא פרווה, לכדי עוברים מפותחים לבנים.
לדברי החוקרים, הפיתוח יאפשר לשפר את הישרדותם של פגים אנושיים גם בשלבים מוקדמים מאוד של ההיריון. כיום, סיכויי ההישרדות של עובר בשבוע ה-22 הוא אפסי. בשבוע ה-23 להיריון סיכוי הפג לשרוד מחוץ לרחם מגיעים לכ-15%, בשבוע ה-24 סיכויי ההישרדות הם 55% ובשבוע ה-25 להיריון סיכוייו של הפג לשרוד הם 80%.