המרוץ לחיסון נגד קורונה בעיצומו: ראש צוות פיתוח החיסון מאוניברסיטת אוקספורד אמר השבוע כי ייתכן שהחיסון יהיה מוכן עוד לפני סוף השנה הנוכחית. החיסון נמצא כעת בשלב 3 ואחרון של הניסוי בבני אדם, והוא אמור להסתיים בשבועות הקרובים.
לדברי אנדרו פולארד, מנהל קבוצת החיסונים באוניברסיטת אוקספורד, אם יסתיים שלב 3 בתוצאות חיוביות, צפויה חברת אסטרהזניקה, השותפה לפיתוח החיסון, להתחיל לייצר תרכיבי חיסון עוד לפני קבלת האישורים הנדרשים לשיווקו, וכי החיסונים עשויים להיות מוכנים עוד לפני תום השנה הנוכחית, כלומר לקראת דצמבר הקרוב.
לפני כחודש פרסמה אוניברסיטת אוקספורד את תוצאות שלב 1 של הניסוי שכלל 1,077 איש, ושהראה כי החיסון נגד קורונה גרם לעלייה משמעותית ברמת הנוגדנים הספציפיים נגד קורונה, ובנוסף הוביל ליצירת תאי דם לבנים מסוג T, האמונים במערכת החיסון על השמדת נגיפים ופולשים. על פי ההערכות, השילוב הזה יוצר לא רק הגנה מפני הדבקה, אלא גם יסייע להשמדת הנגיפים שכבר הדביקו את האדם.
2 צפייה בגלריה
בדרך למציאת חיסון לקורונה
בדרך למציאת חיסון לקורונה
בדרך למציאת חיסון לקורונה
(צילום: EPA)
החיסון של אוקספורד ואסטרהזניקה, שקרוי AZD1222, מבוסס על גרסה מוחלשת של נגיפים הגורמים לתסמיני הצטננות בשימפנזים, יחד עם החומר הגנטי של אחד מחלבוני נגיף ה-COVID19. מהניסויים עד כה עלה כי הנבדקים לא פיתחו תופעות לוואי חמורות.
במקביל הודיעה אוניברסיטת אוקספורד, כי קיבלה אישור לתחילת ניסויים בבני אדם בתרופה חדשנית שפיתחה, המכילה נוגדנים המכוונים ישירות נגד נגיף הקורונה. מדובר בחיסון סביל, הפועל בדומה לעירויי הנוגדנים הניתנים כיום לחולי הקורונה, והם אמורים לנטרל את נגיף ה- COVID19 אצל החולים.
השלב הראשון של הניסוי שצפוי להימשך בחודשים הקרובים, יכלול כ-48 משתתפים בריאים, והוא נועד להעריך את בטיחותו של החיסון בבני אדם. אם יסתיים בהצלחה, תמשיך החברה לשלב 2, שבו תיבחן יעילותו על מדגם של מאות נבדקים.
התרופה מכילה נוגדנים הנקראים "מונוקלונליים", שהם נוגדנים סינתטיים המיוצרים במעבדה ומכוונים ספציפית נגד חלבונים זרים כמו נגיפים ואף גידולים סרטניים.

החיסון של אוקספורד הוא אחד מתוך למעלה ממאה חיסונים שנמצאים בשלבים שונים של פיתוח ברחבי העולם, בצל התפשטות נגיף הקורונה, שהדביק עד כה קרוב ל-24 מיליון בני אדם ברחבי העולם, והביא למותם של יותר מ-800 אלף איש.
בשבוע שעבר פרסמה חברת מודרנה האמריקנית את תוצאות השלב הראשון של החיסון מתוצרתה, שהראה כי הוא בטוח לשימוש, וגרם לעלייה גבוהה ביותר של נוגדנים נגד קורונה בגופם של המתנדבים בניסוי, אף מעבר למצופה. החברה החלה בשלב השלישי והאחרון לניסוי בחיסון, וגם היא מצפה להתחיל בייצור המוני של תרכיבים במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר, במקביל להגשת בקשות אישור מהרשויות.
החיסון החדש של מודרנה הקרוי mRNA-1273 הוא חיסון מסוג RNA שליח: עם כניסתו לגוף הוא "מבטל" את היכולת של נגיף הקורונה לחדור לתאי הגוף. ה-RNA השליח המדובר מונע היווצרות של חלבון הקרוי Spike הנחוץ לשם היצמדות וירוסי הקורונה לתאי הגוף, וכך למעשה מונע את ההדבקה ומאפשר למערכת החיסון להשמיד את הנגיפים הקיימים, מבלי שיגרמו למחלה.
חברת CanSino הסינית היא השלישית שנמצאת בשלבים המתקדמים ביותר לייצור החיסון נגד קורונה, וגם היא מצפה להתחיל בייצור המוני של תרכיבים לקראת תחילת השנה.
החיסון של CanSino קרוי Ad5-nCoV, וגם הוא גורם לגוף לייצר נוגדנים המנטרלים את נגיף הקורונה ומונעים ממנו להדביק את תאי הגוף. בחברה צופים כי לקראת שנת 2021 יצליחו ליצור כ-100 מיליון תרכיבי חיסון. לאור העובדה שמדובר בחברה סינית, יש להניח שהראשונים שיזכו להתחסן יהיו תושבי סין.
ענקית התרופות פייזר (יצרנית הוויאגרה) יצרה את החיסון BNT162 המכיל חלבונים שונים שכשמוזרקים לגוף, גורמים לו "לחשוב" שמדובר בנגיף קורונה אמיתי, ולייצר נגדו נוגדנים שינטרלו את הנגיף. בחברה נערכים להתחיל בשלב הראשון והשני של הניסויים בשבועות הקרובים. להערכת החברה, עד סוף שנת 2020 יצליחו לייצר מיליוני מנות חיסון, ומאות מיליוני תרכיבים במהלך שנת 2021.
גם חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון נערכת לייצור המוני של חיסונים. בחברה פיתחו את התרכיב AD26 והיא מתכננת להתחיל בשלב הראשון של הניסויים הקליניים בבני אדם מאוחר יחסית – בחודש ספטמבר הקרוב. בחברה טוענים כי ברבע הראשון של שנת 2021 יצליחו לייצר 600 עד 900 מיליוני מנות חיסון, וכי עד סוף שנת 2021 יצליחו לייצר מעל מיליארד חיסונים בשנה.
האחרונה במרוץ מבין החברות המתקדמות בפיתוח היא יצרנית התרופות והחיסונים הצרפתית סאנופי, שעובדת גם היא על חיסון בשיתוף חברת GSK, ודיווחה כי הניסויים בבני אדם יחלו בחודשים הקרובים.
שיתוף הפעולה בין השתיים ישתמש בטכנולוגיית האדג'ובנט הייחודית של GSK למצבי פנדמיה, שתסייע להגביר את התגובה החיסונית של החיסון ואף תאפשר ייצור כמויות גדולות יותר ממנו. סאנופי היא יצרנית חיסונים ותיקה, ומתגאה ביכולתה לייצר 100 עד 600 מיליוני מנות עד סוף השנה הנוכחית. בחברה מעריכים שיגיעו לייצור של מיליארד מנות במהלך 12 החודשים הבאים.
ובתוך כך, גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצטרף למרוץ אחרי החיסון והכריז לפני כשבועיים כי החיסון לנגיף הקורונה שפיתחה ארצו בטוח לשימוש וכבר קיבל אישור רגולטורי ממשרד הבריאות במוסקבה. פוטין הוסיף כי הוא מקווה שכבר בקרוב תוכל ארצו להתחיל בייצור המוני של החיסון.