זהירות, מדוזות: כמדי קיץ, גם עכשיו עושות מאות אלפי מדוזות את דרכן לחופי ישראל - רובן מסוג חוטית נודדת. חלקן כבר הגיעו וגרמו לעשרות ישראלים להתפנות לטיפול רפואי.
קראו עוד:
אבל מהו הטיפול הנכון? מה צריך לעשות כשהמדוזה צורבת את הגוף?
2 צפייה בגלריה
מדוזות על החוף. יכולת התרבות מהירה והסתגלות יוצאת דופן גם בתקופות של מחסור במזון
מדוזות על החוף. יכולת התרבות מהירה והסתגלות יוצאת דופן גם בתקופות של מחסור במזון
מדוזות על החוף. יכולת התרבות מהירה והסתגלות יוצאת דופן גם בתקופות של מחסור במזון
(צילום: אבי מועלם)

אין להן מתחרים

החוטית הנודדת היא מעין פולש: מדובר במדוזה טרופית שהגיעה לאזורנו ממזרח אפריקה דרך תעלת סואץ בסוף שנות ה-70, ודבר בואה התגלה בשעתו על ידי פרופ' בלה גליל מהמכון לחקר ימים ועמיתיה. אחת הסיבות להתרבות המדוזות היא דיג יתר, הגורם לבעלי חיים ימיים הניזונים מהן להיתפס במקרה ברשתות: יש ביניהם צבי ים, כרישים ועוד. התופעה גורמת לכך שבעלי החיים הטורפים מפנים את מקומם למינים אחרים, וביניהם המדוזות, שנותרות ללא מתחרים טבעיים.
למדוזה יש יכולת התרבות מהירה והסתגלות יוצאת דופן גם בתקופות של מחסור במזון, וכך הן מתרבות ומעצבות מחדש את הסביבה הימית - למורת רוחם של המתרחצים.
בעבר הומלץ לטפל בצריבה ממדוזה באמצעות חומץ, אבל לפני שנתיים שינה משרד הבריאות את ההנחיות בעקבות כתבה ב-ynet שהבהירה כי טיפול בחומץ אינו יכול להתמודד מול ארס המדוזה ואף עלול להחמיר את הכוויה.
ההערכה כי החומץ יעיל נגד ארס המדוזה, התאימה למדוזת הקופסה, שכבר שנים אינה פוקדת את ישראל. עם החוטית הנודדת המצב שונה: חומץ או שתן אינם מנטרלים את הארס שלה. המחטים הרבות שלה משתחררות מזרועותיה גם בנוכחות חומץ.
2 צפייה בגלריה
השקיעה בחוף ראשון בת ים
השקיעה בחוף ראשון בת ים
מדוזה בחוף ראשון לציון. כוויות חמורות דורשות פינוי לבית חולים
(צילום: אבי מועלם)
אבל כאן לא תמה הסכנה, שכן החומץ, בהיותו בעל חומציות גבוהה, יכול להחמיר את הכווייה הנוצרת כתוצאה מצריבת המדוזה, ולהחריף תגובה אלרגית. אז מה צריך לעשות אם נצרבתם על ידי מדוזה?
1. להסיר: הסירו באמצעות מקל יבש את זרועות המדוזה שנדבקו לעור.
2. לשטוף: שטפו את המקום עם מי ברז או מי ים צלולים שאינם מכילים חלקי מדוזה. שטיפה בזרם חזק תסיר במהירות את תאי המדוזה ותמנע התבקעות.
בכל מקרה של תגובה אלרגית קשה הכוללת קוצר נשימה, נפיחות בשפתיים או בלשון או הקאות מרובות - פנו בדחיפות למיון. אם אתם סובלים מתגובה אלרגית חמורה, בקשו לקבל טיפול באמצעות מזרק אפיפן
3. לטפל: אם יש כווייה, צריך לטפל בה כמו בכל כווייה. כווייה מדרגה א' דורשת מריחת תכשיר דוגמת משחה אנטיספטית לכוויות, הפועלת לקירור האזור ולמניעת זיהומו; כוויות חמורות יותר דורשות פינוי לבית חולים.
4. להגיע למיון בכל מקרה קשה: בכל מקרה של תגובה אלרגית קשה הכוללת קוצר נשימה, נפיחות בשפתיים או בלשון או הקאות מרובות - פנו בדחיפות למיון. אם אתם סובלים מתגובה אלרגית חמורה, בקשו לקבל טיפול באמצעות מזרק אפיפן.