דניאל גרינברג ההריונית, אשתו של הזמר אייל גולן, נצפתה אתמול (א') מעשנת סיגריה בסרטון שהעלתה לאינסטגרם מירן בוזגלו, אשת הכדורגלן מאור בוזגלו, שתיעדה את האורחים במסיבת מימונה פרטית בסביון. מדורי הרכילות והרשתות החברתיות עטו על התיעוד והיא זכתה ללא מעט תגובות שליליות. בסטורי תגובה שמיהרה גרינברג להעלות היא כתבה בין השאר - "בריא? כנראה שלא, מזיק? כנראה שגם לא". אז בדקנו עד כמה עישון סיגריה עלול להשפיע על העובר.
עוד היריון ולידה:

1 צפייה בגלריה
דניאל גרינברג מעשנת
דניאל גרינברג מעשנת
דניאל גרינברג מגיבה בסטורי
(צילום: אינסטגרם)

עישון בהיריון, ובמיוחד בתחילתו עם היווצרות האיברים, הוא מסוכן ועלולות להיות לו השלכות קשות וארוכות טווח על הילד שיבוא לעולם. לא מעט מחקרים בעולם הרפואה דנו בסכנות העישון של נשים בהיריון. על פי הנתונים שהצטברו, העישון מגביר את הסיכון ללידה מוקדמת, להיפרדות מוקדמת של השליה ולירידת מים מוקדמת. כולם עלולים להוביל לדימום, ללידה מוקדמת ולניתוח חירום קיסרי.
גרינברג ובתה הבכורה, "עישנתי 4-3 סיגריות ביום, כנראה שזה לא מזיק":
עישון מגביר גם את הסיכון להפלות טבעיות, למשקל לידה נמוך של העובר, למומים במערכת העצבים כמו שפה וחך שסועים, להפרעות קשב וריכוז בבגרות, ואפילו לתסמונת מוות בעריסה. עשן הסיגריה מכיל עשרות חומרים מסרטנים ורעילים, וכל שאיפה של האם ההרה מחדירה את החומרים הרעילים הן לזרם הדם שלה והן לזה של העובר.

עלייה של פי 2-1.5 בתחלואה

"עישון גורם לתחלואה משמעותית בהיריון", מסביר הפרופ' אייל שיינר, מומחה לגינקולוגיה מהמרכז הרפואי סורוקה. "בין היתר, הוא מוביל ללידות מוקדמות וגם לעיכוב גדילה תוך רחמית. סדרת עבודות שנעשו לאחרונה בביה״ח סורוקה הראתה גם קשר בין עישון בהיריון לתחלואה ארוכת טווח של הילוד עד גיל 18. המחקרים הראו קשר לתחלואה זיהומית, תחלואה קרדיווסקולרית ותחלואה נוירולוגית".
בסדרת עבודות שנערכו בביה״ח סורוקה על ידי הפרופ' שיינר וצוותו, בשיתוף ד״ר תמר ויינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון, נראתה עלייה של פי 1.5 בתחלואה הזיהומית אצל ילודים שנולדו לנשים שעישנו במהלך הריונן; עלייה של פי 2.1 בתחלואת לב וכלי דם ועלייה של פי 1.6 בתחלואה הנוירולוגית בקרב ילדים שנחשפו לעישון תוך רחמי.
גם עישון מתון של שתיים-שלוש סיגריות מסוכן? "יש קשר בין כמות העישון לתחלואה, אבל קשה מאוד לכמת אותו, ולכן מומלץ להימנע לחלוטין מהעישון. הסיגריות מכילות כימיקלים מרובים, מהם מסרטנים, וכולם יכולים לעבור את השליה, ליצור סביבה תוך רחמית עוינת ולהזיק לעובר".