נשים רבות משוכנעות ש"טפשת היריון" היא לא סתם מיתוס. מחקר ישראלי חדש שנערך בסורוקה ואוניברסיטת בן גוריון, בחן האם התפקוד המוחי אכן משתנה בזמן היריון והאם יש בסיס לאמונה שהתופעה אכן ק.
במחקר החדש נבדק האם תקופת הקורונה קשורה בשינויים קוגניטיביים מהותיים לעומת תקופת טרום הקורונה, ומה היקף התופעה בקרב יולדות בסיכון נמוך. המחקר פורסם השבוע בעיתון הרפואי הבינלאומי journal of clinical medicine.
המחקר בוצע בחטיבה למיילדות וגיקולוגיה בסורוקה בשילוב המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, ובחן את התפקוד הקוגניטיבי בתקופת הקורונה ולפניה, בעקב עשרות נשים הרות. צוות החוקרים כלל את הסטודנט לרפואה חגי חממי, ד"ר גלי פריאנטה, ד"ר טליה לנקסנר, ופרופ' אייל שיינר ממחלקת נשים ויולדות ב' בביה"ח סורוקה, את ד"ר תמר כוסף, מהמחלקה לפסיכיאטריה, וכן את ד"ר תמר וינשטוק, הממחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון.
1 צפייה בגלריה
 האם באמת הריון גורם לשכחה וחוסר ריכוז?
 האם באמת הריון גורם לשכחה וחוסר ריכוז?
האם באמת הריון גורם לשכחה וחוסר ריכוז?
(צילום: Shutterstock)
כאמור, נשים רבות מתלוננות כי ההיריון גורם להן לירידה בזיכרון שכחה, וחוסר ריכוז. מדובר בירידה קוגניטיבית זמנית לתקופת ההיריון, שחולפת לאחר משכב הלידה. תקופת ההיריון מאופיינת על ידי שינויים הורמונליים, שינויים בתפוקת הלב שעולה כבר בשבוע השישי להיריון בחמישים אחוזים, וגם שינויים מכניים עקב גדילת הרחם. לכן, מעריכים החוקרים, כי ייתכנו שינויים גם במוח.
נשים לאחר לידה שהסכימו להשתתף במחקר עברו מבחנים קוגנטיבים מתוקפים. ההערכה על אובדן זיכרון או ירידה קוגנטיבית בוצעה באמצעות מבדקים שבחנו יכולות מוחיות שונות, והן על ידי שאלון סובייקטיבי בו הנשים התבקשו להעריך את התפקוד הקוגניטיבי שלהן כראות עיניהן. בתוך כך היולדות מילאו שאלונים שמאתרים דיכאון שלאחר הלידה.
כ-80 נשים רואיינו בתקופת הסגר של הקורונה, וציוני מבחני הקוגניציה שלהן השוו לציונים של כ-120 נשים שרואיינו טרם הקורונה. נשים בתקופת הקורונה דיווחו על עלייה בשיעור הירידה הקוגניטיבית באופן מובהק יותר ב-10 אחוזים ויותר, בהשוואה לנשים שרואיינו לפני תקופת הקורונה. יחד עם זאת, כאשר בוצעה השוואה בין תוצאות המבחנים הקוגנטיביים לפני או בתקופת הקורונה, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות ולא נצפתה ירידה קוגנטיבית בעת הקורונה. דהיינו, הירידה בקוגניציה לא באה לידי ביטוי במבחנים אובייקטיביים. המומחים הסיקו שלמושג "טפשת היריון" אין ראייה פיזיולוגית, וכי לא נמצאה פגיעה בתפקוד המוחי.
"עדיין לא ברור לנו אם אכן ההיריון מוביל לירידה בתפקוד המוח", מסביר הפרופ' אייל שיינר, "אבל הרבה נשים מתלוננות על התופעה במשך שנים ארוכות. ייתכן שהיא נגרמת על ידי עייפות שמובילה לחוסר ריכוז. אין ספק שיש להוסיף ולבחון את התופעה, ולהיות ערים אליה. ולפעמים גם צריך לדעת להוריד הילוך, ולנוח".