ארגון הבריאות העולמי פרסם אתמול (שלישי) הנחייה לדחות טיפולי שיניים שאינם דחופים. זאת, לדברי הארגון, בגלל הסכנה הנשקפת הן למטופלים והן לצוות הרפואי במהלך הטיפולים. עם זאת, ראש המחלקה הדנטלית של הארגון, בנוואה וארן, במסיבת עיתונאים כי "הסיכוי להעברת נגיף הקורונה דרך חלקיקים מיקרוסקופיים הנפלטים לאוויר במהלך טיפול אינו ידוע, נדרש מחקר נוסף". הארגון הוסיף כי מרפאות שיניים חייבות להצטייד במערכות אוורור ראויות, כדי להפחית את הסיכון שווירוס הקורונה יעבור באוויר.
"ארגון הבריאות העולמי אומר דבר אחד וההוכחות בשטח אצלנו במדינה הן שונות לגמרי", מספר באולפן ynet ד"ר ליאור קצפ, יו"ר ההתסדרות לרפואת שיניים בישראל. "בחודש שעבר פרסם משרד הבריאות שבין יוני ליולי היו 300 חשיפות לחולים מאומתים במסגרת טיפול רפואי. 93% מכך הן חשיפות שרופאים נחשפו למטופלים חולים ו-7% של מטופלים לרופאים חולים. עם זאת, ידוע על מקרה בודד אחד בו רופא נדבק בוודאות ממטופל, וידוע שהמטופלים לא נדבקו מהרופאים בגלל המיגון".
"יש לנו מיגון שמונע הדבקה טיפתית. אנחנו עובדים לבושים בשלוש שכבות", אומר ד"ר קצפ ומוסיף כי "משרד הבריאות אומר שבמידה וישראל תיכנס לסגר נוסף, הם ממליצים להמשיך שמירה על רצף טיפולי שיניים, גם כאלה שאינם דחופים, תוך כדי הקפדה על ריחוק חברתי ומיגון הצוותים".
"מוטב וטוב לטפל בשיניים ולא להזניח אותן", מסכם ד"ר קצפ. "זה המקום לומר לציבור שאין ממה לחשוש, צריך לבוא לטפל בשיניים ולא לפחד".
1 צפייה בגלריה
"להגיע לטיפולי שיניים ולא לפחד": ד"ר ליאור קצפ
"להגיע לטיפולי שיניים ולא לפחד": ד"ר ליאור קצפ
"להגיע לטיפולי שיניים ולא לפחד": ד"ר ליאור קצפ
(צילום: shutterstock)
הדס גולדברג, דוברת וחברת הנהלה באיגוד השיננות הישראלי התראיינה גם היא באולפן ynet ואמרה: ההנחיות"חשוב לציין שבאותו המסמך שפרסם ארגון הבריאות העולמי, מצויין שההנחיות המקומיות הן שקובעות. כך, אם מדינת ישראל, משרד הבריאות והאגף לבריאות השן קבעו שאנחנו עובדים נכון ושאנחנו ממוגנים, והסטטיסטיקה מוכיחה שזה עובד, אין ממה לחשוש".
"בתחילת מגפת הקורונה מקצוע השיננות הוצב כמקצוע בכל רמת סיכון מאוד גבוהה להידבקות", מוסיפה גולדברג. "לכן יצאו בכל ההנחיות של המיגון. והיום אנחנו מטפלים עם חלוקים, משקפי מגן ומסכות. חשוב לציין שיצא מחקר שבעקבות הקורונה יש החמרה לחולים בעלי מחלות חניכיים שלא באים לטיפול".
תקופת הקורונה הביאה לירידה לא רק באחוזי הפנייה לטיפולי שיניים שגרתיים, אלא גם בטיפולים אחרים שעשויים להיות מצילי חיים. בחודש אפריל דווח בבית החולים איכילוב דיווחו על ירידה של כ-80% בפניות למיון. בשיבא סיפרו על ירידה של 30% הן בפניות למיון והן בכמות הניתוחים שבוטלו. גם במרכז הרפואי בילינסון דיווחו על ירידה של 30% בפניות למיון וביטול של 25% מהניתוחים.