חבר הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות וראש מערך החדשנות בקופת החולים כללית, פרופ' רן בליצר, פרסם הבוקר (ג') בחשבון הטוויטר שלו כי "הירידה באחוז הנדבקים היא אשליה אופטית". בריאיון לאולפן ynet הסביר את דבריו, ואמר כי התמונה הכוללת של ירידה באחוז הנדבקים בנגיף הקורונה אינה באמת ירידה, אלא מגמת יציבות שהתחילה בשבוע האחרון.
"כאשר אנו מסתכלים על הבדיקות המתקבלות מדי יום, הן מחולקות להרבה תתי קבוצות. יש אנשים שנבדקים מחשש למחלה ויש אנשים שנבדקים כחלק מבדיקות סקר. המספרים שאנחנו רואים בכל בוקר מייצרים תמונה של ירידה באחוז הנדבקים, אך היא נובעת קודם כל משינויים במספר האנשים בכל תת קבוצה, ולמעשה לא מדובר בירידה, אלא ביציבות.
"אם מנקים החוצה את הנבדקים בבדיקות הסקר בבתי האבות, מה שרואים זו עלייה מתמדת של נדבקים חדשים לאורך כל חודש יולי. אין ירידה במספר הנדבקים, אלא הפסקה של העלייה שהייתה בארץ לאורך שבועות רבים".
לדבריו של פרופ' בליצר, היציבות אמנם מבורכת, אך לא לאורך זמן. "מצד אחד אנחנו לא ממשיכים במגמת העלייה, מה שמאפשר לכל התכנון להיעשות בקור רוח, אך מצד שני אנחנו לא יכולים לסבול את היציבות הזו לאורך זמן. היא מייצרת עומס גדול על מערכת הבריאות ומייצרת קרבה מסוכנת לסף הספיקה של מערכת הבריאות".
"מה שנדרש בעת הזו היא תוכנית מסגרת רחבה בהסתכלות קדימה, שמטרתה להוריד את ה-R, שהוא אחוז הנדבקים, ואת מספר הנדבקים היומי והחולים הקשים. רק ככה נוכל להיכנס באופן יציב לתקופה של ספטמבר, חגים ופתיחת שנת הלימודים".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
יציבות בנדבקים החדשים - לא ירידה
(צילום: AFP)

"לא נמהר להכריז על סגר"

שנת הלימודים החדשה ותקופת חגי תשרי מתקרבות, אך האם משמען הטלת סגר נוסף כדי למנוע הדבקה נוספת? לדבריו של פרופ' בליצר "סגר בעת הזו עדיין לא על הפרק עקב היציבות שאנחנו רואים. סגר הוא פתרון מהיר ויעיל בהורדת שיעור התחלואה, אבל מחיריו בלתי נסבלים ומשפיעים על הכלכלה, החברה ועל בריאות הציבור".
"לא נמהר להכריז על סגר, אך אם נראה עלייה במספר החיוביים והמשך העלייה במספר החולים הקשים, לא תהיה ברירה אלא להכריז עליו. בנוגע שנת הלימודים הדיונים עוד מתנהלים, אך לתחושתי בכיתות הנמוכות ובאזורים ירוקים וכתומים, שנת הלימודים תיפתח. לגבי קבוצות אחרות - הדיונים עוד מתנהלים, ההחלטה תיפול בהמשך".
"אם אנחנו רוצים לראות ירידה בתחלואה, צריכים לקרות כמה דברים בו זמנית. הדבר הראשון הוא שיוקם ויפעל באופן מירבי אותו מערך של קטיעת שרשראות ההדבקה, עליו עובדים כרגע פיקוד העורף, הרשויות המקומיות ומשרד הבריאות. הדבר השני הוא הקפדה יתרה של הציבור על ההנחיות שיש כרגע למניעת התקהלויות. בהנחיות שניתנו יש היגיון אפידמיולוגי, ובלי זה לא תהיה ירידה".
לבסוף, סיכם את דבריו ואמר ששידרוג מערכת הבריאות הוא דבר מה שחייב לקרות. "מוכרחי לנצל את העת הזו כדי להוסיף למערכת הבריאות את המשאבים שהיא צריכה. חייבים לתמוך גם נפשית וגם כלכלית בעובדים במערכת הבריאות. זו נקודת המפתח".
בתוך כך, עדכן משרד הבריאות אתמול כי מניין הנפטרים מנגיף הקורונה בישראל עלה ל-613. במקביל, מספר החולים הקשים ירד בשבעה. לפי שעה, 811 חולים מאושפזים בבתי החולים, מתוכם 388 במצב קשה. מספר המונשמים ירד גם הוא, ועומד כעת על 112 חולים.
ביום שני מחצות ועד 23:00, פוענחו יותר מ-20 אלף בדיקות, מהן 1,419 חיוביות. מניין הנדבקים הכולל בישראל מפרוץ המגפה הגיע ל-84,722, יותר מסך המאובחנים בסין - 84,688.