פעילות גופנית מאומצת תחת מסכה - עשויה להוות סכנה: החל מהבוקר (א') נכנסו לתוקף הקלות במגבלות החלות על הציבור במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, ובהן ההתרה לבצע פעילות גופנית ביחידים או בזוגות ובמרחק של עד 500 מטרים ממקום המגורים. עם זאת, חובת עטיית המסכה מציבור עוד תקפה ומחייבת כל יציאה מהבית.
מסכת פנים אמנם מאפשרת תחלופת אוויר בתוכה, אך חלק מהאוויר הנמצא בחלל המסכה הוא האוויר הננשף, ובו ריכוז גבוה של פחמן דו-חמצני הנפלט מהריאות. אוויר נוסף אמנם חודר דרך המסכה ה"נושמת", אולם בעת פעילות גופנית מאומצת קצב הנשימות גבוה והן הופכות שטחיות, ובמקביל קצב הלב גובר.
"פעילות גופנית מאומצת תחת מסיכה תוביל לעלייה בשאיפת פחמן דו-חמצני ואף ירידה בריכוז החמצן בדם", מסביר ד"ר דני הדס, מנהל המרכז לקרדיולוגיית ספורט בביה"ח אסף הרופא, "ירידה בכמות החמצן ועליה בכמות הפחמן הדו-חמצני, עלולים לגרום לחוסר יכולת לספק חמצן בכמויות הדרושות למוח ולסכנת איבוד הכרה".
למעשה, בעת פעילות גופנית צריכת החמצן גבוהה יותר וכך קיים זמן קצר יותר למולקולות החמצן להיקלט מנאדיות הריאה אל זרם הדם. התוצאה היא שפחות דם מחומצן מגיע לאיברי הגוף, ובהם, כאמור, לרקמה הרגישה ביותר לתצרוכת החמצן – המוח. מספיקות שבע שניות ללא כמות מספקת של חמצן אל המוח, כדי להוביל לעילפון.
כמות נמוכה של חמצן תוך כדי פעילות גופנית אינטנסיבית, עלולה להוביל לבחילות, סחרחורות, אובדן שיווי משקל, עד לנפילות וחבלות. הדבר מסוכן במיוחד בעת ריצה בחשיכה, או בסמוך לכביש. בעיה נוספת נוגעת לאפקטיביות של המסכה תחת פעילות גופנית: בשל הנשימה המוגברת והזיעה, המסיכה נוטה להתמלא בלחות ורטיבות, וכבר אינה אפקטיבית במניעת הפצת הקורונה.
"פעילות גופנית אירובית אינטנסיבית עלולה להיות קשה ואף מסוכנת לאנשים לא מאומנים", מסבירה הפרופ' נעמה קונסטנטיני, מנהלת היחידה לרפואת ספורט בביה"ח שערי צדק, "שימוש במסכה מגביל ברמת מאמץ גבוה, ועל כן מומלץ להתחיל בפעילות קלה תחת מסכה, ולבחון כמה המסכה מקשה על הנשימה ועל רמת המאמץ הנדרשת. את העומסים יש להעלות מאוד בהדרגה".
"אנשים שחשים סחרחורת, בחילות, כאבי ראש, תחושת ערפול או חולשה, צריכים להפסיק מיד את הפעילות", מוסיפה ד"ר שירית כזום, מנהלת היחידה לקרדיולוגיית ספורט בביה"ח בילינסון, "אנשים עם רקע של מחלות נשימה כמו אסתמה או מחלות ריאה כרוניות, חולי לב או אנשים הסובלים מאנמיה, צריכים לבצע פעילות עם מסכה בדרגת עצימות קלה עד בינונית, להיות קשובים לגוף, או להתאמן בבית ללא מסכה".