צו משרד הבריאות בדבר החובה לעטות מסכות פנים ביציאה ממקום המגורים, נכנס לתוקף ביום ראשון השבוע. מדובר אמנם בפרק זמן של למעלה מחודש עד להכרה הרשמית של משרד הבריאות בצורך בעטיית מסכות ככלי יעיל במיגור מגפת הקורונה, אך מוטב מאוחר מלעולם לא. ארבעה ימים אחרי, יותר ויותר ישראלים רוכשים מסכות או מכינים אותן בעצמם, אך רבים משתמשים בהן בצורה לא נכונה. אלו הן הטעויות הנפוצות והדרכים להימנע מהן:

1. לקיחת "פסק זמן" מהמסכה

לוקח זמן להתרגל לחבוש מסכה, ולרוב מדובר בעסק לא נוח במיוחד. היא עשויה להקשות על הנשימה, ליצור אדים על משקפיים וללחוץ על האוזניים, אך אין להורידה בציבור.
אחת הטעויות הנפוצות והחמורות ביותר בעת עטיית מסכה בציבור היא לקיחת "זמן מנוחה" ממנה. הורדת המסכה מהפה ומהאף, כך שהמסכה תלויה על האוזניים ומתחת לסנטר, מתוחה על המצח או חושפת את האף, מבטלת למעשה את פעולת המסכה.
5 צפייה בגלריה
חבישת מסכה - לא נכון
חבישת מסכה - לא נכון
תלויה על הסנטר: כך לא חובשים מסכה
(צילום: משי בן עמי)
5 צפייה בגלריה
חבישת מסכה - לא נכון
חבישת מסכה - לא נכון
לא לוקחים "פסק זמן" מהמסכה בציבור
(צילום: משי בן עמי)
חלקיקי הרוק הזעירים הנושאים את הווירוס יכולים להשתחרר לאוויר ולפגוע בעצמים, וכך להדביק את הסובבים. מהצד השני, הורדת המסכה אל מתחת לאף או אל הסנטר מותירה אותם חשופים לשאיפה של חלקיקים זעירים. בשורה התחתונה, אם כבר טרחתם לעטות מסכה ביציאה מהבית, תשאירו אותה עליכם עד שתחזרו.

2. חבישת מסכה רפויה

אם קצת לא נוח לכם בתוך המסכה, סימן שהיא עושה את עבודתה נאמנה. חלקה העליון של המסכה צריך לשבת על גשר האף, חלקה התחתון לכסות את הסנטר לגמרי וצדדיה להיות מהודקים על הלחיים. את המסכה יש לקשור על גב הראש (ובמקרה של רצועות גומי - מאחורי האוזניים), ואת פס האלומיניום להדק על גשר האף.
גם במסכות בד תוצרת בית, יש לוודא כי המסכות מהודקות בצורה הטובה ביותר אל הפנים, מכסות את האף ואת הסנטר וצמודות ללחיים, ללא פתחים. אם המסכה רפויה משוחררת בצדדיה, היא מותירה אתכם חשופים ואת הסובבים אתכם בסכנה.
5 צפייה בגלריה
חבישת מסכה - נכון
חבישת מסכה - נכון
מכסה את גשר האף ואת הסנטר: כך עושים זאת נכון
(צילום: משי בן עמי)

3. שימוש במסכה קטנה או שאינה מכסה את כל הפנים

אם חלקה העליון של המסכה יושב על קצה אפכם, או אם המסכה לא מכסה את הסנטר - אתם לא עוטים אותה נכון. המסכה, כאמור, צריכה לשבת על גשר האף בחלקה העליון ולכסות את הסנטר לגמרי בחלקה התחתון.
5 צפייה בגלריה
חבישת מסכה - לא נכון
חבישת מסכה - לא נכון
אף חשוף מותיר אתכם חשופים
(צילום: משי בן עמי)
5 צפייה בגלריה
חבישת מסכה - לא נכון
חבישת מסכה - לא נכון
מסכה על קצה האף: עשויה להיות קטנה מדיי
(צילום: משי בן עמי)

4. "התעסקות" עם המסכה שלא לצורך

המסכה מכסה את הפנים מגשר האף ועד הסנטר? מעולה. זה הזמן להפסיק להתעסק איתה. כדי לשמור על שלמותה של המסכה ולהבטיח עבודה מיטבית שלה, יש לגעת בשטח המכסה את הפנים כמה שפחות. כך, יש לחבוש את המסכה באמצעות השרוכים או רצועות הגומי, ולהורידה באמצעותם. בעת הורדת המסכה, יש להימנע ככל הניתן מלגעת בקדמת המסכה.

5. עטיית המסכה מחוץ לבית

קיימת חשיבות מכרעת למיקום בו עוטים את המסכה ומורידים אותה. יש לשטוף את הידיים היטב לפני עטיית המסכה ולפני הורדת המסכה מהפנים, ויש לעשות זאת אך ורק בבית. מעליות וגרמי מדרגות, למשל, הינם מקומות בעלי סיכון הדבקה גבוה, ולכן יש להימנע מלהתעסק במסכות במקומות אלה.

6. תחושת ביטחון מזויפת

שימוש באותה המסכה הכירורגית במשך ימים, שימוש במסכת בד בלי לשטוף ולייבש על בסיס יומי או אי הקפדה על כללי ההיגיינה האחרים - כל אלה מספקים תחושת ביטחון מזויפת. לבדן, המסכות מציעות הגנה מוגבלת מפני הפצה או הדבקות בנגיף הקורונה, ויש להקפיד על הנחיות ההגינייה האחרות כדי להבטיח הגנה מקסימלית.
שטיפת ידיים במשך 20 שניות לפחות, ריחוק חברתי וצמצום יציאה מהבית צריכים להמשיך להיות הצעדים הננקטים למלחמה בנגיף הקורונה. עטיית מסכה בעת היציאה מהבית הנה דרך חשובה נוספת, אך לא מהווה תחליף.