96% מחולי הדיאליזה פיתחו נוגדנים לאחר שקיבלו את מנת החיסון נגד נגיף הקורונה – אך רמתם הייתה יותר נמוכה באופן משמעותי: כך עולה ממחקר חדש שבוצע בבית החולים לניאדו בנתניה ושצפוי להתפרסם בכתב העת של האגודה האמריקנית לנפרולוגיה. במחקר השתתפו 56 חולי דיאליזה מתוך כ-5,000 שיש בישראל.
קראו עוד:
"זה משמח שחולי הדיאליזה מפתחים תגובה, כי המערכת החיסונית שלהם לא עובדת טוב והופכת אותם לסוג של מדוכאי חיסון", אומר ד"ר משה ששר, מנהל מכון הדיאליזה בלניאדו. "על פי רוב, הם פגיעים יותר למחלות ולכן לא יכולים לפתח תגובה לחיסון. עם זאת, רמת הנוגדנים שלהם לא גבוהה כמו של יתר האוכלוסייה. העובדה ש-96% פיתחו נוגדנים ברמה כלשהי, משמחת, מפתיעה ומעוררת ביטחון".
2 צפייה בגלריה
ד"ר משה ששר
ד"ר משה ששר
"אם חולה דיאליזה נדבק בנגיף, הסיכוי שלו לפתח מחלה קשה ולמות הוא יותר גבוה": ד"ר משה ששר
(צילום: דוברות לניאדו)
ד"ר ששר הוסיף שמספר המשתתפים במחקר אמנם לא גדול, אבל משמעותי, "שכן מדיווחים ראשוניים בעולם עולים ממצאים דומים", אמר. "בקרב חולי הדיאליזה יש רמה גבוהה של תמותה וסיכון לקבל את הקורונה בצורה קשה", הוסיף. "אם חולה דיאליזה נדבק בנגיף, הסיכוי שלו לפתח מחלה קשה ולמות הוא יותר גבוה. לכן אנחנו מקפידים על בדיקות קורונה תקופתיות לחולי הדיאליזה".
מחקר נוסף, שערכה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, העלה כי אנשים שחיים עם HIV מגיבים לחיסון נגד הקורונה בשיעורי יעילות כמעט זהים לאלו שאינם חיים עם HIV.
במחקר השתתפו 1,002 איש המוגדרים "מדוכאי חיסון". בקרב 98.7% מתוך 156 נשאי ה-HIV שהשתתפו, נמצאו נוגדנים לנגיף הקורונה שבועיים או ארבעה שבועות לאחר שקיבלו את מנת החיסון השנייה. בקרב אנשים המתמודדים עם ממאירויות מוצקות, בעיקר במערכת המעי, נמצאו נוגדנים אצל 83% מתוך 90 המשתתפים. נמצאו נוגדנים גם בקרב 80% מחולי מיאלומה, בכ-75% מבין מושתלי מח עצם, בכ-70% ממושתלי כבד, ב-45% ממושתלי כליה ורק ב-19% ממושתלי לב.
בעקבות ממצאי המחקר ובעקבות דיון שנערך בנושא בצוות לטיפול במגפות (צט"מ), משרד הבריאות שוקל כעת לתת מנת חיסון שלישית למדוכאי החיסון. ייתכן שימתינו להנחיה רשמית של חברת פייזר בעניין.
פרופ' גליה רהב: "מושתלי לב, כבד וכליה לא מפתחים חיסוניות. אין ספק שיש קשר בין השתלות או טיפול בתרופות מסוימות לפיתוח נוגדנים. המושתלים נמצאים בסיכון, ולכן אנחנו שוקלים לתת להם חיסון שלישי, אם כי יש סיכוי שהם לא יפתחו נוגדנים גם אחריו"
"מדוכאי החיסון אינם מקשה אחת", אומרת פרופ' רהב. "מושתלי לב, כבד וכליה לא מפתחים חיסוניות. אין ספק שיש קשר בין השתלות או טיפול בתרופות מסוימות לפיתוח נוגדנים. המושתלים נמצאים בסיכון, ולכן אנחנו שוקלים לתת להם חיסון שלישי, אם כי יש סיכוי שהם לא יפתחו נוגדנים גם אחריו, ואת זה נבדוק במחקר.
"שמחנו לגלות שנשאי HIV מגיבים לחיסון כמו אנשים אחרים. גם חולי סרטן ומיאלומה ומושתלי מח עצם פיתחו נוגדנים והגיבו לחיסון באופן מדהים".
2 צפייה בגלריה
"כשמערכת החיסון היא חזקה, היא יכולה לייצר נוגדנים": ד"ר איציק לוי
"כשמערכת החיסון היא חזקה, היא יכולה לייצר נוגדנים": ד"ר איציק לוי
"כשמערכת החיסון היא חזקה, היא יכולה לייצר נוגדנים": ד"ר איציק לוי
את המחקר בקרב נשאי ה-HIV ערך ד"ר איציק לוי, מנהל יחידת האיידס ומחלות המין בשיבא. "כשמערכת החיסון היא חזקה, היא יכולה לייצר נוגדנים, וניתן להשיג זאת באמצעות טיפול", אומר ד"ר לוי. "חלק ממשתתפי המחקר חיים עם הנגיף יותר מ-30 שנה; לא הייתה להם בכלל מערכת חיסון, אבל ברגע שהצלחנו לשקם אותה, ראינו שהיא הצליחה לייצר נוגדנים בצורה מצוינת".