2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה של פייזר. נשקלת העלאת גיל המתחסנים במנה רביעית
(צילום: AFP)
במערכת החינוך תולים תקוות בחיסון הרביעי, אבל בינתיים ההחלטה על ביצועו מתעכבת: הצו שיורה על תחילת מבצע החיסון הרביעי ייחתם ככל הנראה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש השבוע. בין השינויים המשמעותיים שנשקלים לעומת המלצת הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) שגובשה בשבוע שעבר: הותרתם של הצוותים הרפואיים מחוץ להתוויות החיסון בשלב הראשון. בנוסף, גורמים במערכת הבריאות מספרים כי בין השינויים הנשקלים גם העלאת קבוצת המתחסנים הראשונה לגיל 70 ומעלה, במקום 60 ומעלה.
יש לציין כי החלטת הצט"מ גררה אחריה תגובות וביקורת מצד בכירים במערכת הבריאות, בין היתר בשל העובדה כי היא התקבלה ללא נתונים מספקים באשר לרמת המוגנות שמקנה החיסון השלישי בכלל ונגד האומיקרון בפרט.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נוסעים בנתב"ג. מסתמן: איסור הטיסה למדינות אדומות יבוטל
(צילום: AFP)
בתוך כך, גם במתווה הבידודים צפויים שינויים: מסתמן כי מתווה הבידוד למחוסנים שנחשפו לחולה אומיקרון ירוכך בתוך ימים. משרד הבריאות יגבש היום המלצה שתובא בפני ראש הממשלה - האם לקצר את הבידוד עד לבדיקת קורונה שלילית בתום שלושה ימים, או ביטול מוחלט. זאת על רקע הביקורת הגוברת בתוך קבינט הקורונה על מתווה הבידוד למחוסנים, והחשש שבתוך שבועיים מספר המבודדים יגיע ל-800 אלף עד מיליון ישראלים. גורמים במשרד הבריאות מתחו ביקורת על ההמלצה, ואמרו כי היא מיועדת ליצור הדבקה נרחבת וחיסון עדר.
כמו כן, מסתמן כי איסור הטיסה למדינות אדומות יבוטל בתוך שבוע עד שבועיים. זאת מתוך הבנה שמרגע שהאומיקרון מתפשט בתוך הקהילה אין עוד משמעות לכניסה של האומיקרון מחו"ל. עם זאת, ביטול איסור הטיסה למדינות אדומות לא יבטל את חובת הבידוד לחוזרים לארץ. חזרה ממדינות אדומות תחייב בידוד של שבעה ימים.

גם בחזית התרופות לטיפול בקורונה יש חדשות: משרד הבריאות העניק אתמול אישור חירום לתרופה פאקסלוביד של חברת פייזר לטיפול בקורונה. התרופה, שקיבלה בשבוע שעבר אישור חירום גם מטעם מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), צפויה להגיע בימים הקרובים לישראל. "זו תרופה אנטי-ויראלית הניתנת בטבליות ומיועדת לחולי קורונה עם תסמינים קלים עד בינוניים, הנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים", הסבירו במשרד הבריאות. "התרופה מיועדת לטיפול ביתי, והיא צריכה להינתן בין שלושה לחמישה ימים מתחילת התסמינים".
ובינתיים, התחלואה ממשיכה לזנק: אתמול נוספו עוד 1,085 מאומתים לקורונה, ומקדם ההדבקה עומד על 1.4, דבר המעיד על התפשטות נרחבת של המגפה. מספר החולים קשה עומד על 91, מהם 39 מונשמים.
"בעשרת הימים האחרונים מספר המאומתים לאומיקרון זינק מכ-20 ליום ל-450. זו עלייה של יותר מפי 20 בעשרה ימים", כך אמר אתמול באולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "זה מקדם הדבקה שלא הכרנו בעבר, של יותר מ-3, וזה אומר שאנחנו צפויים להתפשטות תחלואה גדולה ומהירה. אני מעריך שבתוך שבוע נראה אלפי מאומתים לאומיקרון, וייתכן שבתוך שבועיים נחצה את שיא המאומתים שהיה לנו מתחילת המגפה - כ-10,000 מאומתים ליום".
כשנשאל מהן המשמעויות הסטטיסטיות של התחלואה השיב: "את זה אנחנו לא יודעים לומר כרגע. זו השאלה הגדולה. זה שיהיו פה כמויות מאומתים גדולות - זה ברור, אבל אנחנו לא יודעים איך זה ישפיע על מספר החולים קשה ועל האשפוזים בבתי החולים".