מוקדי החירום של מגן דוד אדום (101) ומשטרת ישראל (100) החלו לעבוד אתמול (ב') בשיתוף פעולה טכנולוגי, במטרה לקצר את זמני ההגעה לטיפול באירועי חירום ולייעל את העבודה בין שני גופי החירום והביטחון. "הרעיון הוא לחסוך זמן קריטי שיכול להציל חיים. בשביל פצוע שזקוק להחייאה - כל שניה ודקה הן ההבדל בין חיים למוות", אומר מנכ"ל מד"א, אלי בין, על השקת שיתוף הפעולה בין המוקדים של מד"א ומשטרת ישראל. מה זה אומר בפועל? הנה כל מה שצריך לדעת.
קראו עוד:
מה היה המצב עד עכשיו? ״עד היום, בכל דיווח למוקד 100 אודות אירוע שאליו נדרש להגיע גם צוות מד״א, חייגו צוותי המשטרה למוקד מד"א ועדכנו טלפונית בפרטי המקרה. וכך היה גם להפך - כשהתקבלה קריאה במד"א ונדרש דיווח למשטרה״, מסביר עדו רוזנבלט, מנהל אגף תקשוב במד״א. עד היום אזרח שנתקל, למשל, בתאונת דרכים עם פצועים, חייג למוקד 101 שם המוקדנית קיבלה את השיחה, ביררה את חומרת הפגיעות ושגרה ניידות מד"א או נט"ן, ורק לאחר שסיימה לטפל באירוע, היא חייגה למשטרה לדווח על תאונה עם פצועים. ולפעמים קרה גם שלא דיווחו כלל".
1 צפייה בגלריה
ניידות ואמבולנסים בזירת התאונה ברחוב רב שאולי באשדוד
ניידות ואמבולנסים בזירת התאונה ברחוב רב שאולי באשדוד
בקרוב: סינכרון בין המוקדים של מד"א, משטרה ישראל ושירותי כבאות והצלה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מה השתנה? ״החל מאתמול, עם כניסת שיתוף הפעולה לשגרת עבודה, הקריאה תגיע באופן אוטומטי לשני המוקדים וכך יקוצרו זמני ההגעה של הצוותים לזירה, בזמן שכל גוף ממשיך לשמור על הייחודיות המקצועית שלו.
"כל טלפון שמגיע למוקד מד"א או למוקד המשטרה, לצד הטיפול באירוע, משוגר בזמן אמת לארגון השני. כיום, מיד עם קליטת הדיווח במערכות של מד"א, הדיווח משוגר ישירות למשטרת ישראל, ולהפך. זה קריטי במיוחד במקרים שבהם אנשים נפצעו אנוש בתאונה, באירוע אלימות או בפיגוע, וכל שנייה יכולה להיות הבדל בין חיים למוות".
בזמן אירוע חירום, כמו פיגוע חבלני, חשוב שהציבור ידע שמספיק שהוא מדווח למוקד אחד. זה גם יוריד את עומס השיחות על המוקדים
מה היתרונות של המערכת החדשה? מדי יום מתקבלות בשני המוקדים, 100 של המשטרה ו-101 של מד"א, קריאות רבות הדורשות טיפול הן מהמשטרה והן ממד"א. בזכות שיתוף מערכות השליטה והבקרה של המוקדים, ניתן להוריד את עומס השיחות למוקדים, לקצר את זמני התגובה, ולהציל חיים באופן מהיר אף יותר.
הייתי עד לתאונה, למי מתקשרים? לאחד משני המוקדים. מיד עם קבלת הדיווח למערכות של מוקד 100 משוגר דיווח אוטומטי למד"א, או להפך. עד היום רבים מהמדווחים חייגו למוקד המשטרה או מד"א ואחרי שסיימו את הדיווח התקשרו לדווח למוקד השני. בזמן אירוע חירום, כמו פיגוע חבלני, חשוב שהציבור יידע שמספיק שהוא מדווח למוקד אחד. זה גם יוריד את עומס השיחות על המוקדים.
דיווח שמגיע למוקד 100 למשל, על אירוע אלימות עם פצועים קשה, משוגר אוטומטית גם למד"א כולל פרטי המדווח. "מוקדן של מד"א חוזר למדווח כדי להבין את חומרת הפציעה ואם נחוצה הדרכה טלפונית בסיוע לפצוע, עד להגעת ניידת של מד"א", מסביר מנכ"ל מד"א בין.
האם המהלך לא ייצור עומס מיותר על המוקדים? סוגי האירועים שמדווחים למוקדי המשטרה ומד"א מופו וקיבלו קוד אירוע, כך שהמוקד שמקבל ראשון את הדיווח יודע האם הוא רלוונטי גם למוקד השני. כך למשל, מוקד מד"א לא ישגר דיווח על יולדת או דום לב למוקד המשטרה, כפי שמוקד המשטרה לא ישגר אירוע של סכסוך שכנים ללא אלימות או דיווח על גניבת אופניים.

בקרוב: גם שירותי הכיבוי יצטרפו

תוך מספר שבועות צפוי גם מערך הכבאות וההצלה להצטרף לדיווח האוטומטי, וכך כל דיווח לאחד מהמוקדים 100, 101 או 102 ישוגר באופן אוטומטי לכלל גופי החירום הרלוונטיים לאירוע. "שיתוף הפעולה הייחודי בין גופי החירום במדינת ישראל עתיד להשתדרג ולשפר באופן דרמטי את זמני הגעת הצוותים לשטח ובכך – להציל חיים", אומר מנכ"ל מד"א בין. "הודות לשיתוף הפעולה החדש, נצליח למקד את הפניות ולעבוד יחד, על מנת להגיש סיוע מקצועי, מהיר ויעיל ככל הניתן לאזרחי ישראל".