כיום כבר ברור כי הדמות שאנו רואים במראה קשורה קשר הדוק לדמות שאנו חווים כעצמנו. מחקרים רבים מוכיחים כי מצב רוח ירוד ורמות גבוהות של סטרס משפיעים על המראה, וגורמים לקמטים ולהזדקנות העור. במקביל, מחקרים מהשנים האחרונות מראים שטיפולים אסתטיים במצבים נפשיים שונים משפרים את מצב הרוח. אך האם נכון לשלב בין טיפול אסתטי לטיפול פסיכולוגי, ואם כן מהו הגבול?

1 . האם טיפול אסתטי משפר את מצב הרוח ואת הביטחון העצמי?

מחקרים מראים שבמצבי דיכאון וחרדה, טיפול אסתטי הגורם לפנים להיראות פחות זועפות או עצובות, משפר את מצב הרוח. לא מדובר בטיפול אסתטי רגיל, מכיוון שאיזורי הטיפול הם מסוימים - לא לחיים ושפתיים, אלא יישור קמטים במצח בין העיניים וצידי העיניים ומילוי בצידי הפה, כלומר אלו שמשפיעים על הבעות הפנים באופן מסוים. יש לציין טיפולים אסתטיים לא עוזרים לאנשים במצבים משבריים קשים, אלא לאלו עם סימנים יותר קלים. עם זאת, ולמרות שהוא יכול לספק הנאה סביב מראה הפנים, טיפול קוסמטי באשר הוא אינו משפיע מהותית על הביטחון העצמי.
לעתים אנשים מדווחים על ביטחון עצמי גבוה בהקשר לכמה הם מרגישים יפים, או בכמה הפנים שלהם יפות. אך לרוב לא מדובר בשינוי הביטחון העצמי, אלא נוצר מצב בו המראה פחות "מטריד" אותם. כלומר, אחרי טיפולים אסתטיים אנשים חשים פחות מוטרדים, ומפרשים זאת כתחושת ביטחון עצמי גבוהה יותר.

2 . מהי ההשפעה של טיפול אסתטי על הנפש?

הבעת הפנים המשתקפת במראה משפיעה על מצב הרוח. כך, הבעה כועסת או עצובה מגבירה את תחושת חוסר שביעות הרצון של אדם ממראהו. לעתים אנשים שעברו טיפול אסתטי כלשהו מדווחים על שיפור משמעותי בהרגשתם. כיצד זה יתכן? ובכן, אחד מהדברים המתסכלים ביותר שאנו חווים במהלך חיינו הוא חוסר אונים, במיוחד בדברים החשובים לנו. המראה שלנו, שפעמים רבות חשוב לנו ביותר, הוא דוגמה לדבר מה חשוב ביותר עליו השליטה שלנו מאד נמוכה.
גם תהליך ההזדקנות הטבעי, הפשוט והאנושי, אינו נמצא תחת שליטתנו או החלטתנו. לכן, ההזדמנות להשפיע עליו, הזדמנות בה יש תרגול של בחירה איך להראות, יכולה לגרום תחושות משמעותיות של סיפוק. במובן זה, דווקא טיפולים אסתטיים מדודים, בהם השינוי בפנים אינו מוגזם, אך תחושת השליטה גדולה יותר, הם אלו המסבים יותר הנאה וסיפוק.
1 צפייה בגלריה
מסב הנאה - אך אינו מייתר טיפול פסיכולוגי כדי לחזק את העצמי
מסב הנאה - אך אינו מייתר טיפול פסיכולוגי כדי לחזק את העצמי
מסב הנאה - אך אינו מייתר טיפול פסיכולוגי כדי לחזק את העצמי
(צילום: shutterstock)

3. האם טיפול אסתטי יכול להחליף טיפול פסיכולוגי?

לא. גם אם טיפול אסתטי מסב הנאה, הוא אינו מייתר את הצורך לחזק את הביטחון בעצמי. הביטחון שלנו מושפע מדברים רבים כמו חוויות ילדות, בעיקר חוויות ילדות שליליות, ומסגנון ההתמודדות שלנו. סגנון ההתמודדות הינו האופן שבו אנו מנתבים רגשות וזיכרונות שליליים, היכולת לשאת תלות ועצמאות, שינוי במנגנוני הכחשה ועוד פרמטרים רבים ומורכבים. אם הטיפול האסתטי, לעומת זאת הופך להתמכרות, זה כבר ענין אחר.

4. האם אפשר להתמכר לטיפול אסתטי?

כן. כמו לכל מנהג אחר, גם לטיפולים אסתטיים אפשר להתמכר. סימן ההיכר העיקרי של התמכרות הוא שהמנהג השתלט עלינו. כלומר, לא תכננו להוציא כל כך הרבה כסף על טיפולים אסתטיים אך מצאנו את עצמנו עושים זאת, רצינו לצאת מרוצים מהטיפול אך באופן קבוע אנחנו לא מרוצים ממנו, עם הזמן אנו מרגישים צורך בטיפול יותר "מנפח", ושהטיפול האסתטי מפריע מאוד לבן או בת הזוג שלנו, אך אנו מתעלמים מכך. התמכרות היא מצב נפשי מסוים מאוד, שבו צריך לטפל באופן מסוים, ואם אתם מוצאים את עצמכם, או מישהו חשוב לכם, עם התמכרות, יש לטפל בכך.

5. האם יש מקרים נפשיים שבהם אסור לטפל בטיפול אסתטי?

כן. רצוי להינמע מטיפולים אסתטיים במקרים בהם יש אובססיה לאיבר מסוים. כלומר, כאשר האיבר המסוים מפריע לנו באופן בלתי פוסק, ואנחנו מוצאים את עצמנו חושבים על כך כל הזמן, ובודקים עצמנו ללא הרף במראה. במצבים אלה עדיף לפנות לטיפול מקצועי בחשיבה האובססיבית קודם, ואז לפנות לטיפול אסתטי.
ד"ר אילן טל הוא פסיכיאטר מומחה ומנהל מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית