עדות נוספת ליעילות הבוסטר: מחקר חדש של מכבי שירותי בריאות, המבוסס על נתונים ממחוסנים ישראלים, מראה שהחיסון השלישי מספק הגנה חזקה.
במחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת הרפואי הנחשב JAMA Internal Medicine, סקרו החוקרים נתוני בדיקות PCR שבוצעו ביותר מ-306 אלף מבוגרים, לאחר שמנת הדחף של פייזר הפכה לזמינה בישראל. כמחצית מהבדיקות נערכו באנשים שקיבלו מנת דחף, ומחציתן באנשים שקיבלו רק את שתי המנות הראשונות, לפחות חמישה חודשים מאז המנה השנייה.
בסך הכול 1.8% מהבדיקות היו חיוביות לקורונה בקבוצת הבוסטר, לעומת 6.6% בקרב אלו שחוסנו בשתי מנות בלבד. לאחר שנלקחו בחשבון גורמי הסיכון השונים של המשתתפים, העריכו החוקרים שבין ארבעה לתשעה שבועות לאחר קבלת החיסון, הבוסטר הוביל לירידה של 86% בסיכון להימצא חיוביים לקורונה. החוקרים סיכמו כי "נראה שהמנה השלישית מעלה בחזרה את ההגנה הדועכת לאחר המנה השנייה".
קראו עוד:
גם נתונים קודמים מישראל הראו את עוצמת הבוסטר: מחקר של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד, שפורסם לפני כחודש בכתב העת Lancet, הראה כי הבוסטר הפחית אשפוזים ב-93%, מחלה קשה ב-92% ותמותה ב-81%. המחקר נערך בחודשים אוגוסט-ספטמבר השנה והשווה בין 728,321 מטופלי כללית שקיבלו מנת חיסון שלישית, לבין מספר זהה של מטופלים שקיבלו שתי מנות בלבד, כחמישה חודשים קודם לכן.

מעל גיל 60: הבוסטר מגן פי עשרה

עוד מחקר שפורסם בחודש ספטמבר האחרון בכתב העת New England Journal of Medicine ונערך על ידי חוקרי מכון וייצמן, הטכניון, האוניברסיטה העברית ומכון גרטנר בשיבא, מצא כי מנת הבוסטר של החיסון שיפרה פי עשרה יותר את ההגנה החיסונית של מקבליה, בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד לפני חמישה חודשים או יותר.
במחקר נאספו נתונים של יותר ממיליון איש בני 60 ומעלה. החוקרים השוו את ההגנה של אלה שקיבלו שתי מנות חיסון בלבד, לבין אלה שקיבלו גם את מנת הבוסטר. החוקרים לא ביצעו השוואה מול לא מחוסנים.
1 צפייה בגלריה
חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
מנת הבוסטר של החיסון שיפרה פי עשרה יותר את ההגנה החיסונית של מקבליה, בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד. חיסון בכללית בירושלים
(צילום: רויטרס)
החוקרים השוו את ההגנה של שתי האוכלוסיות - ה"ללא בוסטר" ו"מקבלי הבוסטר" - במהלך התקופה. האוכלוסיות היו דינמיות: אלה שהשתייכו לקבוצת ה"ללא בוסטר" וקיבלו את החיסון השלישי, עברו לקבוצת "מקבלי הבוסטר" 12 ימים לאחר שקיבלו את המנה השלישית. זאת, על פי מחקרים שהניחו כי החיסון משפיע במלואו תוך שבוע ויותר. החוקרים התחשבו במספר נתוני רקע ובהם גיל המתחסנים, מגדר, מגזר דמוגרפי, תאריך קבלת המנה השנייה ומשתנים נוספים.

בני נוער: יעילות של 90% במניעת הדבקה

ממחקר נוסף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד שפורסם לאחרונה, עולה כי בקרב בני נוער בגילים 12 עד 18 שקיבלו חיסון של פייזר, נמצאה יעילות של 90% במניעת בהדבקה ויעילות של 93% בהופעת מחלה תסמינית. המחקר נערך במהלך הגל הרביעי של הקורונה, בין 8 ביוני ל-14 בספטמבר, והתבסס על נתונים של 94,354 בני נוער ישראלים שהתחסנו, מול מספר זהה של לא-מחוסנים, אם כי במהלך המחקר הספיקו להתחסן כ-14 אלף בני נוער מהקבוצה השנייה.