"אני רוצה רק לבשר לעם ישראל, שמי שחושב שגם אנחנו לא נגיע לחיסון נוסף הוא פשוט טועה. כי כל עוד יש מגפה באזורים כמו אפריקה, שאין בהם כמעט חיסון, יהיו עוד ועוד וריאנטים וכנראה נצטרך לקחת חיסונים נוספים", אומר הבוקר לאולפן ynet פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא.
ד"ר אנתוני פאוצ'י אמר הלילה שהאומיקרון "פחות אלים" מזן דלתא. בשורה מרגיעה? או שמוקדם מדי לומר? "אנחנו מקבלים דיווחים על עלייה מאוד-מאוד משמעותית במספר הנדבקים, בעיקר בדרא"פ וגם לאט-לאט באירופה, אבל אנחנו לא מתבשרים על עלייה דומה במספר המאושפזים והחולים הקשים. חלק מזה קשור כנראה לעובדה שמי שחלה באומיקרון, רובם הגדול מחוסנים. אני מזכיר שהחיסון מגן מפני מחלה קשה והכי חשוב: מי שמחוסן גם מידבק פחות. אותו רופא משיבא שנדבק בלונדון, הוא היה בחשיפה לא קטנה ובכל זאת מי שנדבק ממנו היה אך ורק רופא אחד שהיה איתו בנסיעה באוטו. זה לא מדע, אי אפשר לבנות מזה תיאוריות, אבל אם פאוצ'י אומר את זה, סימן שהם צוברים אינפורמציה מכל העולם".
קראו עוד:
אתם כבר יודעים להגיד בוודאות שאותו רופא שנדבק בלונדון הדביק כבר מישהו אחד? "אנחנו אחראים מאוד בשיבא וברגע שיש אירוע מעין זה, אנשים נבדקים יום-יום. ככל שעובר הזמן, הסבירות להדבקות נוספות הולכת ויורדת, ואנחנו ממשיכים לבדוק. כרגע אנחנו מכירים מקרה אחד של אדם שנדבק. שוב, אחרי מגע מאוד-מאוד הדוק. זו בשורה טובה מאוד וזה שוב מוכיח לנו את הדבר הכי חשוב בעיניי: מי שמחוסן - ואותו פרופ' בקרדיולוגיה קיבל שלושה חיסונים כולל הבוסטר - גם מידבק פחות. וזה המסר לכולם: כשאתה לא מתחסן, לא רק שאתה מסכן את עצמך ומעלה את הסיכון שתחלה בצורה קשה ואז תעמיס גם על מערכת הבריאות, אבל גרוע מכול - אתה גם מדביק יותר את האחרים וזה חמור מאוד בעיניי. העובדה שאנשים לא לוקחים את הבוסטר וה-600 אלף שבכלל לא התחסנו, שזה בכלל על גבול ההזיה וחוסר האחריות".
מחר ידונו בצוות לטיפול במגפות בחיסון רביעי למדוכאי חיסון. בין היתר, הדיון יתבסס על הנתונים שלכם, של פרופ' גילי רגב בשיבא. אתם רואים ירידה ברמת הנוגדנים או יעילות לא מספיקה בקרב מדוכאי החיסון שקיבלו את החיסון השלישי? "פרט למחקרים של גילי, נעשה גם מחקר על ידי פרופ' יעל פלד ופרופ' גליה רהב. ככה התחיל הבוסטר. הוא ניתן קודם לאנשים שעברו השתלת לב, והקפיץ את האפקט החיסוני מסדר גודל של 25% למעל 60%, זאת אומרת אפקט משמעותי מאוד. בגלל הדיכוי החיסוני הבסיסי, שהוא חלק מהטיפול בהשתלה, אנחנו רואים אצלם המשך ירידה משמעותית בנוגדנים ולכן בהחלט הגיוני לתת חיסון נוסף.
"אני רוצה רק לבשר לעם ישראל ולשאר האנשים שמי שחושב שגם אנחנו לא נגיע לזה הוא - פשוט טועה, כי כל עוד יש מגפה באזורים כמו אפריקה, שאין בהם כמעט חיסון, דרום אמריקה, אסיה וכו', יהיו עוד ועוד וריאנטים. אני מקווה שהם לא יהיו כמו הדלתא, אבל כנראה נצטרך לקחת חיסון רביעי וחמישי ושישי ושביעי, לא יודע כמה. אבל זה לא נורא, מזל שיש לנו אותם, לא בכל המדינות בעולם יש חיסונים".
יש לך השערה מתי נגיע לחיסון רביעי? "לא. אנחנו עוד לא יודעים את הנתונים האלה, אנחנו עדיין מקווים לראות שהאפקט של הבוסטר ארוך יותר. אנחנו מאמינים שכל פעם אתה לא יורד לאפס, אלא בונה איזושהי עלייה ברמת התגובה של הגוף. זה לא רק נוגדנים, יש גם נוגדנים מנטרלים וגם חיסון תאי שהם לא פחות חשובים, ולכן הסימנים הם לא רק הירידה בשיעור הנוגדנים, אלא גם העלייה בהדבקה - ואת זה לשמחתנו אנחנו עדיין לא רואים, וטוב שכך".