אופק יעקב היא נערה בת 16 מעפולה, תלמידת כיתה י"א. עד לא מכבר לא היה בה שום דבר ייחודי, למעט ההצטיינות שלה בלימודים וחיבתה לריקודים סלוניים. כיום השם שלה מוכר בקהילה הרפואית, וזאת בזכות היותה הנערה הראשונה שעברה ניתוח להסרת גידול מגרונה באמצעות רובוט דה וינצ'י – טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת מינימום פולשנות לצד החלמה והתאוששות מהירות במיוחד, ללא דימומים וקרעים.
2 צפייה בגלריה
אופק יעקב
אופק יעקב
אופק יעקב אחרי הניתוח. "אני מרגישה קצת גיבורה"
קראו עוד:
"אני מרגישה קצת גיבורה", היא אומרת. "בכל זאת, עברתי משהו שהתגלה לגמרי במקרה, וזה היה ניתוח לא סטנדרטי".
לרופאים אין ויכוח איתה בנושא. גם לא להוריה.

אופק, משהו פה לא בסדר

הסיפור הרפואי שלה החל במרס האחרון, כשהוריה, ויוויאן וטוביה, חלו בשפעת, וכעבור מספר ימים היא התחילה להתלונן על כאבי גרון. ההורים היו בטוחים שהיא נדבקה מהם, אבל החבר שלה, יאיר אוחנה, היה פחות רגוע. בדיעבד, הוא הציל אותה.
"הימים עברו, והכאבים לא", מספרת האם. "לאופק לא היה קושי בבליעה, אבל היא סבלה מצרידות, והיה שינוי בגוון הקול שלה. בחג הפורים הציע יאיר להסתכל בגרון שלה ונדהם לגלות גוש ענק. הוא האיר את הגרון עם פנס ואמר, 'אופק, משהו פה לא בסדר'. מיד פנינו לרופא המשפחה, שהפנה אותנו לחדר המיון בבית החולים העמק בעפולה. משם היא נשלחה לביופסיה בבית החולים פוריה בטבריה. כשהתוצאות הגיעו, התברר שמדובר בגוש שפיר באזור הלוע האחורי, ושהמקור שלו הוא פגיעה בעצב. הגוש היה בגודל 3.5 ס"מ, ומה שמעניין זה שאופק לא הרגישה שום קושי, ולכן אי אפשר לדעת כמה זמן הגידול היה שם. זו שאלה שמעסיקה אותנו עד היום".
ד"ר רועי הוד משניידר: "אני לא מכיר קולגה בארץ או בחו"ל שביצע ניתוח רובוטי מהסוג הזה בילדים ובבני נוער. לאופק היה גוש ענק בחלל הפה, ואת הניתוח הרובוטי היא עברה ללא כאב, ובתוך יומיים חזרה לביתה ולשגרה. זו בהחלט הצלחה"
התחנה הבאה של הנערה הייתה המרכז הרפואי שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה. בהתחלה תכננו הרופאים להוציא את הגידול בניתוח רגיל, אבל בתוך זמן קצר הם שינו את דעתם והחליטו לבצע את ההליך באמצעות רובוט דה וינצ'י, רובוט ניתוחי המשמש לפעולות לפרוסקופיות - ניתוחים זעיר־פולשניים, שבמהלכם מוחדרת מצלמה זעירה המשדרת למסך וידאו תמונת תלת ממד של חלל הגוף באמצעות סיבים אופטיים. לרובוט ארבע זרועות המוחדרות לחלל הגוף ומחקות במדויק את תנועת ידי המנתח.
ד"ר רועי הוד, רופא בכיר ביחידה לאף אוזן גרון בשניידר, שביצע את הניתוח, אומר כי זו הייתה הפעם הראשונה שביצע ניתוח כזה במטופלת צעירה כל כך. "אני לא מכיר קולגה בארץ או בחו"ל שביצע ניתוח רובוטי מהסוג הזה בילדים ובבני נוער", הוא אומר. "לאופק היה גוש ענק בחלל הפה, ואת הניתוח הרובוטי היא עברה ללא כאב, ובתוך יומיים חזרה לביתה ולשגרה. זו בהחלט הצלחה".
פרופ׳ גדעון בכר, מנהל מערך אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר בבילינסון, שהשתתף בהליך, מוסיף: "מדובר במקרה נדיר של גוש שפיר ממקור עצבי שחוסם את חלל הלוע. בזכות השימוש ברובוט דה וינצ'י דרך חלל הפה הצלחנו להימנע מחתכים חיצוניים ולאפשר טיפול מיטבי, קצר וללא סיבוכים".
2 צפייה בגלריה
אופק יעקב
אופק יעקב
אופק יעקב עם אמה ויוויאן בבית החולים. "אי אפשר לדעת כמה זמן הגידול היה שם"

החברים היו בהלם

ד"ר הוד ופרופ' בכר מסבירים כי מדובר בגוש שנחשב נדיר בכלל ואצל ילדים בפרט. הוא יושב במיקום אסטרטגי, מהווה מטרד ומייצר כאב ואי-נוחות, ואלמלא הניתוח היה גדל עוד יותר ויוצר מצוקה נשימתית אמיתית.
"אופק הגיעה אליי למרפאה עם סבל רב ושינוי בגוון הקול", מספר ד"ר הוד. "מיד ידעתי שאצטרך לתת מענה מהיר לבעיה שלה. לאחר שקיבלנו אישור סופי לאבחנה הפתולוגית, תואם ניתוח שבוצע עם פרופ' בכר ונמשך כשעה בלבד. שיתוף הפעולה הפורה שקיים בינינו לבין המחלקה בבילינסון אפשר לנו להעניק לאופק את הטיפול המיטבי ולהחזיר אותה לשגרה במהירות וללא סיבוכים".
הנערה עצמה מספרת שהייתה לחוצה מהחוויה. "זו הייתה הפעם הראשונה שהייתי בכלל בבית חולים, והסיטואציה מאוד הלחיצה אותי", היא מסבירה. "היה לי ברור שהגידול לא פשוט, וכך גם ההליך שאני עומדת לעבור, אבל לאט-לאט התחלתי להבין מה קורה סביבי. החברים שלי היו בהלם כששמעו שעברתי ניתוח רובוטי. הם לא שמעו בכלל על הדבר הזה, ואני חידשתי להם".