"הסגר הנוכחי - מותה של הדוגמה האישית": כך אומר פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה ודיקאן בי"ס למקצועות הרפואה במכללת רמת גן, על רשימת המפרים בקרב נבחרי העם ובעלי התפקידים הגבוהים. בישראל. לפי נתוני משרד הבריאות, אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף רק 887 איש. במקביל, שיעור החיוביים מבין הנדבקים ירד ל-7.3%, הנתון הנמוך ביותר מתחילת ספטמבר.
לגבי הצלחת הסגר להוריד המספרי המאומתים הוא אומר: "בוודאי שיש ירידה במאומתים. אנחנו לא מופתעים ממנה. יש סגר, וכשיש סגר - יש ירידה". "עם זאת, יציאה של מדינת ישראל מהמשבר שהיא נמצאת בו עם הנגיף תלויה באיך נתנהג ואיך נתנהל אחרי הסגר".
2 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה מבחנה ב עמדה ב שכונת שייח' ג'ראח ב מזרח ירושלים
בדיקה בדיקת קורונה מבחנה ב עמדה ב שכונת שייח' ג'ראח ב מזרח ירושלים
הנתון הנמוך ביותר מתחילת ספטמבר: 887 חיוביים חדשים לקורונה
(צילום: AP)
לדבריו של פרופ' אדלר, היציאה מהסגר והתנהלות הציבור תלויה גם בדוגמה האישית שמספקת ההנהגה. "בעלי עסקים, משפחות שיושבות בבית, העסקים מתמוטטים, הילדים לא לומדים, המצב החברתי והכלכלי נעשים גרועים יותר, וראש ממשלה, נשיא, שרה, שרים רמטכ"ל עושים מה שהם רוצים. מותה של הדוגמה האישית זו ההגדרה שלי לסגר הזה".
בתוך כך וברקע סיומו המסתמן של סגר החגים, העריך המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי חלק ממוסדות החינוך ייפתחו בקרוב. "בהנחה שב-18 בחודש או קודם לכן תהיה רמת תחלואה לפי הקריטריונים והפרמטרים שקבענו, אפשר יהיה לפתוח את גני הילדים בעוד שבוע", אמר פרופ' גרוטו בריאיון לאולפן ynet.
על כך, אומר פרופ' אדלר כי "הזהירות בה יוצאים מהסגר מאוד מרשימה. מדובר אפילו ביתר זהירות אחרי מה שקרה כשיצאנו מהסגר הראשון. אני בהחלט בעד זהירות ואני חושב שהיציאה הזאת היא יציאה טובה. השלבים הם מאוד איטיים, כמו בעניין בתי הספר, אבל נכונים וכך יש לנהוג".
במשרד החינוך מחזיקים בנתונים שלפיהם רק ב-510 בתי ספר, שהם עשרה אחוזים מכלל בתי הספר בישראל, מרוכזת עיקר התחלואה. שר החינוך יואב גלנט יציע היום לממשלה לפתוח את הגנים ואת בתי הספר עד כיתות ו' - ולסגור רק את 510 בתי הספר הבעייתיים. בנוסף הוא ימליץ לפתוח את מוסדות החינוך בהדרגתיות ולא להמתין חודשיים עד להשלמת פתיחתם המלאה.
"העובדה שילדים בין כיתות א' ל-ו' נמצאים בבית משפיעה על המשק ישירות. אם הם לא יחזרו למסגרות, המשק לא יחזור לעצמו", אומר על כך פרופ' אדלר. ומוסיף כי "יש כאן פגיעה מאוד קשה גם בנפש הילדים שבבית, וגם בנפש המבוגרים - הן בבעלי העסקים והן בצוות הרפואי במדינה".
2 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
"עד שהילדים לא יחזור למסגרות - המשק לא יחזור לעצמו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי הנתונים המעודכנים, 1,563 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים. מצבם של 825 מהם מוגדר קשה. 214 מחוברים למכונות הנשמה. מפרוץ המגפה נפטרו 1,941 חולי קורונה.
במשרד הבריאות מעריכים כיום כי עד יום א' הבא, 18 באוקטובר, יעמוד מספר המאומתים החדשים על כ-2,000 ליום ומקדם ההדבקה יירד אל מתחת ל-0.8 - כך שניתן יהיה להתחיל בהקלות.
לפי הערכות מומחים, מקדם ההדבקה כבר ירד מתחת ל-1 והוא עומד על 0.91. על כן, שרי כחול לבן ובכירי משרד האוצר סבורים שהתנאי להורדת מקדם ההדבקה עוד יותר יביא לדחייה בהקלות במשק עד סוף אוקטובר, וייתכן שאף לתחילת נובמבר. הם מתעקשים על תחילת השלב הראשון בהקלות מיד, או לכל המאוחר בעוד שבוע.


אתמול קרא פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ללכת להיבדק, גם במקרה שחשים תסמינים קלים או חשד להידבקות. "אם אתה חושב ומרגיש קצת חשד, אם היית קרוב לחולה, התקהלות, ארוחה עם חבר ולא שמרת על הכללים - לך להיבדק", אמר. "אי אפשר לחסל קורונה בלי להיבדק, יכול להיות שאיש בריא הוא מאומת, ויכול להדביק. כל אדם, גם אם מרגיש בריא, אבל יש חשד - שיילך להיבדק".
פרופ' גמזו ציין כי נתוני התחלואה במגמת ירידה והעריך כי ישראל בדרך לכ-2,000 חולים ליום בשבוע הקרוב: "אם נמשיך באותו כיוון, נהיה מסודרים לחורף".