מומחים בעולם וגם בישראל אופטימיים יותר לאחר האישור שנתן מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ביום שישי האחרון, להפיץ לראשונה גלולה לנשים שחוות דיכאון אחרי לידה. "אלו חדשות טובות מאוד. המחקר מראה תוצאות טובות וגם מהירות. בשביל אישה שנמצאת בדיכאון אחרי לידה עם תינוק קטן - זה קריטי", אמרה ד"ר ורד בר, מנהלת מרכז חוה לבריאות הנפש של האישה במרכז הרפואי שיבא אופטימית, בריאיון ל-ynet Live.
ניסויים קליניים הראו כי הגלולה Zurzuvae פועלת במהירות ומתחילה להקל דיכאון בתוך שלושה ימים בלבד, מהר באופן משמעותי מתרופות אחרות נגד דיכאון. הטיפול מורכב מבליעת גלולה אחת ביום במשך 14 יום, וה-FDA דורש כי התווית של Zurzuvae תכלול אזהרות לגבי מחשבות והתנהגות אובדניות אפשריות, ישנוניות ובלבול.
עוד בנושא:
13 אחוזים מהיולדות סובלות מדיכאון אחרי לידה, כך על פי נתוני משרד הבריאות. "כיום מבינים שצריך להסתכל על התופעה הזאת ולתת לה מענה ייעודי", אומרת ד"ר בר. "לצערנו, זה סיבוך ההיריון והלידה הכי שכיח - אנחנו מדברים על אחת מכל חמש-שש נשים. וברור שכשאישה בדיכאון, בפרט אחרי לידה, זה משפיע על כל המשפחה.
ד"ר ורד ברד"ר ורד בר
"אנחנו יודעים שגם שיעור הדיכאון בקרב אבות שנה אחרי לידה הוא גבוה מאוד יחסית לזמנים אחרים. אנחנו מדברים על כ-10 אחוזים בקורלציה מאוד גדולה לדיכאון אחרי לידה אימהי. דיכאון זה סבל בל יתואר ויש גם מחיר כלכלי שהחברה משלמת על היעדר טיפול בזמן, והמחירים גבוהים מאוד. אז ברור שאם נצליח לאתר מוקדם ולטפל מוקדם ולקצר את משך הסבל - נעזור לאישה, לתינוק, למשפחה ולחברה בכלל. זו בפירוש בשורה".

"צריך לנרמל דיכאון אחרי לידה"

מי שחוותה את הדיכאון פעמיים אחרי שילדה וגם כתבה על כך ספר ("הדובה הגדולה") היא נורית טל-טנא (48) נשואה ואם לשלושה, אוצרת אומנות. "את הילד הראשון ילדתי לפני 14 שנים ואז פחות דיברו על התופעה. הייתי המומה לגמרי ולא הבנתי למה לא מדברים על הנושא. אחרי שהתאוששתי אצרתי את תערוכת "אי-מהות, דיכאון אחרי לידה".
נורית טל טנא: "כשאתה עובר ניתוח יש לך זמן להתאושש פיזית, נכון? אז ליולדת אין את הזמן. היא חייבת לרוץ קדימה עם הגוף הפצוע, לצאת עם נפש חדשה ולהגיד אני מאושרת. כן, בטח מאושרת. איך היא תגיד 'אוי אני מלאת חרדה ופחד?' אין לה מקום לרגשות האלו"
"אחרי התערוכה והלידה חשבתי שהתחזקתי והחלטתי להביא ילד נוסף, אחרי הלידה השנייה שוב חוויתי דיכאון אחרי לידה. החלטתי להביא ילד שלישי וליישם על עצמי כל מיני שיטות והיבטים די שלא אחווה דיכאון אחרי לידה בפעם השלישית. הכנתי את עצמי גם בהיבט הפיזי, גם בהיבט הנפשי, גם במוכנות הכלכלית. צריך לנרמל דיכאון אחרי לידה, לקבל טיפול בזמן ולא להגיע לצרות ומצבי קיצון. יש נשים שמתאבדות אם הן לא מקבלות טיפול".
דיכאון אחרי לידה
טל-טנא מבקשת להסתכל גם על היבטים חברתיים ופמיניסטיים של דיכאון אחרי לידה. "הבעיה הזאת היא בעצם דבר טבעי - האישה מאבדת את זהותה עוברת טרנספורמציה בגוף ובנפש. זה לוקח זמן לעבד את החוויה שלנו ואם החברה לא נותנת כלים נאותים ותמיכה, היא הרבה פעמים מתגלגלת לדיכאון אחרי לידה.
2 צפייה בגלריה
"הדובה הגדולה",  דיכאון אחרי לידה
"הדובה הגדולה",  דיכאון אחרי לידה
נורית טל-טנא וספרה "הדובה הגדולה". צריך לדבר על זה
( צילום: פיני סילוק, הוצאת אדמה)
"צריך להאריך לנשים את חופשת הלידה, לסבסד פעילויות חברתיות ציבוריות לנשים אחרי לידה, לדאוג למערך תמיכתי. יש נשים שיולדות ושוכבות בביתן עם העולל ואלוהים ישמור. אינסטגרם ופייסבוק לא מסבירים איך מטפלים בתינוק, לא עוזרים ולא נותנים לה רגע לנוח. זו גם הסיבה שכתבתי את הספר.
"כשאתה עובר ניתוח יש לך זמן להתאושש פיזית נכון? אז ליולדת אין את הזמן. היא חייבת לרוץ קדימה עם הגוף הפצוע, לצאת עם נפש חדשה ולהגיד 'אני מאושרת'. כן, בטח מאושרת. איך היא תגיד 'אוי, אני מלאת חרדה ופחד?' אין לה מקום לרגשות האלו. אומרים לה 'מיליוני נשים ילדו - מה הבעיה שלך?' זה והופך לכדור שלג רב עוצמה.
2 צפייה בגלריה
13 אחוז מהיולדות בישראל סובלות מדיכאון אחרי לידה
13 אחוז מהיולדות בישראל סובלות מדיכאון אחרי לידה
13 אחוז מהיולדות בישראל סובלות מדיכאון אחרי לידה
(צילום: shutterstock)
"בעבר היה משכב לידה, הייתה תמיכה. בעשרות השנים האחרונות נשים מוצאות את עצמן אומללות תחת תכתיבים חברתיים. הן רואות נשים אחרות שיוצאות מחדר הלידה וישר נכנסות לסקיני ג'ינס. מה ג'ינס? אני בקושי חיה וזוכרת איך קוראים לי".
ד"ר בר: "תרופה בלבד זה לא מספיק טוב, צריך הרבה מאוד דברים נוספים. אבל בהחלט יש רכיב ביולוגי בדיכאון אחרי לידה ואני חושבת שהתרופה עשויה לעזור ללא מעט נשים ולקצר את הסבל שלהן, לעזור להן להחלים יותר מהר. זה לא 'או-או' זה 'גם וגם'"
ד"ר בר, מתי התרופה תגיע לישראל? "אני יודעת שיש כמה חברות תרופות שמתעניינות ואני סומכת עליהן שיביאו את התרופה בהקדם האפשרי".
נורית, היום היית לוקחת את הטיפול התרופתי החדש? "זו שאלה שקשה לי לענות עליה. עם כל הכבוד לתרופה הנפלאה יש כאן היבטים חברתיים שכל עוד לא נשנה אותם ולא נהיה מודעים אליהם, וכל עוד לא נדבר על הנושא בקול ונרחיק את הבושה - אז זה כמו לשים פלסטר על הדבר הזה. לי למשל לא הייתה תמיכה משפחתית. מצאתי את עצמי לבד ואני לא יודעת מה לעשות עם הדבר הזה, הגוש הזה, שאני גם לא מרגישה אליו יותר מדי רגשות. יש הרבה ציפיות מנשים, כמו אהבה אוטומטית וכשאת לא אוהבת אותו או לא מצליחה להניק מיד אומרים שמשהו לא בסדר איתך".
ד"ר בר מוסיפה: "בטיפול התרופתי הקונבנציונלי היום זה לוקח ארבעה עד שישה שבועות עד שרואים תוצאות. חלק לא מבוטל מהנשים, אם יוצע להן כדור שיכול לתת תוצאות מהירות יותר - אני חושבת שהן יסכימו. לא כל אישה זקוקה לטיפול תרופתי אבל אלו שכן - ישקלו בחיוב לדעתי.
"אני מסכימה עם נורית שתרופה בלבד זה לא מספיק טוב, צריך הרבה מאוד דברים נוספים. אבל בהחלט יש רכיב ביולוגי בדיכאון אחרי לידה ואני חושבת שהתרופה עשויה לעזור ללא מעט נשים ולקצר את הסבל שלהן, לעזור להן להחלים יותר מהר. זה לא 'או-או' זה 'גם וגם'".