ביום העצמאות האחרון פרסם ארכיון המדינה מכתב יוצא דופן שהגיע ללשכתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון ב-1957. הכותב היה ג'ק יעקב כהן, תושב תל אביב, שהציג את עצמו כמעסה מקצועי והציע לטפל בבן גוריון ולעזור לו להיפטר מכאבי הגב שמהם הוא סבל לעיתים תכופות. "מקצועי הוא מעסה ומתאגרף", כתב כהן. "הייתי אלוף המכבייה השנייה ואלוף מצרים ומאמן בצבא המצרי. עז רצוני למלא חובה לאומית ולעשות לאדוני עיסוי כללי ולרענן את גופו (כמובן בלי תשלום) בכל זמן ובכל מקום שיקבע לי אדוני".
5 צפייה בגלריה
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
(צילום: rasika108 / Shutterstock.com)
5 צפייה בגלריה
פסל דוד בן גוריון בחוף הים בתל אביב הוצת
פסל דוד בן גוריון בחוף הים בתל אביב הוצת
הפסל הוצת בערב ראש השנה
קראו עוד:
לא ידוע אם בן גוריון נענה להצעה הנדיבה, אבל ברור שבאותה תקופה הוא כבר התמודד עם כאבי הגב בעזרת השיטה של ד"ר משה פלדנקרייז: בקיץ 1957 תועד בן גוריון לראשונה כשהוא עומד על הראש, וידוע שראש הממשלה הראשון של ישראל הצליח להגיע לתנוחה הזאת בזכות שיטת פלדנקרייז. בן גוריון תועד בתנוחה הזו בתמונות וגם בפסל מפורסם בחוף תל אביב - שהוצת בערב ראש השנה.
ממציא השיטה בעצמו עבד עם בן גוריון באופן קבוע, ונראה שראש הממשלה נהנה מאוד מהטיפולים: הוא שיבח את פלדנקרייז בהזדמנויות שונות ואמר שהוא "יודע היטב את עבודתו" ו"מכיר את האנטומיה של גוף האדם טוב יותר מכל רופא שפגשתי בחיי". בן גוריון הוסיף: "לפני מלחמת סיני סבלתי מלומבאגו (התקפים עזים בגב התחתון), והוא ריפא אותי. אני כבר לא סובל מלומבאגו".
"אני רוצה שתעשה משהו, שלדעתך זה דבר של קרקס. איזה דבר אתה לא יודע לעשות בכלל?' הוא אמר, 'לעמוד על הראש'. אז אני אומר לו, 'אתה תעמוד על הראש ותראה שתעשה את זה יותר טוב מרבים צעירים ממך'"
וכך נראה הטיפול מנקודת המבט של פלדנקרייז: "למה העמדתי אותו על הראש? כל העולם התנגד", סיפר המטפל. "אבל אני אמרתי לבן גוריון, 'הבט, אתה, יש לך גוף קטן. אף פעם לא התגאית בגופך ולכן הזנחת זאת בצעירותך. התחלת להתעסק בדברי שכל, ובאת להיות אדם מבוגר בלי שהיו לך ימי עלומים כמו לכולם. זה חסר לך גם היום. לכן, אני רוצה שתעשה דבר כזה, שלדעתך זה דבר של קרקס. איזה דבר אתה לא יודע לעשות בכלל?' הוא אמר, 'לעמוד על הראש'. אז אני אומר לו, 'אתה תעמוד על הראש ותראה שתעשה את זה יותר טוב מרבים צעירים ממך'. ברגע שהוא הצליח לעמוד על הראש, לא היה אדם יותר מאושר ממנו".

בבית הלבן - עם מקל הליכה

פלדנקרייז נולד באוקראינה ב-1904 ועלה לישראל בגיל 13. בשנות ה-20 לחייו נסע לצרפת ולמד פיזיקה בסורבון. הוא עבד כמדען בתחומים שונים, ובמקביל למד ג'ודו והגיע לחגורה שחורה. את עבודת הדוקטורט שלו בפיזיקה פירסם בבריטניה, שם גם נחבל קשות בברך במהלך משחק כדורגל. הרופאים המליצו לנתח את הברך, אבל פלדנקרייז סירב ולימד את עצמו ללכת באופן שונה. מכאן החלה התעניינותו באנטומיה, בפיזיולוגיה ובקשרים בין המוח, מערכת העצבים והפעילות המוטורית, שהביאה לפיתוח שיטתו.
5 צפייה בגלריה
פלדנקרייז בישראל לפני קום המדינה
פלדנקרייז בישראל לפני קום המדינה
שילב יחד את עולם המדע והתנועה. פלדנקרייז בישראל לפני קום המדינה
(ארכיון ה-IFF)
הוא פרסם את שיטתו במספר ספרים שתורגמו לשפות רבות, והסמיך 13 תלמידים כמורים לשיטתו. אחד מהם, יוחנן ריברנט, הוזמן ב-1992 לבית הרבי מלובביץ' בניו יורק כדי לטפל בו באמצעות השיטה. פלדנקרייז עצמו נפטר ב-1984, אבל שיטתו עדיין חיה וקיימת בזכות כ-1,000 מורים ברחבי העולם שממשיכים להעביר אותה.
"בן גוריון סבל מאוד מכאבי גב, אבל זה לא הפריע לו לתפקד", אומרת אורורה לטרולו, מנהלת תחום שימור בבית בן גוריון בתל אביב. "ב-1951 הוא הגיע לבית הלבן, למפגש עם הנשיא טרומן, כשהוא נשען על מקל הליכה. האירוע תועד בתקשורת העולמית, ובעקבות זאת פלדנקרייז כתב לו מכתב והציע את עזרתו. בן גוריון הראה את המכתב לרופאיו, והם זלזלו. פלדנקרייז כבר היה אז מטפל ידוע, אבל הממסד הרפואי לא התייחס אליו ברצינות. חמש שנים לאחר מכן קיבל בן גוריון המלצה עליו מפרופ' אהרון קציר, מבכירי המדענים בישראל. בן גוריון נפגש עם פלדנקרייז, ובאמת, הטיפול שלו עזר לו להיפטר מהכאבים – וכידוע, גם לעמוד על הראש".
5 צפייה בגלריה
פלדנקרייז
פלדנקרייז
היחיד שנפטר מכאבי הגב של בן גוריון. פלדנקרייז
(ארכיון ה-IFF)

להסתכל על האדם - לא על הסימפטומים

מאחורי שיטת פלדנקרייז יש הנחה שהגוף הוא אמצעי שיוצר תקשורת עם המוח, ושברגע שתפקודי הגוף משתפרים, ישתפרו גם תפקודיו של המוח. "השיטה מבוססת מדעית, אבל יש בה גם מקום רב להתבוננות באנשים ולחוויות אישיות", אומר איתן שריג (66), מורה לשיטת פלדנקרייז, לשעבר יו"ר האגודה של המורים לפלדנקרייז בישראל. "הטיפול מבוצע לאט, כי רק מתוך האיטיות אפשר להקשיב לנשימה, לחקור איך לוקחים אוויר ואיך מוציאים אותו. עושים גם המון וריאציות על אותה פעולה, ונדרשת יכולת התבוננות עצמית".
5 צפייה בגלריה
פלדנקרייז מדריך 1981
פלדנקרייז מדריך 1981
פלדנקרייז מעביר תרגול להמונים, 1981
(ארכיון ה-IFF)
שריג אומר שאנשים מדווחים על תוצאות נפלאות. "מאוד מרגש לראות מה הפלדנקרייז עושה לאנשים. אחת התלמידות שלי אמרה לי לאחרונה, 'שיעורי הפלדנקרייז לימדו אותי להבין טוב יותר את שיעורי הפילאטיס שלי'. בעיניי זה לא מפליא. פלדנקרייז היה אדם שאהב ללמוד, ואת השיטה הוא בנה לאחר שעשה אינטגרציה בין תחומי דעת מגוונים. היה לו חשוב להסתכל על האדם, לא על הסימפטומים. המטפל בוחן מה המטופל עושה ביום-יום, איך הוא מדבר, מהי שפת הגוף שלו. אנשים אומרים לי, 'פתאום קל לי לעבוד בגינה, לנכש את העשבים'. מישהו אמר, 'כשאני יוצא עם חברים לטיפוס, קל לי יותר לשמור על שיווי משקל ולעשות דברים שלא יכולתי קודם'. אמן מסוים אמר לי, 'השיעורים שלך פותחים לי את היצירתיות'".
לדבריו, השיטה מסייעת לבני כל הגילים, מגיל אפס. "הגיעו אליי תינוקות עם עיכוב התפתחותי וילדים עם תופעות של שיתוק מוחי או קשיים רגשיים. טיפלתי פעם בקבוצה שבה היה ילד בן חמש עם דימוי עצמי נמוך, מכונס בעצמו, עם מבט בין הרגליים. במסגרת הטיפול הכלנו אותו ונתנו לו את המקום שלו. שנה אחרי תחילת הטיפול ראינו ילד שונה לגמרי שיושב איתנו במעגל: זקוף, מסתכל על חברי הקבוצה, לא פוחד לעבוד ולומר מה שהוא חושב. הדימוי העצמי שלו השתנה. ועם זה הוא יילך כל החיים".

עכשיו נסו בעצמכם

בסרטון הבא: סרטון תרגול בן 8 דקות מאת מדריכת הפלדנקרייז מיכל שר שלום, בעלת אתר פלדנקרייז און ליין. את התרגול תוכלו לבצע בבית, ללא שימוש באביזרים מיוחדים, וכך לאמץ אל חייכם את היתרונות הרבים של הפלדנקרייז בפשטות ובנוחות.
צילום: באדיבות אגודת המוסמכים בשיטת פלדנקרייז
נתחיל מתנועה פשוטה של הפנייה ופתיחת היד לאחור ובמהלך התרגול נשכלל אותה על ידי וריאציות תנועתיות שונות. כך, בסוף השיעור נגלה שניתן לעשות אותה עם פחות מאמץ ויותר טווח תנועה.
הווריאציות המיוחדות בשיטת פלדנקרייז מעוררות את המוח לצאת מהאוטומט, מהדפוסים התנועתיים שלא תמיד מיטיבים איתנו, ולמצוא ארגון תנועתי אחר שישרת אותנו ביעילות רבה יותר ויהיה מותאם יותר למה שנכון וטוב עבורנו. התוצאה: פחות עומסים על המפרקים והשרירים, ותנועה קלה וחופשית יותר.
התנועות מעודדות תנועה בגב העליון ליצירת חלוקת עבודה טובה יותר בינו לבין הגב התחתון והצוואר. בנוסף, התרגול מאפשר הפרדה של החיבור התנועתי בין הראש והיד אשר בדרך כלל נעים יחד ועל ידי כך לארגן מחדש את התנועות, דבר המאפשר הרחבה של טווח התנועה בפחות מאמץ.
את כל התנועות עשו תוך הקשבה וחיבור לתחושות הפנימיות שלכם. בצעו אותן באיטיות וברכות והגוף ישיב לכם ברכות בחזרה. זכרו להישאר בטווח התנועה הנעים והנוח, שם מתרחשים הלמידה והשיפור. וכמובן, היעזרו בהדגמה המצולמת במידת הצורך, להבנת ההנחיות בלבד ולא לשם חיקוי.
הכתבה עודכנה ב-16 בספטמבר 2023, לאחר הצתת פסלו של בן גוריון
פורסם לראשונה: 11:15, 06.06.23