אליפות העולם בקטלבל ספורט, פורטו, פורטוגל. המתחרים כבר מוכנים ומתוחים, למרגלותיהם משקולת קטלבל כבדה ומרשימה. בהינתן האות הם מניפים את המשקולת בעוצמה – פעם אחר פעם, תנועה אחר תנועה, ללא זמן להשתאות, אפילו אלפית שנייה של מנוחה. הזמן נוקף. הגוף מתחיל להראות סימני תשישות. הם מתוחים, אך לא מאבדים את הריכוז. עוד רגע יוכרז הזוכה במקצה הנוכחי, וזה הזמן להיות או לחדול. קראו עוד:
קטלבל, אותה משקולת מוזרה למראה, הנראית כמו כדור של תותח בעל ידית, ודאי לא נראית זרה לאלו מכם הפוקדים את מכון הכושר דרך קבע. נהפוך הוא - בשני העשורים האחרונים משקולת זו הפכה לאביזר אימון פופולרי המככב בתוכנית אימוני הכושר של רבים. עם זאת ולמרבה ההפתעה, היא תמיד הייתה כאן: הרבה לפני שעשתה את דרכה אל מכוני הכושר ומשם אל חיק הקונצנזוס, מדובר בענף ספורטיבי של ממש, ולישראל יש לו, מסתבר, נציגות מרשימה.
באליפות העולם שהתקיימה בשבוע שעבר מטעם איגוד WKSF (ראשי תיבות של: world kettlebell sport federation), השתתפו כ-400 ספורטאים שהגיעו מ-30 מדינות, ביניהן גם ישראל. הנבחרת הישראלית, המונה שבעה ספורטאים קטפה חמש מדליות זהב, שתי מדליות כסף ושלוש מדליות ארד. בין הזוכים הייתה נטליה מאייגר, מאמנת קטלבל במרכז הישראלי לקטלבל ספורט ומנכ"לית האיגוד הישראלי לקטלבל ספורט. מאייגר זכתה במקום השלישי בתרגיל Snatch 24 kg. נכון, כרגע זה ודאי לא אומר לכם כלום, אך חכו - עוד רגע נגיע לשם.
3 צפייה בגלריה
קטלבל ספורט
קטלבל ספורט
חבר הנבחרת הישראלית גיאורגי קובלנצ'יק, זוכה מדליית ארד
( צילום: אנה אלמור)

"בספורט הזה זה רק אתה מול עצמך"

"המקור של קטלבל ספורט מגיע מרוסיה. פעם זו הייתה נגזרת של הרמת משקולות, אך בגדול שני הדברים בכלל לא דומים", מסבירה מאייגר. "מדובר בספורט שמשלב בין כוח לסיבולת: לכל ספורטאי נתון זמן מוקצב של 10 דקות, שבמהלכן הוא צריך להניף משקולת או שתיים ללא מנוחה – בלי הפסקה או הנחת המשקולת על הרצפה או על הכתפיים. המנצח הוא מי שביצע מקסימום של חזרות תקינות". מאייגר מוסיפה: "קיימים שלושה תרגילים עיקריים: דחיקה מעל לראש – Two arm jerk, הנפה –Snatch ו-דחיקה – Long cycle. בארץ הספורט הושק באופן רשמי בשנת 2017, אך כבר ב-2013 היו תחרויות עממיות".
כאמור, משקולת הקטלבל מהווה אביזר מוכר בנוף חדר הכושר השכונתי, אך מאייגר ממהרת לסייג ולהסביר כי מדובר בשני תחומים שונים לגמרי. "זו משקולת מאוד אוניברסלית, אפשר להשתמש בה להרבה דברים כמו קרוספיט וכדומה", היא אומרת, "אך חשוב להבדיל את זה מקטלבל ספורט. אלו לא אותן הרמות כמו בתרגילי פיטנס או בקרוספיט כי המטרות הן שונות: לספורטאי קרוספיט יש המון כוח, אך אין להם מספיק סיבולת על מנת להחזיק עשר דקות בקטלבל ספורט".
על אילו מרכיבי אימון הספורט הזה עובד? "מדובר בתנועה של כל הגוף. זה ספורט שמפעיל הרבה מאוד קבוצות של שרירים. נניח, כשמישהו עושה Snatch, הוא עובד גם על שרירי הידיים וגם על שרירי הגב, הישבן והרגליים. הסיבולת כאמור מהווה גם נדבך חשוב במרכיבי האימון ומשולבת באופן קבוע באימונים השבועיים. יש לנו שני אימונים של ריצות ארוכות בשבוע. בנוסף, זה ספורט שנותן קשיחות מנטלית: במשך 10 דקות אתה נלחם עם עצמך על מנת שלא להוריד את המשקולת ולא לסבול יותר. לא צריך לנצח אף אחד, זה הכל מול עצמך".
זוכת מדלית הזהב בקטגוריית ג'וניור, סופי בל בת ה-14, באליפות העולם:
אז נכון, הנפת משקולות קטלבלס נראית במבט ראשון כספורט מעט מאיים מבחינה פיזית, אך תופתעו לגלות כי הוא נגיש ממה שחשבתם. "אם תשאל אותי, זה מתאים לכולם", אומרת מאייגר. "באליפות העולם הייתה מתחרה עם פרוטזה ברגל ובחור עם כיסא גלגלים. גם אצלנו בארץ יש מאמנת עם פרוטזה, אך היא נאלצה לוותר על האליפות כי היא נכנסה להיריון.
"אני מאמנת כבר שנתיים קבוצה של ילדים והכי קטן בן שבע. באליפות העולם הייתה איתנו בנבחרת הישראלית מתאמנת בת 14 שמתאמנת אצלנו כבר שנתיים, שזכתה במקום הראשון בקטגוריית נוער. אולי בכל סוג ספורט זה ככה, אבל אצלנו זה אפילו יותר מודגש - אפשר להתחיל בכל גיל ועדיין להגיע להישגים".
ומהצד השני, יש אנשים שלהם זה לא מתאים? "אולי מישהו שיש לו פציעות באמת רציניות בגב. אבל אפילו עם פריצת דיסק או בלט דיסק זה אפשרי. הספורט הזה לא מזיק לגב כמו שכולם חושבים, מה שמזיק זה ביצוע טכניקה לא נכונה. הרבה פעמים אנחנו רואים בפייסבוק ובאינסטגרם אנשים שמבצעים טכניקה לא נכונה ואז כותבים שהקטלבל גרם להם לפציעה. אנחנו רואים את הטכניקה שלהם ותופסים את הראש. הם פשוט לא עושים את זה נכון".
3 צפייה בגלריה
קטלבל ספורט
קטלבל ספורט
אביטל שינא, חברת הנבחרת הישראלית, שיאנית עולם וזוכת מדליית זהב
( צילום: אנה אלמור)
הזכייה הגדולה של הנבחרת הישראלית הביאה למאייגר הרבה גאווה. היא כבר מחשבת את הצעדים קדימה ומקווה להביא יותר הכרה לתחום שהיא כה אוהבת, וזאת על אף כל המכשולים שבדרך.
"זו נקודה כואבת", היא אומרת, "אנחנו לא מקבלים תמיכה משום גורם במדינת ישראל. אחת המטרות השנה היא להפוך את הקטלבל לספורט מוכר. אנשים שמשקיעים כל-כך הרבה בשביל לייצג את המדינה בכבוד, ראוי שיקבלו לפחות הכרה מהמדינה בצורה כלשהי. כרגע כולם עושים את זה בשביל הכיף שלהם כי זה נותן להם המון. גם לי בשגרה יש עבודה, אני עובדת בחברת ביטוח, שיהיה ברור. אין לי בעיה להשקיע את הזמן שלי כי אני אוהבת את מה שאני עושה, אבל ברמת המדינה אני מקווה שלפחות בשנה הקרובה יזוז משהו".
3 צפייה בגלריה
קטלבל ספורט
קטלבל ספורט
חברי הנבחרת הישראלית