בשורה לילדים על הקשת האוטיסטית ולמשפחותיהם: משרד הבריאות אישר להם שימוש בשמן קנאביס רפואי, אם כי תחת הגבלות ופיקוח. מדובר במהפכה, שבמסגרתה הופכת ישראל לאחת המדינות הראשונות בעולם המתירה זאת. עם זאת, המוצר אינו כלול בסל התרופות, ושימוש חודשי עשוי להגיע לסכום של 1,500 שקל, שאותו לא יכולות להרשות לעצמן משפחות בקשיים כלכליים.

קראו עוד:

האישור ניתן על ידי הוועדה להתוויות רפואיות לשימוש בקנאביס רפואי של משרד הבריאות בראשות פרופ' ארנון אפק – המשנה למנכ"ל של המרכז הרפואי שיבא. ההחלטה אושרה על ידי פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "יש כאן אמירה מאוד חזקה של עולם הרפואה שמאמץ את הקנאביס כטיפול לאוטיזם", אמר אפק. בהתייחסו לשאלת המחיר אמר כי הגיע הזמן שקנאביס רפואי, בוודאי כשמדובר בילדים, יהיה כלול בסל הבריאות. "אני מקווה שהוועדות הבאות יגלו פתיחות לעניין הזה".
1 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
"בחלק מהמקרים הייתה השפעה מובהקת": קנאביס רפואי
(צילום: Shutterstock)
ההחלטה התקבלה בהתבסס על מחקר של ד"ר עדי ארן, מנהל היחידה לנוירולוגיה של הילד במרכז הרפואי שערי צדק. "המחקר הראה את הפוטנציאל שיש לקנאביס רפואי לסייע לבעיות התנהגות ובהן בעיות התנהלות מאוד קשות של הילדים כלפי עצמם ואחרים. בחלק מהמקרים הייתה השפעה מובהקת לקנאביס. התנהגותם ואפילו תסמיני הליבה של האוטיזם השתנו. מצאנו שבקרב כמחצית מהילדים היה שיפור משמעותי בהתנהגות לעומת 20% שקיבלו פלצבו".
עם זאת ציין: "לא מדובר בטיפול קסם. יש ילדים שזה עוזר להם, ולאחרים לא. צריך לזכור שמדובר במחקר ראשוני, שיש לחזור עליו".
פרופ' גרוטו: "כעת הטיפול יהיה זמין ליותר מטופלים תוך הקפדה על נוהל, מינון וצורת טיפול מתאימה".
עו"ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט: "מדובר בצעד חשוב מאין כמוהו שמכיר לראשונה באפקטיביות וביעילות הטיפול באוכלוסייה זו". עם זאת, הוא הסתייג ואמר: "היה מצופה ממשרד הבריאות שיאפשר את קבלת הטיפול בשמן קנאביס כבר כקו טיפולי ראשון, ולא לאחר כישלון של טיפולים נוגדי פסיכוזה, שכלל לא נועדו לילדים עם אוטיזם והשפעתם עליהם פחותה ולא תמיד יעילה".