הפסיכולוגית אנג'לה דאקוורת הייתה בצעירותה ילדה מאוד מוכשרת ומוצלחת, בעלת הישגים מרשימים בלימודים ובנגינה, ולמרות זאת, לעיתים קרובות אביה המדען נהג לומר לה ״את לא גאון״.
האמירה שלו ליוותה אותה שנים רבות, וכך היא החלה לחקור מה מוביל אנשים להצלחה יוצאת דופן - לגאונות. מה גרם לאנשים כמו מוצרט, איינשטיין, ניוטון, ודה וינצ'י להפוך לגאונים בתחומם.
כדי לגלות את סוד הקסם של הגאונים דאקוורת ראיינה אינספור אנשים מוצלחים ומוכשרים בצורה יוצאת דופן: ספורטאים אולימפיים, זוכי תחרויות איות בינלאומיות, צוערים ביחידות עילית בצבא, מדענים פורצי דרך וכדומה. היא הגיעה למסקנה שהדבר המשותף לכולם, התכונה אשר סוללת את הדרך להצלחה פנומנלית, זה שילוב בין להט והתמדה, הנקרא גריט (Grit).
3 צפייה בגלריה
שילוב בין להט והתמדה - שילוב מנצח
שילוב בין להט והתמדה - שילוב מנצח
שילוב בין להט והתמדה - שילוב מנצח
(צילום: shutterstock)
מאז, מחקרים רבים מצאו שאנשים בעלי מדד גריט גבוה, אותו ניתן למדוד בשאלון שפיתחה דאקוורת, הם אכן אלו שמצליחים יותר מאחרים בתחומם. מדד הגריט ניבא אילו סוכני מכירות היו המוצלחים ביותר, אילו תלמידים התקבלו לאוניברסיטאות הנחשבות ואילו חיילים סיימו הכשרה מפרכת והתקבלו ליחידה מובחרת.
ה-grit מורכב מארבעה חלקים:

עניין

אנשים בעלי גריט פועלים מתוך סקרנות ועניין. הם לא מושקעים בדבר מסוים רק משום שהוא מכניס הרבה כסף, נשמע טוב, או יוקרתי, אלא הם באמת מתעניינים במה שהם עושים, אוהבים את זה ומסורים לזה. בין אם מדובר בתחביב או במקצוע שלהם, אנשים בעלי גריט שואפים להעמיק עוד ועוד בתחום שמעניין אותם.

אימון

באופן דומה לחוק 10,000 השעות של גלדוול שגורס שכדי להיות מומחים במשהו צריך להשקיע בו 10,000 שעות (בערך עשור). כך גם אנשים בעלי גריט משקיעים זמן רב, משאבים ומאמץ להשתכלל, להעמיק ולהתאמן בתחום שמעניין אותם. האימון של בעלי הגריט הינו ״אימון מכוון״, כלומר אימון הכולל הצבת מטרות, בחינה עצמית, בקשת משוב מאחרים וחוזר חלילה.
3 צפייה בגלריה
חוג תכנות
חוג תכנות
עזרו לילדים למצוא תחום עניין שמקרן אותם
(צילום: shutterstock)

מטרה ומשמעות

אנשים בעלי גריט נוטים לפעול גם מתוך תחושה שהם עושים משהו שהוא גדול יותר מהם, שהוא לטובת הכלל, תורם לאחרים ומקדם גם אחרים. לפי דאקוורת, אפילו בתחומים שנראים על פניו מאוד אישיים כמו ספורט אולימפי, מתאמנים בעלי גריט חשים שהם פועלים מתוך שליחות, רוצים להצליח עבור הקבוצה שלהם, עבור האוהדים שלהם, עבור המדינה שלהם וכדומה.
קראו עוד:

תקווה

דאקוורת מצאה שאנשים בעלי גריט הם אלו שנוטים להיות יותר אופטימיים. לא מן הנמנע להיכשל מידי פעם, לא להצליח או ליפול, אנשים בעלי גריט הם אלו שיעמדו על הרגליים וימשיכו למרות זאת. כלומר שיש בהם תקווה לתוצאות טובות יותר.
אנשים בעלי גריט לא נוטים לחפש אשמים בכישלונם, הם מאמינים שהיכולת לתקן או להשתפר טמונה בהם ולא תלויה באחרים, ולכן ממשיכים לחפש את הדרך להצלחה.

לטפח את ה-grit בילדים

איך אפשר לטפח את תכונת ה-grit בילדים שלנו, לעזור להם להצליח, להתמיד, לפתח את יכולותיהם ולהפוך למובילים בתחום מסוים?
פתחו בהם סקרנות ועניין - כדי שהילדים שלנו יפתחו גריט ראשית עליהם למצוא תחום עניין שמסקרן אותם. כדאי לאפשר להם להתנסות במגוון של תחומים, ולצאת מתוך הנחה שמותר להם לנסות משהו ולהחליט שזה לא בשבילם. אין הכוונה לאפשר לילדים להחליף חוג כל שבוע, אך גם לא להתעקש איתם על חוג מסוים שאינו מעניין אותם.
עזרו לילד להתמיד ברגעים קשים - גם כשנראה שהילד מצא תחום שמעניין אותו, סביר להניח שיהיו רגעים של משבר. למשל ילד שנהנה משחייה אך יותר קשה לו בחורף, או ילדה שנהנית לנגן על פסנתר אך מתקשה למצוא זמן להתאמן כל יום. כאן המקום שלנו ההורים לעזור להם להתמיד, להזכיר להם שהקושי הוא רגעי וחולף, וללמד את החשיבות של התמדה לאורך זמן.
3 צפייה בגלריה
ממשיכים גם כשקשה
ממשיכים גם כשקשה
ממשיכים גם כשקשה
(צילום: shutterstock)
תנו משוב מעודד - חשוב לתת חיזוק ומשוב חיובי עבור התמדה ומאמץ, למשל, לאחר שהילדה מצאה זמן להתאמן בפסנתר, כדאי לחזק אותה על כך.
בנוסף, כדאי לתת משוב בונה ומעודד גם על כישלונות או רגעים של היעדר מאמץ, כמו "אני לא חושבת שזה מציג את כל מה שאת יכולה לעשות, בואי נחשוב ביחד איך אפשר להצליח יותר", או "אני רואה שקשה לך, בוא נברר יחד מה קשה ומה יכול לעזור לך להתגבר על הקושי".
דאקוורת מתארת בספרה שסטודנטים שקיבלו משובים מעודדים על עבודות שהגישו נטו לתקן אותן ולהגיש עבודות טובות יותר, בניגוד לסטודנטים שקיבלו הערות בלבד.
יישמו את כלל ה"משהו קשה" - כמו בדברים אחרים שאנחנו שואפים להנחיל לילדנו, אין כמו דוגמה אישית. לפי הכלל הזה, כל המשפחה "מתאמנת" במשהו מעודד גריט.
איך עושים זאת בפועל? כל אחד מבני המשפחה בוחר "משהו קשה", שדורש אימון, שעליו ניתן לקבל משוב משאר בני המשפחה והוא מאתגר אותו.
דגש חשוב בהקשר הזה הוא שכל אחד בוחר עבור עצמו, כך הילדים מחליטים בעצמם מה האתגר שהם מעוניינים לנסות. בנוסף, ברגע שנבחר "משהו קשה", כל אחד מבני המשפחה צריך להתמיד ולהתאמן במשך תקופה באופן יומיומי. דאקוורת מציעה להתאמן במשך שלושה חודשים לפחות, אך כל משפחה יכולה להתאים את משך הזמן לאופי המשפחה וגיל הילדים.
אנשים בעלי גריט הם אלו שמצליחים להתמיד יום-יום בתחום שמעניין אותם במשך שנים רבות, גם כשקשה להם, גם ברגעים של משבר ובמצבים בהם אנשים ללא גריט היו מוותרים.
אלו האנשים אשר מגיעים להישגים מדהימים ויוצאי דופן. דאקוורת עצמה בעלת גריט גבוה, ובשנת 2013, למרות שנים בהן שמעה מאביה שוב ושוב שהיא לא גאונה, היא זכתה במלגת מק'ארתור הנחשקת, המכונה - מלגת הגאונים.
הכותבת היא פסיכולוגית, מתמחה בפסיכולוגיה קלינית.