משרד הבריאות בברזיל מסר הערב (ד') כי אחד המתנדבים שקיבל את החיסון נגד נגיף ה- COVID19 של חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד – מת. עם זאת, בדיווח נוסף, התברר כי הוא קיבל מנת פלצבו (דמה) שאינה מכילה כל חומר פעיל, והניסוי נמשך.
בתחילת הערב דיווחו אתרי החדשות בעולם על מותו של מחוסן לקורונה. מניות החברה צנחו בשיעור של 1.7%. אלא שבדיווח מאוחר יותר, התברר כי הוא השתתף בקבוצת הבקרה שקיבלה זריקת פלצבו, שאין בה כל חומר פעיל או תרופה. הניסוי של אסטרהזניקה נמשך. אוניברסיטת אוקספורד עצמה מסרה כי אין כל חריגות בהליך הניסוי שנמצא בשלב השלישי שלו.
2 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה
מעבדת קורונה
ניוסוי בחיסון לקורונה
(צילום: AFP)
בחודש ספטמבר הודיעה חברת אסטרהזניקה כי היא מפסיקה את הניסוי בעקבות שני מקרי תחלואה נוירולוגית בקרב המתחסנים. אחת מהן התבררה כחולה בטרשת נפוצה, מחלה שאינה קשורה לחיסון, לגבי אדם שני לא נמסרו פרטים נוספים על התחלואה, אולם ככל הידוע מדובר בדלקת עצבית בשם "טרנסברס מייליטיס" הגורמת לשיתוק.
החיסון של אסטרהזניקה, המכונה AZD1222 מבוסס על נגיף בשם אדנו שנלקח משימפנזים ושונה כך שיישא את הגנים של נגיף הקורונה ויעביר אותם לתאי הגוף. הנגיף, המשמש כמעין ״אוטובוס״ המחדיר את הגנים של הקורונה לגוף, נחשב לבלתי מזיק לבני אדם.
2 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל בולסונרו
נשיא ברזיל בולסונרו
הנשיא בולסונרו. לפני שנדבק הכחיש קורונה
(צילום: shutterstock)
ברזיל נמצאת כיום במקום השלישי במספר מקרי התחלואה בקורונה: עד כה נדבקו בנגיף קרוב ל-5.3 מיליון תושבים, אחד מהם היה נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו שנחשב קודם להדבקתו ל"מכחיש קורונה" שסירב לעטות מסכה וזלזל בהנחיות המיגון.
אתמול (ג') הודיע שר הבריאות בברזיל כי המדינה רכשה 46 מיליון מנות חיסון נגד קורונה מתוצאת חברת סינופארם הסינית, וכי ברזיל תתחיל לחסן את התושבים בתחילת ינואר. יממה אחר כך, צייץ הנשיא בולסונרו כי לא יאשר את הרכישה אם לא תוכח בטיחות החיסון, וכי תושבי ברזיל "לא יהיו שפני נסיון" של אף חברת תרופות.