הניסוי בחיסון הבריטי לקורונה שב למסלולו: לאחר שהוקפא המחקר בעקבות מחלת אחת המתחסנות המתנדבות, ומשהתברר כי היא חולה במחלה נוירולוגית ללא קשר לחיסון, מודיעה היום (שבת), חברת התרופות אסטרהזניקה כי היא חוזרת לניסוי בשלב השלישי של החיסון, השלב האחרון לפני הפצתו.
ההודעה הראשונית התקבלה באמצע השבוע האחרון, כשחברת אסטרהזניקה הודיעה כי הניסוי בחיסון לקורונה, שנמצא בשלב 3 האחרון, הופסק בעקבות "הליך ביקורת שגרתי, שהוביל להשהייה של מתן החיסון כדי לאפשר בחינה של נתוני הבטיחות".
אסטרהזניקה לא חשפה אז מהי תופעת הלוואי האפשרית, ורק מסרה כי מדובר ב"חולי בלתי מוסבר בפוטנציה". עד לתום הבירור הופסקו הניסויים בחיסון.
1 צפייה בגלריה
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה
ממשיכים בפיתוח החיסון
(צילום: EPA)
על פי דיווח ראשוני שפורסם בניו-יורק טיימס, דובר תחילה על דלקת בחוט השדרה. מצב זה קרוי "טרנסברס מייליטיס", שנגרם פעמים רבות גם בשל מחלה ויראלית. באותו רגע לא היה ברור האם המחלה קשורה לחיסון או לא.
בחברה לא נתקבלו דיווחים נוספים על תחלואה זו באף אחד מהנבדקים. אין דיווח מקביל גם בעשרות אלפי הנבדקים בחיסונים נוספים, הנבדקים ברחבי העולם.
שלשום (ה') פרסמה החברה פרטים על אותה תחלואה: מדובר בנבדקת שהתגלתה כחולה בטרשת נפוצה, מחלה נוירולוגית כרונית, שאינה קשורה כלל לחיסונים. החולה אושפזה בבית חולים והחלה טיפול, ובסוף השבוע שוחררה לביתה במצב טוב.
בעקבות זאת, הודיעה כאמור, החברה שפיתחה את החיסון יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, כי החיסון חוזר למסלול המחקרי, והוא ממשיך בשלב השלישי והאחרון, בו נבדקת יעילותו ובטיחותו על עשרות אלפי בני אדם.
החיסון של אסטרהזניקה, המכונה AZD1222 מבוסס על נגיף בשם אדנו שנלקח משימפנזים ושונה כך שיישא את הגנים של נגיף הקורונה ויעביר אותם לתאי הגוף. הנגיף, המשמש כמעין ״אוטובוס״ המחדיר את הגנים של הקורונה לגוף, נחשב לבלתי מזיק לבני אדם.
מתוצאות שלב א' של החיסון הבריטי, נמצא כי תופעות הלוואי שנרשמו בקבוצת הנסיינים היו דומות לתופעות לוואי מוכרות מחיסונים אחרים. רוב תופעות הלוואי חלפו בתוך יומיים-שלושה והוגדרו כקלות.
70% מהנבדקים שקיבלו את החיסון בשלב א' התלוננו על עייפות, 68% על כאבי ראש, 60% על כאבי שרירים, 61% התלוננו על חולשה ו-2% סבלו מחום גבוה של 39 מעלות. בנוסף, 67% ממקבלי החיסון חוו כאב קל-בינוני באזור ההזרקה ו-83% דיווחו על רגישות קלה באזור זה.
בינתיים, הודיעו בשבוע האחרון מפתחות החיסונים הגדולות ובהן מודרנה, אסטרהזניקה ופייזר, כי התאגדו לשם הבטחת בטיחות חיסוני הקורונה.
בחברות התחייבו להקפיד על סטנדרטים גבוהים מאוד של פרופיל בטיחות בחיסונים. ההודעה הופצה בצל פרסומים על רצון הבית הלבן להאיץ את שיווק חיסון הקורונה הראשון עוד לפני הבחירות הקרובות, כשבמקביל שלבי הניסויים האחרונים בניסויים עומדים לקראת סיום.