להציל את נאצנט: ילדה אתיופית בת תשעה חודשים חזרה בשבוע שעבר למדינתה לאחר שעברה בישראל ניתוח מציל לתיקון מום בליבה. כשהייתה בת ארבעה חודשים, אובחנה נאצנט בבית חולים באדיס אבבה כבעלת מום לבבי מולד בשם "טרונקוס ארטריוזוס", מום שעלול להיות קטלני ומחייב טיפול מציל חיים.
ניתוח טרונקוס מבוצע בדרך כלל בשבועות הראשונים לחיי היילוד וכרוך בהפרדת העורקים הריאתיים מהגזע הראשי. בלב תקין יש שני כלי דם גדולים: עורק ריאתי, שמעביר דם מהחדר הימני לריאות, ואבי העורקים, המזרים דם מהחדר השמאלי לגוף. במצב של טרונקוס יש רק כלי דם אחד. מום זה מתפתח תמיד מעל פגם גדול במחיצה הבין-חדרית.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
נאצנט ילדה אתיופית מום בלב
נאצנט ילדה אתיופית מום בלב
נאצנט עם אמה טורי. "נתנו לה אפשרות להתפתח ככל אדם"
מכיוון שבאתיופיה לא נמצאו הרופאים והמכשירים המתאימים לביצוע הניתוח, הגיעה נאצנט לישראל. מי שיזמה את הגעתה היא עמותת "הצל ליבו של ילד", הפועלת להצלת חיים של ילדים חולי לב ממדינות שבהן הנגישות לרפואת לב ילדים איננה קיימת או מוגבלת. העמותה גם דאגה לגייס את עלות הניתוח, 15 אלף דולר, מחברת הפינטק "קרוס ריבר" מניו ג'רסי.
בינואר נאצנט נחתה בישראל עם אמה טורי ואושפזה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים של בית החולים וולפסון בחולון. בתחילה ניתנה לה תזונה דרך האף על מנת שתגיע למשקל המאפשר לנתח אותה. ד"ר ליאור ששון, מנהל יחידת לב-חזה בילדים ובמתבגרים בוולפסון, ומי שניתח את הילדה, אומר: "למרות המורכבות, הצלחנו לנתח את ליבה של נאצנט ללא סיבוכים. הטכנולוגיה סיפקה לנו כלי חשוב שהוביל להצלחת הניתוח".
עמותת "הצל ליבו של ילד" היא ארגון הומניטרי ישראלי שהוקם ב-1995 בוולפסון, ומאז הציל כ-6,500 ילדים חולי לב מ-68 מדינות. הארגון גם הביא לארץ כ-140 אנשי צוות רפואי כדי שיעברו הכשרה לטיפול בילדים.
אוריאל גולדברג, מנהל קשרי ציבור ותקשורת ב"קרוס ריבר ישראל", מסר: "אנחנו נרגשים מהעובדה שהיינו חלק מהמבצע המדהים הזה".