בשבוע שעבר נחתה בישראל משלחת ילדים מרפובליקת צ'אד במטרה לעבור ניתוחי לב מצילי חיים בבית חולים וולפסון בחולון. זו הפעם הראשונה שמשלחת כזו מגיעה מצ'אד, מאז שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הודיע ב-2019 על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם המדינה, השוכנת במרכז אפריקה סמוך לגבול סודאן ולוב.
4 צפייה בגלריה
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
הילדים חולי הלב מצ'אד. משלחת ראשונה מאז כינון היחסים הדיפלומטיים עם ישראל
(צילום: עמותת "הצל ליבו של ילד")
הילדים הגיעו במסגרת פעילות עמותת "הצל ליבו של ילד" בשיתוף עם Israeli flying aid, סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ וקרן הסיוע מנומדין, והם עתידים לעבור ניתוחי לב שלא ניתן לבצע במדינתם.
קראו עוד:
שיעור מומי הלב המולדים מוערך ב־0.8 אחוז מכלל הלידות בעולם. מחלות לב מולדות נגרמות כתוצאה מפגמים או ליקויים המתרחשים טרם הלידה והן אחראיות למותם של יותר ילדים בשנתם הראשונה לחיים, מאשר כל מום מולד אחר.
אחד המטופלים, שינותח בבית החולים לילדים ע"ש סילבן אדמס בוולפסון בימים הקרובים, הוא אבדרמן בן 14 שממתין כבר שבע שנים לניתוח הלב שישנה את חייו. הוא סובל ממחלת לב ראומטית נרכשת עם דליפה קשה של המסתם המיטרלי. "אנחנו מתפללים כבר שנים לניתוח הזה", אומרת ל-ynet אמו של אבדרמן. "החיים שלו בסכנה בגלל המום בלב שמונע ממנו לשחק ולחיות כמו ילד רגיל. לא חשבנו שדווקא בישראל נקבל את העזרה הרפואית שתציל את החיים של הבן שלי. עכשיו הוא יוכל לקבל את החיים שלו בחזרה".
4 צפייה בגלריה
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
אבכר, ביינונו ואבדרמן. המום בלב מונע חיי ילדות רגילים
(צילום: עמותת "הצל ליבו של ילד")
יחד עם אבדרמן נחתו בישראל גם ביינונו בת התשע, שנולדה עם פגם גדול במחיצה הבין-חדרית, עם נזק משני לכלי הדם הריאתיים, ואבכר בן התשע, שנולד עם חסימה במוצא חדר ימין והיצרות של המסתם הריאתי.
4 צפייה בגלריה
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
אבכר, בן תשע, נולד עם חסימה במוצא חדר ימין והיצרות של המסתם הריאתי
(צילום: עמותת "הצל ליבו של ילד")
מאז הקמתה בשנת 1995, עמותת "הצל ליבו של ילד" הצילה כ-6,000 חולים מרחבי העולם, בעיקר ילדים ממדינות עולם שלישי וממדינות שלא מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל. במהלך השנים הגיעו לישראל אלפי ילדים מ-63 מדינות ברחבי העולם. ילדים מטנזניה, זנזיבר, עיראק, אפגניסטן, מולדובה, קוסובו, אתיופיה ומדינות נוספות מגיעים לישראל במבצעים מורכבים ולעיתים חשאיים כדי לאפשר להם את הניתוח. כעת, בזכות נרמול היחסים, התאפשרה הגעתם של ילדים מהמדינה ה-64 – רפובליקת צ'אד.
"אנחנו מתפללים כבר שנים לניתוח הזה. החיים שלו בסכנה בגלל המום בלב שמונע ממנו לשחק ולחיות כמו ילד רגיל. לא חשבנו שדווקא בישראל נקבל את העזרה הרפואית שתציל את החיים של הבן שלי"
4 צפייה בגלריה
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
ניתוחי לב בילדים מצ'אד
ביינונו, בת תשע, פגם גדול במחיצה הבין-חדרית, עם נזק משני לכלי הדם הריאתיים
(צילום: עמותת "הצל ליבו של ילד")
הרופאים בבית החולים וולפסון התרגשו לקבל את משלחת הילדים הראשונה מצ'אד. המטופלים צפויים לעבור את הניתוח בזמן הקרוב ולשהות באשפוז לתקופה של שבועיים עד חודש בטרם ישובו למדינתם.
"שמחתי מאוד לבקר בבית הילדים של 'הצל ליבו של ילד' ולראות במו עיניי את העבודה המדהימה של הצוות", מסר בן בורגל, שגריר ישראל לצ'אד: "התרגשתי לפגוש את אבכר, ביינונו ואבדרמן. הדבר משקף גם את הידוק הקשרים בין ישראל לצ׳אד בהובלת משרד החוץ, אחרי נתק שנמשך חמישים שנה". מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, הנחה את הגורמים המקצועיים במשרד להרחיב את שיתוף הפעולה עם צ'אד בתחום הבריאות ובתחומים נוספים החשובים לשתי המדינות, כגון שינויי האקלים, ביטחון תזונתי וחקלאות.