אחרי ההבטחות, מסיבת העיתונאים והמתנה מורטת עצבים, חזרתם של החטופים נדחתה. פרופ' חגי לוין, מומחה לבריאות הציבור, שנמצא במטה החטופים עם המשפחות, סיפר ל-ynet Live על התגובות: "למשפחות מאוד מאוד קשה. הן נמצאות ממש ברכבת הרים רגשית, נעות בין תקווה לייאוש". צפו בריאיון:

"יש משפחות שבכלל לא מצפות שהיקירים שלהן יחזרו עכשיו אבל מקוות שלפחות הצלב האדום יבקר אותם, אבל גם הדבר הזה מתעכב. זו מציאות מאוד מאוד קשה. לנו כמתנדבים, כצוות הרפואה והחוסן, יש תפקיד חשוב בלתמוך בהן בשלב הזה. השינויים האלה מאוד מאוד מאתגרים. כולנו צריכים סבלנות, אורך רוח ולקוות לטוב".
עוד כתבות בנושא:
זו רכבת הרים רגשית. תחושות קשות. "לגמרי רכבת הרים רגשית ונפשית. אנחנו מדברים פה על אירוע חסר תקדים בקנה מידה היסטורי. ברור לכולנו שהיינו רוצים שעכשיו כולם יחזרו וזה מה שאנחנו דורשים אבל כנראה שזה לא יקרה השבוע. אני קורא לזה אירוע רב נפגעים. כמו שיש פצועים רבים בשטח, הפצועים שלנו עדיין בשבי. קשה מאוד להכיל את המצב הזה. חשוב מאוד לא להפיץ שמועות, לא ללחוץ על המשפחות, ומאידך לתת להם את התמיכה וגם את השקט הנפשי בצד המשך המאבק.
"אנחנו חייבים להיאבק ולא לקבל את המצב הבלתי נתפס הזה שאנשים נשארים בשבי. אנחנו כמטה ממשיכים כל הזמן בפעילויות, ביום שבת, בשבע בערב, כיכר החטופים. אנחנו רוצים שיגיעו למעלה מ-50 אלף איש כדי באמת להמחיש לכל העולם שזה לא מספיק להחזיר חלק מהחטופים, אנחנו לא ננוח ולא נשקוט עד שכולם יחזרו בחיים, בריאים ושלמים".
1 צפייה בגלריה
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
"לא ננוח ולא נשקוט עד שכולם יחזרו בחיים, בריאים ושלמים"
(צילום: יאיר שגיא)
וכשהם יחזרו, מה הנוהל הרפואי למעשה שהם הולכים לעבור? "כשהם חוזרים אנחנו מתחילים את תהליך השיקום וההחלמה שהוא ארוך מאוד, אולי לכל החיים. גם תהליך השחרור הוא מורכב, הם יעברו, מהצלב האדום, צה"ל, בתי חולים, קהילה. יוצאים מהחושך לאור, זה מטלטל, זה לא שלב פשוט, לא בשביל החטופים, לא בשביל המשפחות שלהם. אז צריך להיות לפי העקרונות שאנחנו התווינו, להיות אישי, להיות מקצועי ולהיות סבלן. בכל אחד מהדברים האלה.
"יהיו להם בעיות רפואיות, חלקם בעיות בעיות רפואיות מורכבות מחלות כמו סוכרת או לחץ דם או בעיות לבביות שלא טופלו ולא הוזנו אז צריך רפואית לראות איך אנחנו מתעדפים ודואגים, אבל לא בבת אחת, לא פתאום לפתור את הכל".
הוא מוסיף: "צריך יהיה גם להחזיר להם את החוסרים התזונתיים. ובכלל, להפוך אותם חזרה לבני אדם כי כשהם היו בשבי הם היו חפץ, לא היה להם אפשרות שליטה, לא הייתה להם אפשרות בחירה. יש מורכבות גדולה בתוך התהליך הזה. איך מספרים להם מה קרה פה בינתיים. צוותי הבריאות והחוסן בבתי החולים עשו עבודת הכנה מאוד משמעותית אבל אנחנו לא יכולים להתכונן להכול.
"לכן מאוד חשוב ללמוד, ללמוד כל הזמן מהראשונים שהשתחררו ולראות איך אנחנו משפרים. אני נפגשתי עם חלק מהחטופות ששוחררו, שמעתי מהן מידע מאוד מאוד חשוב לגבי איך לקלוט טוב יותר. אנחנו כמטה המשפחות, מערך הרפואה והחוסן עשינו את ההכנות, עשינו תדריכים לצוותים, נפגשנו אם המשפחות, אנחנו בקשר מתמיד עם המשפחות, אנחנו בקשר עם בתי החולים לראות איפה אנחנו יכולים לעזור".
פרופ' לוין: "צריך לראות איך עושים את זה בצורה סבלנית, במשורה ותמיד מותאם למה שהם רוצים וצריכים. אלה יהיו ימים מורכבים מבחינה רפואית, מבחינת המשפחות, מבחינת עם ישראל כולו. אנחנו נצטרך סבלנות"
יש איזשהו מידע מקדים שאתם יודעים שקיבלתם מגורמים כאלו או אחרים שאכן התזונה שלהם הייתה ירודה בימים האלה? "בהחלט. אנחנו יודעים גם מיהודית רענן וגם מיוכבד ליפשיץ לגבי התזונה שהן קיבלו. יכול להיות שאחרים קיבלו תזונה פחות טובה, אנחנו יודעים שהתזונה אינה מספקת. אספנו גם מידע על הצרכים התזונתיים הייחודיים של אנשים. יש כאלה עם מחלת קרוהן או קוליטיס או צליאק. אנחנו יודעים שגם חלק מהחוזרים וחלק מתנאי השבי סובלים מקלקול קיבה מתמשך, זה גם פוגע במאזן של האלקטרוליטים בגוף וגם בכלל, כל חווית האוכל. למשל, יגיל יעקב שיש לו אלרגיה לבוטנים ומה זה אומר שהוא מפחד כל דבר שהוא אוכל.
"אפילו המים שהם שותים, לא בהכרח ראויים לשתייה וגם זו בעיה מאוד גדולה. אבל העניין הוא שלא נוכל לתקן את זה בבת אחת. משרד הבריאות הוציא הנחיות מאוד מפורטות לעניין הזה. גם בהיבטים אחרים, גם מצב השיניים שלהם, העובדה שהם לא נחשפו לשמש, לא עסקו בפעילות גופנית, צריך לטפל.
פרופ' חגי לויןפרופ' חגי לויןynet
"בכל מקרה צריך שיהיה רצף טיפולי ושהוא יהיה רב-תחומי. יש פה מורכבות מאוד גדולה. אנחנו יכולים לתמוך כמערך הרפואה במטה המשפחות במקומות שאנחנו יכולים לעזור, וגם המשפחות לראות איך לא מתנפלים עליהם. צריך לראות איך עושים את זה בצורה סבלנית, במשורה ותמיד מותאם למה שהם רוצים וצריכים לפי התעדוף והרצונות שלהם. אלה יהיו ימים מורכבים מבחינה רפואית, מבחינת המשפחות, מבחינת עם ישראל כולו. אנחנו נצטרך סבלנות".