שישה בתי חולים נערכים לקלוט עשרות חטופים שישוחררו במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס. במסגרת ההיערכות שהולכת ונשלמת, הפיץ משרד הבריאות מדריך "לטיפול בתסמונת ההזנה מחדש בקרב השבים", שמפרט לפרטי פרטים מה יאכלו המשוחררים לפי טווח גילים. המרכז הרפואי שניידר צפוי לקלוט את הילדים, ואילו בתי החולים שיבא, וולפסון, איכילוב, שמיר (אסף הרופא) וסורוקה יקלטו את הבוגרים יותר.
משרד הבריאות הנחה לעדכן את כל גורמי הביטחון לספק לחטופים עד להגעה למרכז רפואי את השתייה והמזון הזה מחשש לתסמונת הזנה מחדש, שמאפיינת צריכת מזון מוגברת לאחר מחסור:
  • לתינוקות עד גיל שנה: בקבוק מוכן לשתייה עם עד 120 מ"ל של תרכובת מזון לתינוקות מסוג מטרנה או סימילאק או נוטרילון.
  • לילדים מגיל שנה עד גיל שלוש: מים, רסק תפוח עץ ללא תוספת סוכר במנה אישית, יחידה אחת של ביסקוויטים מסוג פתי בר, תה ממותק עם כפית סוכר.
  • למתבגרים ולמבוגרים: מים, שתייה חמה ממותקת עם כפית סוכר, שלוש יחידות ביסקוויטים מסוג פתי בר, רסק תפוח עץ ללא תוספת סוכר במנה אישית.
1 צפייה בגלריה
מיצג עגלות ריקות ברחוב רוטשילד בתל אביב
מיצג עגלות ריקות ברחוב רוטשילד בתל אביב
מיצג עגלות ריקות ברחוב רוטשילד בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
לעוד כתבות בנושא:
במדריך שנכתב בהובלת אגף התזונה ומנהלות המחלקות לתזונה בשיבא, וולפסון ובחטיבת בתי חולים של כללית, נאמר ש"שהות ארוכה בתנאי מחסור תזונתיים עלולה להוביל לחוסרים תזונתיים משמעותיים שעלולים לפגוע בבריאות ולהוביל אף לסכנת חיים. צריכת מזון מוגברת לאחר תקופה משמעותית של מיעוט אכילה עלולה לגרום להפרעות מטבוליות כמו גם הפרעות חמורות במאזן הנוזלים והאלקטרוליטים העלולות לגרום להשלכות קליניות חמורות ביניהן פגיעה במערכות העצבים והנשימה, בתפקוד הלבבי, במערכות השרירים והדם. הפרעה זו נקראת תסמונת ההזנה מחדש. לפיכך, יש חשיבות לפעילות אחידה בכל מסגרת טיפולית בהתאם להנחיות המפורטות במסמך זה".
תסמונת הזנה מחדש (Refeeding Syndrome) מאופיינת בתנודות מסכנות חיים של אלקטרוליטים ונוזלים, ועלולה להתרחש בסמוך להתחלת הזנה תוך כ-72 שעות מתחילת ההזנה במטופלים הסובלים מתת תזונה חמורה הכוללת הרעבה ממושכת. המקור לתופעה הוא צריכה מוגברת של פחמימות וקלוריות בטווח זמן קצר. המאפיינים הקליניים: צבירת נוזלים בתחילת ההזנה אשר עלולה לגרום לאי-ספיקת לב והפרעות קצב.

"לא להתנפל עם מסיבות גדולות"

פרופ' חגי לוין, מנהל תחום רפואה במטה המשפחות: "ביקשנו שתהיה התייחסות לנושא ההזנה כי מדובר על נושא מורכב שצריך לעשות בצורה מקצועית. מה שמשרד הבריאות עשה הוא מצוין משום שהוא ממחיש את שלושת העקרונות שצריכים להיות בקליטת החטופים השבים:
מקצועי על בסיס הידע העדכני והטוב ביוצר שקיים, רגיש ומותאם אישית לכל אחד ואחת בנושא התזונה אבל בכל אחד מהנושאים האחרים, ורגוע במובן שלא ניתן לתקן את כל החוסרים והבעיות בבת אחת.
לדבריו, "צריך לשמור על גישה רגועה ולא להתנפל ולתקן הכל בבת אחת, אלא לאורך זמן בצורה נכונה. אנחנו רואים את זה בנוהל התזונתי ואני ממליץ בדומה לנוהל הזה להתייחס להיבטים אחרים. מבחינת פעילות גופנית צריך לפעול לפי אותם עקרונות, כמו גם מבחינת בריאות הנפש, לא להתנפל על השבים עם מסיבות גדולות. בהיבטים הרחבים, כמו מצב השיניים למשל שלא תמיד ניתן לו מענה בבתי החולים".