צעד נוסף בישראל לעבר חסינות העדר: קופות החולים החלו לחסן את הילדים בגילאי 12 ומעלה נגד קורונה, ועד כה נרשמו בתור לחיסונים אלפי ילדים שיגיעו להתחסן עם הוריהם. האם מותר להגיע בלי ההורה, מהן תופעות הלוואי והאם החיסון בטוח? כל התשובות לכל השאלות.
1 צפייה בגלריה
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
מתחילים לחסן את בני בנוער
(צילום: AFP)

על מה מושתת אישור החיסון בילדים?

האישור בישראל ניתן לאחר אישור חיסוני הילדים שכבר ניתן לפני כשבוע ב-FDA שבארה"ב, בקנדה, באיחוד האירופי ובמדינות נוספות. זאת לאחר שפייזר הגישה את ממצאיה שהראו שבקרב 2,260 ילדים אמריקנים בני 12 עד 15 שחוסנו, לא היו מקרי הדבקה בקורונה, לעומת 18 מקרי הדבקה בקרב אלה שקיבלו זריקות דמה (פלצבו). כלומר, היעילות שנצפתה בקרב הילדים הגיעה ל-100%. החוקרים מצאו גם שרמות הנוגדנים המנטרלים בקרב הילדים המחוסנים היו גבוהות אף ממה שנצפה במחקרים הקודמים.

איזה מינון ניתן לילדים?

המינון אצל בני 12 ומעלה הוא מינון זהה לזה של מבוגרים וכולל 0.3 מ"ל של זריקה.

איך ניתן החיסון לילדים?

ממש כמו אצל מבוגרים: לשריר הזרוע.

האם יש תופעות לוואי?

תופעות הלוואי בקרב הילדים היו דומות לאלה של מתחסנים צעירים וכללו כאב, חום, צמרמורות ועייפות, במיוחד לאחר המנה השנייה. החברה ממשיכה לעקוב אחר המתחסנים במשך שנתיים, ומעדכנת באופן שוטף את רשויות הבריאות בעולם.

האם הילד חייב להגיע עם ההורה לחיסון?

ילדים עד גיל 16 חייבים להגיע לחיסון בלווי ההורים. מגיל 16 ומעלה יכולים להגיע לחיסון עם אישור כתוב מההורים, או שיחת טלפון עם האחות המחסנת ואחד ההורים המאשר לחסן.

כמה חיסונים מקבלים ילדים ובאיזה מרווח?

בדומה לחיסונים אצל מבוגרים, גם ילדים מתחסנים פעמיים בחיסון של פייזר, בהפרש של 3 שבועות.

מה לגבי הדיווחים על דלקת שריר הלב?

מתוך מעל 5.4 מיליון איש שקיבלו חיסון, דווח למשרד הבריאות על 275 מקרים של דלקת בשריר הלב אצל מקבלי החיסונים, מחציתם היו בעלי מחלות רקע. התופעה התרחשה בעיקר בקרב צעירים בני 16 עד 19, ולא אצל ילדים בני 12 עד 15.
עדיין לא ברור האם הדלקת בשריר הלב התרחשה בעקבות החיסון, או מסיבות אחרות – מחלות רקע, או הסיבה השכיחה ביותר – מחלה ויראלית. כך או כך כל המקרים היו קלים, ומרבית החולים אושפזו למשך ארבעה ימים לכל היותר וללא כל סיבוכים.
לפיכך קבע משרד הבריאות, בדומה לארגוני הבריאות בארה"ב, קנדה ואירופה, שהחיסון בטוח לשימוש, גם אצל ילדים וגם אצל צעירים. נוסף על כך המומחים בכל העולם תמימי דעים שהסיכון ממחלת הקורונה גבוה בהרבה מסיכון נדיר לדלקת שריר הלב.

האם כבר יש ניסיון מחיסון ילדים בישראל?

בהחלט. עד כה אישר משרד הבריאות בחודשים האחרונים לחסן ילדים הנמצאים בקבוצות סיכון הכוללות השמנת יתר, סוכרת, מחלות ריאות שונות או כשל חיסוני. בתקופה האחרונה חוסנו באופן זה כאלף ילדים בכל ארבעת הקופות, ומצב כולן הוגדר טוב מאוד. ישנו ניסיון רב מחיסון ילדים גם בעולם: בארה"ב חוסנו מעל 700 אלף ילדים, עשרות אלפים חוסנו כבר גם בקנדה ובאירופה.

אם הקורונה נעלמת בישראל – למה צריך לחסן גם את הילדים?

ישראל עדיין לא הגיעה לחסינות עדר, הגם שהקורונה ממשיכה להשתולל בעולם, עם מוטציות חדשות שנוצרות ללא הרף, כולן בינתיים אינן עמידות לחיסון שמצליח להגן בפניהן. חיסון הילדים חשוב מכמה טעמים: הן כדי להאיץ את ההגעה לחסינות עדר בישראל שיאפשר את החזרה המלאה לשגרה, הן כדי להגן על הילדים מפני סיבוכים שנצפו כבר אצל עשרות ילדים בישראל שלקו בקורונה ובמחלות קשות, והן כדי להגן על המבוגרים שעלולים להידבק מהילדים עצמם שאינם מחוסנים.