אחרי שניסו לגייס מתנדבים לעבודה במערך בריאות הנפש וספגו ביקורת קשה, הודיעו הערב (יום ד') משרדי האוצר, הבריאות וההסתדרות הכללית שהגיעו להסכמות בעניין מתווה מענקים לפסיכולוגים במערכת הבריאות. המענקים יכולים להסתכם בעשרות אלפי שקלים לשנת המתווה לכל פסיכולוג ופסיכולוגית שירחיבו משמעותית את היקף שעות הטיפול.
כך לדוגמה, פסיכולוג שעובד במערכת הציבורית בהיקף של 50% משרה (כ-80 אחוזים מהפסיכולוגים בשירות הציבורי) ויגדיל את היקף עבודתו ל-75% משרה, יקבל בממוצע מענק של כ-42 אלף שקלים בשנת המענק, כך שהכנסתו הכוללת תעלה בעשרות אחוזים.
1 צפייה בגלריה
ניחום אדם בעת רגעי חרדה
ניחום אדם בעת רגעי חרדה
יותר אנשים זקוקים לסיוע נפשי בעת המלחמה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מתווה המענקים שהושג יכלול מענק לפסיכולוגים במערכת הבריאות שיתחייבו להישאר במערכת הציבורית, וכן מענק נוסף לעידוד פסיכולוגים שירחיבו את היקף משרתם במגזר הציבורי. כמו כן, הוסכם על מענק גיוס לפסיכולוגים שייקלטו לראשונה במערכת הבריאות הציבורית במהלך תקופת המתווה. נציין שאזרחים במצוקה נפשית נדרשים לעיתים לחכות חודשים ארוכים לקבלת תורים לטיפול נפשי, ומצוקה זו קשה במיוחד כשמדובר בילדים.
המתווה גובש על רקע הצורך הגובר והולך להרחבת המענה לציבור בתקופה הנוכחית כחלק מהתוכנית הלאומית לבריאות הנפש. המענקים יהיו בסכומים שונים בהתאם לרמת ההכשרה ולהיקף המשרה של הפסיכולוג/ית. לטובת הפעלת המתווה הוקצו עשרות מיליוני שקלים. הדיונים במטרה להגיע הסכמות בדבר הסכם קיבוצי ייעודי לכלל הפסיכולוגים במגזר הציבורי יימשכו בין הצדדים.
אוריאל בוסו שס אוריאל בוסו צילום: יואב דודקביץ'
שר הבריאות, אוריאל בוסו, אמר: "מדינת ישראל נמצאת באירוע בריאות הנפש הגדול בתולדותיה ואנו מחויבים להעניק מענה טיפולי רחב ויעיל על מנת להתמודד עם המשבר שניצב בפנינו. אין זה סוד שנושא בריאות הנפש היה בחסר גדול עוד לפני אירועי 7 באוקטובר וכעת נדרש לבצע קפיצת מדרגה משמעותית בתחום לשנים קדימה.
"שדרוג מערך הפסיכולוגיה הציבורית הוא מאבני היסוד של התוכנית הלאומית לבריאות הנפש שגיבשנו בעקבות המלחמה והמתווה שאליו הגענו הוא צעד חשוב בדרך. לפסיכולוגים במגזר הציבורי תפקיד מכריע ביכולת לעמוד באתגרים שבפתח ושיפור מעמדם ותנאי העבודה שלהם יאפשרו להתמודד עם בעיית כוח האדם שמקשה על המערכת".

הצעדים הבאים: מענקים למתמחים בפסיכיאטריה

‌‎מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: "מערכת בריאות הנפש מתמודדת בשנים האחרונות עם תקצוב נמוך שמקשה על המערכת לספק את המענים הנדרשים. עם זאת, אנו מאמינים כי המצוינות הבסיסית של מערכת הבריאות הישראלית תאפשר בתוספת מתאימה של משאבים לתת מענה הולם גם בבריאות הנפש.
משה בר סימן טובמשה בר סימן טובצילום: שלומי מועלם, לע"מ
"זהו צעד ראשון מתוכנית עמוקה ורחבה יותר. הצעדים הבאים הנדרשים הם - מענקים לרופאים שיתמחו בפסיכיאטריה, הגדלת מספר התקנים במערכת הציבורית, תמיכה בקופות בחולים על מנת שיגדילו את מספר הטיפולים הציבוריים ושיפור מערכת האשפוז".
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "חיזוק מערכת הבריאות ומערך בריאות הנפש הוא צו השעה. חיזקנו את המערכת הזו באמצעות השקעה של מאות מיליונים בתקציב ועיבינו את התמיכה במהלך הלחימה. המתווה ראוי ונכון והוא ייתן את המענה הנצרך. חלק מהמלחמה זה השמירה על היציבות בעורף. החוסן של אזרחי ישראל נמצא גבוה בראש סולם העדיפויות שלנו. זו בשורה חשובה למערך בריאות הנפש, למערכת הבריאות ולכל אזרחי ישראל".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר כי "תהליך הריפוי של החברה הישראלית מתחיל ביכולת שלנו לעטוף את הנפגעים, ולהבטיח להם מענה טיפולי יעיל וארוך טווח. ההתמודדות הלאומית עם טראומות המלחמה, רק מדגישה את הצורך הדחוף להמשיך ולהשקיע במערך הפסיכולוגיה הציבורית בישראל. מתווה המענקים שהשגנו לפסיכולוגים במערכת הבריאות הוא שלב ראשון וחשוב, אך בכך לא מסתיימת המשימה. נמשיך לפעול בנחישות ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים, כדי לחזק את המערכת הציבורית ולהבטיח את יכולתה לתת שירות פסיכולוגי איכותי, זמין ונגיש לכלל אזרחי המדינה שזקוקים לכך".