בשורות טובות במאבק בסרטן: נתוני משרד הבריאות שפורסמו אתמול (מוצ"ש) לקראת יום המאבק הבינלאומי בסרטן, מעלים ששיעור התחלואה בסרטן בישראל הוא גבוה ביחס לעולם. עם זאת, פרופ' סיריל כהן, חוקר בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר אילן וראש הארגון הישראלי לחקר הסרטן, בראיון לאולפן ynet, נותן סיבה לאופטימיות.
קראו עוד:
"ממחקרים שנעשו לאורך השנים אנחנו יודעים שכ-50% ממקרי הסרטן וכ-50% ממקרי המוות מסרטן - אפשר למנוע", הוא אומר. "ניתן למנוע אותם בעיקר על ידי הפסקת עישון, דיאטה יותר טובה, פעילות ספורטיבית. בן אדם שמעשן מקצר את חייו בכעשר שנים בממוצע. לצערנו, אנשים לא שמים לב לנתונים האלה".
במקום שהנתונים האלה יעשו את שלהם, משהו השתבש, כי כמות הצעירים שמתחילים לעשן בגיל מוקדם, לא פוחתת. "לגמרי. אני מקנא במדינות כמו ניו זילנד, שהעבירו חוקים על איסור עישון לדור הצעיר. זה ייכנס לתוקף בקרוב. רואים שם את הנולד. מבחינתי, היה צריך לאסור עישון לגמרי. ישראל לא עושה מספיק בתחום הזה.
"אנחנו מוציאים את מערכת החיסון של החולה, ואז מזריקים חלבון חדש שפיתחנו במעבדה בבר אילן, שמאפשר לתכנת מחדש את המערכת. כשהיא נכנסת מחדש לחולה, היא צדה את כל תאי הסרטן. אצל 90% מהחולים המתקדמים ראינו תגובה חיובית. כשני שלישים מהם חוו הפוגה מלאה של המחלה. אלו בשורות טובות"
"אפשר למנוע סרטן גם על ידי הימנעות מהשמנת-יתר, שהיא מחלה של העולם המערבי בעיקר. אנחנו יודעים ש-11% ממקרי הסרטן אצל נשים ו-10% אצל גברים הם תוצאה של השמנת יתר. גם את המקרים האלה אפשר למנוע, לא רק על ידי הטלת מס על משקאות מתוקים, שעכשיו מבטלים, לצערי, אלא גם על ידי עידוד לאורח חיים בריא ופעילות ספורטיבית. אנחנו יודעים שההשמנה משנה את המאזן ההורמונלי בגוף וגורמת לדלקות מסוימות שיכולות להוביל לסרטן".
1 צפייה בגלריה
מיאלומה נפוצה
מיאלומה נפוצה
"אצל 90% מהחולים המתקדמים במיאלומה נפוצה ראינו תגובות חיוביות", אומר פרופ' כהן. "כשני שלישים מהם חוו הפוגה מלאה של המחלה"
(צילום: shutterstock)
פרופ' כהן גם סיפר על טיפול חדש שמפותח באוניברסיטת בר אילן בשיתוף פעולה עם פרופ' פולינה סטפנסקי ופרופ' משה גת מבית החולים הדסה עין כרם. "אנחנו מתכנתים מחדש את מערכת החיסון של החולה במיאלומה נפוצה, שהיא סוג של סרטן דם", הסביר. "אנחנו מוציאים את מערכת החיסון של החולה, ואז מזריקים חלבון חדש שפיתחנו במעבדה בבר אילן ושמאפשר לתכנת מחדש את המערכת. כשהיא נכנסת מחדש לחולה, היא צדה את כל תאי הסרטן. אצל 90% מהחולים המתקדמים ראינו תגובות חיוביות. כשני שלישים מהם חוו הפוגה מלאה של המחלה. מבחינתנו, אלו בשורות טובות.
"גם בתחום סרטן העור אנחנו רואים שיפור מדהים בעשור האחרון בזכות תרופות אימונותרפיות. מי שלקה במלנומה גרורתית לפני עשר שנים, היה לו סיכוי של כ-20% לעבור שנה, והיום יש לו סיכוי של 80%, שזו בהחלט התקדמות. בסרטן שד יש חשיבות לגילוי מוקדם: זה יכול להציל 90%-95% מהחולות. בסרטנים אחרים כמו מערכת העצבים והמוח יש פחות הצלחות, וצריך להמשיך לעבוד".