מספר המאומתים לקורונה גדל מדי יום, אבל מספר החולים הקשים המאושפזים בבתי החולים, פחות חמור ביחס לגלים קודמים: כך מדווחים היום (ב') לאולפן ynet פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופ' גיל פייר, המשנה למנכ"ל בית החולים איכילוב בתל אביב.
קראו עוד:
"כרגע אנחנו עומדים על 130 חולי קורונה", אמר פרופ' אפק. "יש לנו היום הרבה פחות חולים קשים מאשר בעבר, ואף אחד מהם לא מחובר לאקמו. עם זאת, אותן מחלקות פנימיות מטפלות גם בחולי השפעת, ובהם אנחנו מוצפים. בעיה נוספת היא שאנשי צוות רבים נמצאו מאומתים ושוהים בבידוד בביתם".
פרופ' פייר הוסיף: "התמונה באיכילוב דומה למה שמתאר עמיתי משיבא. לנו יש היום 87 מאושפזים, רובם במצב קל. מספר החולים הקשים שלנו הוא 23, והם פחות קשים ממה שראינו בגלי הקורונה הקודמים. אנחנו לא רואים את הפגיעה הריאתית הקשה שהביאה לתמותה משמעותית. לרוב החולים הקשים יש מחלות רקע, שהן הסיבה למחלה הקשה. הקורונה נלווית אליהן. הקורונה היא הבעיה המרכזית רק אצל 20% מהחולים".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת, השבוע. "לרוב החולים הקשים יש מחלות רקע, שהן הסיבה למחלה הקשה", אמר פרופ' פייר
(צילום: AFP)
בהמשך נשאלו המרואיינים אם הם תומכים ברעיון שעלה בימים האחרונים, לפיו תקופת הבידוד תקוצר לחמישה ימים, מה שעשוי לפתור את בעיית כוח האדם בבתי החולים. פרופ' אפק אמר שהוא תומך בכך. "ברור שעדיף שאנשים ייצאו מהבידוד רק אחרי שבעה ימים", אמר, "אבל המצב הנוכחי של המשק מחייב אותנו לקחת סיכונים. מי שמשתחרר אחרי חמישה ימים, חשוב שיקפיד לעטות מסכה ויימנע מהתקהלויות".
גם פרופ' פייר הביע תמיכה ברעיון. "צריך להדגיש שהנדבקים ייצאו מהבידוד כשהם כבר לא סימפטומטיים", אמר. "לתחושתם, הם בריאים. בעיניי, ההחלטה לאפשר להם לחזור לעבודה אחרי חמישה ימים היא סבירה. עם זאת, צריך לראות נתונים מארצות-הברית וממדינות אחרות ולבדוק מה הסיכון".
לשאלה אם הם לא חוששים שהקלות כאלו יכניסו אנשים לשאננות, השיב פרופ' פייר: "צריך לסמוך על מקבלי ההחלטות ולנהוג על פי ההחלטות: להמשיך ללכת עם מסכות, להימנע מהתקהלויות, לא להיות שאננים. הציבור לא מטומטם: זה ציבור שאם מסבירים לו נכון, הוא מבין".
עם זאת, בכירים במערכת הבריאות, ביניהם פרופ' גליה רהב משיבא, מתחו הבוקר (ב') ביקורת חריפה על כוונתו של השר ניצן הורוביץ לקצר את הבידוד למאומתי קורונה משבעה לחמישה ימים. רהב אף ציינה כי "מנתונים ראשוניים שנאספו במערכת הבריאות, יש לא מעט מאומתים שנמצאים חיוביים גם ביום השביעי".
פרופ' ארנון אפק: "ברור שעדיף שאנשים ייצאו מהבידוד רק אחרי שבעה ימים, אבל המצב הנוכחי של המשק מחייב אותנו לקחת סיכונים. מי שמשתחרר אחרי חמישה ימים, חשוב שיקפיד לעטות מסכה ויימנע מהתקהלויות"
על ההתבטאות של פרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב, שבה היא הטילה ספק במודל הבידודים, אמר פרופ' פייר: "טוב שאנשי מקצוע מתווכחים ומביעים דעה, אבל בסוף מישהו צריך לקבל החלטות, וההחלטות שמתקבלות הן סבירות מאוד בעיניי".
פרופ' אפק אמר: "אני לא מסכים עם דבריה של פרופ' מטות, ועדיין, אני מאמין בזכותה לומר את דבריה".
סוגיית קיצור הבידודים, במקרה זה לתלמידים, עלתה גם בריאיון עם ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף ילדים בבית החולים הלל יפה בחדרה. צפו בדבריה: