בשיתוף אסם נסטלה

כיצד מחדשים במותג ותיק ומוכר, איך משלבים את העובדים בהחלטות החברה ומה מקומו של הצרכן הישראלי בהחלטות דוגמת אילו מוצרים יצאו לשוק? במסגרת כנס "מקדמים חדשנות" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה התארח באולפן מנכ"ל אסם נסטלה, אבי בן אסאייג, כדי להסביר על מקומה של חדשנות בארגון ותיק, ההאקתונים שנערכים לעובדים ועל כמה אסם נסטלה קשובים לצרכנים.
כדי להמחיש עד כמה חדשנות היא חלק מדי אן איי של החברה, נשאל בן אסאייג למה בכלל להכניס חדשנות לליבת החברה. "כל תעשיה זקוקה לחדשנות ותעשיית המזון חייבת למצוא נתיבים חדשים כדי לגדול ולהתפתח. החדשנות היא האמצעי העיקרי בו אנחנו מרגשים את הצרכנים", אומר בן אסאייג.
5 צפייה בגלריה
כנס חדשנות אסם נסטלה חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
כנס חדשנות אסם נסטלה חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
(צילום: shutterstock)
בן אסאייג מסתכל על ההווה וצופה את העתיד. הוא מדגיש, שתעשיית המזון עומדת בפני אתגרים רבים, "יש אתגרים סביבתיים, אתגרי תזונה עתידית של האנושות, אתגרים בריאותיים ואתגרים צרכניים. החדשנות היא האמצעי לעמוד באתגרים הללו".

15% מהמחזור – חדשנות

"האמצעים לחדשנות הם רבים אבל אנחנו משתדלים ש-15% לפחות מהמחזור שלנו יגיע מפעילויות של חדשנות", אומר בן אסאייג, "אנחנו, בקבוצה, עושים תהליכים ומחפשים אמצעים בסיסיים להתחדשות - במזון, בחומרי הגלם, באריזות", הוא אומר ומסביר שזו מגמה עולמית: "חברת נסטלה העולמית משקיעה 2 מיליארד פרנקים שוויצריים רק לחדשנות בשנה וגם אנחנו, בארץ, נהנים מזה".
בן אסאייג מספר, שמדינת ישראל הפכה לכר ניסוי לנסטלה העולמית בהשקעות בקרנות הון סיכון ובהשקעות בטכנולוגיה, שמבשילים לשיתופי פעולה, שמתחילים כאן ואחר כך יוצאים לעולם.
5 צפייה בגלריה
כנס חדשנות אסם נסטלה חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
כנס חדשנות אסם נסטלה חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
(צילום: shutterstock)

"אי אפשר להמשיך ולשחוט פרות"

המוטו הזה של בן אסאייג מצוטט שוב ושוב והוא מסביר את מקורו: "מעבר לצרכנים, שדנים בעניין המוסרי הבעייתי בתעשיות הבשר והחלב, שוק הבשר העולמי הוא שוק של 1.8 טריליון דולר, סכום דמיוני לרובנו. במקביל, מד צריכת הבשר והחלב עולה כל הזמן. תעשיית המזון אחראית גם על 20-25% מפליטות גזי החממה, כשחצי מזה מגיע מתעשיית הבשר. כדי להפחית פליטות למינימום חייבים לעשות משהו עם התעשייה הזו".
"מעבר לכך, אוכלוסיית העולם גדלה בקצב גבוה. בעוד כ-20-30 שנה יחיו כאן 11 מיליארד בני אדם. לא יהיה ניתן להאכיל את כל האוכלוסייה הזו בבשר ובחלב מקוריים. כדי למנוע קונפליקטים בינלאומיים סביב מזון, אנחנו חייבים לחשוב על פתרונות חלבון אלטרנטיביים עכשיו", הוא אומר.

התחלה של תהליך ארוך

עולם המזון משתנה ממש עכשיו. "התבססות הטכנולוגיות החדשות יארך שנים", אומר בן אסאייג. "אלה תהליכים הדרגתיים אבל ודאיים. אנחנו נמצאים בתקופת ביניים, שבין מעבר מתזונה בשרית מוחלטת לשימוש בתחליפים מעולם הצומח כמו מוצר הסנסיישנל שהשקנו לפני שנה. זה כך גם בתעשיית החלב. בישראל 15% מצריכת החלב היא בתחליפים מהצומח ובעולם כבר קרוב ל-20% וזה ילך ויגדל. האבולוציה הבאה תהיה צריכת בשר וחלב שגודלו ויוצרו במעבדות".
5 צפייה בגלריה
כנס חדשנות אסם נסטלה חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
כנס חדשנות אסם נסטלה חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
(צילום: shutterstock)
האם יצרני המזון מוכנים לשינוי?
"אנחנו חיים במהפכה הדיגיטלית וזה מחייב אותנו להתאים את עצמנו לכך מבחינת בנית מותגים, שיווק, מכירות ובדרך בה אנחנו מאזינים לצרכנים", אומר בן אסאיג. "חברות שלא יתאימו את עצמן, לא יוכלו לשרוד בעתיד. אסם נסטלה קיימת 79 שנים ואני אחראי להצעיד אותה לעוד עשרות שנות פעילות אז אני מחוייב לעמוד בכך".
לבן אסאייג חשוב לציין שחדשנות היא לא רק הצלחה. "לא כל יוזמה וחדשנות מצליחות. חלק מהיוזמות מקדימות את זמנן, כמו טבעול, שהתחילה כחלום קיבוצי לפני 40 שנה, והיום היא שם דבר עולמי. יש עוד חברות אבל לא תמיד זה כך".

סוכני המשנה – העובדים

כיאה לחדשנות, שמחייבת חשיבה מקורית, באסם נסטלה מחפשים כל רעיון, גדול כקטן, כאפשרות להתחדש. "האתגר של החידוש והחדשנות מוטל על כתפי ההנהלה והעובדים אבל ל-80 שנות ניסיון יש משמעות ולחברה יש ערכים ועל זה אנחנו בונים פלטפורמות של חדשנות – בייצור, בשיווק ובדיגיטציה. אנחנו מעודדים את העובדים לנסות ולהעז, גם אם ייכשלו, עוזרים בהכשרות ובליווי של האקתונים של עובדים מכל המחלקות בחברה ומזה מצמיחים את הרעיונות שיקדמו אותנו".
5 צפייה בגלריה
כנס חדשנות אסם נסטלה חטיפים חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
כנס חדשנות אסם נסטלה חטיפים חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
(צילום: shutterstock)

הצרכן הישראלי – מנהל החדשנות האמיתי

ההנהלה והעובדים הם לא ההשראה היחידה ואפילו לא המרכזית מבחינת בן אסאייג. "הצרכן הישראלי הוא הדבר הכי טוב שיכול להיות והוא אוהב חדשנות. הוצאנו לאחרונה במבה במילוי בייגלה של גלידה גולדה. התגובה לכך היתה משהו שלא ייאמן; הצרכן הישראלי הוא כזה, ולכן נסטלה העולמית בחרה בישראל לנסות מוצרים ראשונים בעולם. בימים אלה אנחנו מריצים בתוך אסם נסטלה 11 מיזמים טכנולוגיים, שמעורבים בהם צוותים מנסטלה בעולם ואנשים כאן. מנסים ומה שיצליח, יעבור לכל העולם".
5 צפייה בגלריה
במבה גולדה
במבה גולדה
במבה גולדה
"הפלטפורמות הדיגיטליות מאפשרות לנו לאסוף אלפי תגובות בזמן אמיתי מהצרכנים. יש לנו מוצרים שנולדו על בסיס בקשות של הצרכנים הישראלים עבורנו, הצרכן הישראלי הוא מנהל החדשנות האמיתי, הוא זה שמכתיב מה כדאי לנו לעשות ואני מקווה להמשיך ולרגש אותו", הוא מסכם.
בשיתוף אסם נסטלה
פורסם לראשונה: 11:27, 09.08.21