המסכות בירידה, הנזלת בעלייה: פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לאפידמיולוגיה ולבריאות הציבור, התראיין הבוקר (א') לאולפן ynet והתבקש להסביר מה הסיבה לכך שבימים האחרונים אנשים מצוננים יותר מבדרך כלל.
קראו עוד:
"יש פה כמה דברים", הוא אומר. "קודם כל, צריך לזכור שזו תקופת האביב, אנשים יוצאים החוצה, וחלק לא קטן מהנזלות הן תופעות אלרגיות שקורות באביב, אבל אנחנו יודעים שיש עכשיו גם עלייה במחלות נשימה מידבקות. ברגע שאנחנו חוזרים להיות ביחד -מורידים את המסכות, ופחות שומרים על היגיינה, פחות משתמשים באלכוג'ל - זה מידבק. בתי הספר נפתחו, ילדים נדבקים.
"אל תבינו אותי לא נכון, אני מאוד בעד הפתיחה של כל הדברים האלה, אבל כל הדברים שהקפדנו עליהם בעבר - לא להביא ילדים חולים לבית הספר או לגן, לא ללכת לעבודה כשחולים, להשתמש בחומרי חיטוי – אסור להפסיק עם זה. זה בהחלט יוכל למנוע מחלות, ראינו עד כמה זה הפחית לא רק את הקורונה, אלא גם דברים אחרים.
"אני יודע שרופאים, רופאות, אחים ואחיות הולכים לעבודה כשהם חולים, כי הם לא רוצים לדפוק את החברים שלהם לעבודה. גם שולחים ילדים לבית הספר כשהם חולים. לצערי, זה חלק מהתרבות הישראלית, וזה דבר שחייבים להפסיק אותו".
1 צפייה בגלריה
נזלת
נזלת
"אנחנו נמצאים בתקופת האביב. יש גם עלייה במחלות נשימה מידבקות"
(צילום: shutterstock)
פרופ' דוידוביץ' נשאל איך צריך להיערך, לדעתו, לקראת ההילולה במירון ומדורות ל"ג בעומר שמתקרבות. על כך הוא אמר: "שמעתי את הדיון שלכם קודם עם פרופ' ערן סגל. אנחנו עדיין לא הגענו לחסינות עדר, ואני בכלל מעדיף את המונח 'חסינות קהילה', כי אנחנו לא עדרים. אנחנו אכן קרובים לשם: אנחנו רואים את ההשפעה של ההגנה הלא ישירה, וזה דבר נהדר.
"עם זאת, אני בהחלט ממליץ לאנשים שנמצאים באזורים צפופים לשים מסכות, גם אם זה עכשיו לא בתקנות. אשר למדורות ולכל הנושא של הדלקת אש וזיהום אוויר - חברים, צריך לפעול בשכל. אנחנו כישראלים יודעים שכשמשחררים לנו את הרסן, אנחנו משחררים אותו לגמרי. עדיין לא הגיע הזמן".
"אני יודע שרופאים, רופאות, אחים ואחיות הולכים לעבודה כשהם חולים, כי הם לא רוצים לדפוק את החברים שלהם לעבודה. גם שולחים ילדים לבית הספר כשהם חולים. לצערי, זה חלק מהתרבות הישראלית, וזה דבר שחייבים להפסיק אותו"
פרופ' דוידוביץ' גם התייחס למצב בנתב"ג ואמר: "מה שקורה שם זה פשוט חמור. אין אכיפה מספקת. נוחתים שם עכשיו סטודנטים מהודו, ואנחנו נוקטים צעדים אבל לא מקבלים מספיק את הגיבוי החוקי לכך.
"יש בעיה גם עם המועצה להשכלה גבוהה, שהוציאה הנחיה שאפשר לחזור ללימודים רגילים, אבל לשים מסכות. כולנו, אנשי בריאות הציבור, חושבים שזה לא נכון. צריך להמשיך עם מדיניות התו הירוק, אבל מכיוון שאין שר משפטים, ואין ועדת קורונה, אנחנו נמצאים במעין אזור דמדומים: איש הישר בעיניו יעשה, וזה דבר מאוד חמור. מעבר לחקיקה, כל אחד צריך לפעול בחוכמה: לשים מסכות באירועים צפופים, להשתדל לשמור על מרחק מסוים. אנחנו יוצאים מהקורונה אבל אנחנו לא בחסינות עדר".