מומחים טוענים כי לזינוק במאומתי הקורונה המתרחש בישראל אחראית המוטציה הבריטית, למרות שבבתי החולים עוד לא עורכים ריצוף שיטתי של הנגיפים הנמצאים בארץ. אתי, אם לארבעה שנדבקה במוטציה הבריטית, מספרת היום (ה') באולפן ynet כי נודע לה ולמשפחתה על ההידבקות כמה שעות לפני שיצאו מבידוד.
"התקשרו ממשרד הבריאות וביקשו שהילדה שנמצאת איתי בבית תעשה בדיקה כי סביר להניח ששהתה ליד חולה שנושאת את המוטציה הבריטית", מספרת אתי. "אמרתי להם שזה לא הגיוני כי היא הייתה בבידוד, היינו שבועיים בבית. אחרי שהם ערכו בדיקה נוספת, התקשרו אלינו אחרי רבע שעה ואמרו שכל שלושת החולים שנמצאים בבית נדבקו במוטציה הבריטית. לא הבנתי מאיפה זה נפל עלינו".
הידיעה שמדובר במוטציה, מספרת אתי, גררה לחץ גדול. "היינו כמה שעות לפני יציאה מבידוד, שמעתי שם חדש, מוטציה, לא הבנתי איך מתנהלים ומה עושים. הרגשתי שחרב עליי עולמי, חשבתי שכבר החלמתי, שאני יוצאת לחיים רגילים. הפקידה שדיברה איתי לא ידעה להסביר מה זה אומר והתנצלה, אמרה שיחזרו אליי - ואני נשארתי באי-ודאות".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
רגע לפני סגר הדוק: עלייה בנדבקי הקורונה בישראל
(צילום: AFP)
משלא קיבלה תשובה מהגורם שדיווח לה על ההדבקה, התקשרה אתי לרופא המשפחה שלה. "הוא הסביר לי שלא צריך להיות בלחץ, שזה בסך הכל אותו נגיף, רק מדבק יותר - החיים מתנהלים כמו בהדבקה רגילה בקורונה. המחלה הייתה בעצם אותה מחלה. הרגשתי כאבי שרירים וכאבי ראש קשים".
למרות הידיעה שהמוטציה הבריטית מידבקת יותר, אתי מספרת שלא נמסרו לה נהלים אחרים בנוגע לבידוד ושהיא לא נתבקשה לבצע בדיקה לגילוי קורונה כדי לוודא שאינה מידבקת. "אתמול סיימתי בידוד, ואמרו שאני לא צריכה לעשות בדיקות. ביקשתי לבדוק האם אני עוד חולה, ולא רצו לתת לי הפנייה".
באולפן התראיין גם פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", שהגיב על שאלת המוטציה הבריטית וההנחיות הקשורות בה. "כללי הבידוד נקבעו בידי משרד הבריאות, ושם לקחו בחשבון את הטווח הסביר שבו אנשים יכולים להידבק ולהדביק. אחרי שמסיימים בידוד הסיכוי להדביק הוא אפסי, אבל אני חושב שבהחלט שווה לשבת ולדון במשרד הבריאות בכללי הבידוד במקרים היחודיים של המוטציה הבריטית. עם זאת, ברמה העקרונית, משך הבידוד הקיים מונע הדבקה".
בנוסף, ביקש פרופ' בליצר להדגיש כי "אותו וריאנט בריטי איננו מסוכן יותר. הוא לא יותר אלים ולא גורם למחלה קשה יותר, אלא שהוא יותר מידבק. לכן, אין סיבה לחשש מיותר בציבור מפניו".
בתוך כך, 7,820 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצע מספר שיא של כ-127 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 6.2% - הנתון הנמוך ביותר בחמשת הימים האחרונים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,460 חולי קורונה, 873 מהם במצב קשה – מספר הקרוב לשיא שנרשם בתחילת אוקטובר. לפי נתוני משרד הבריאות, 210 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,529 – 26 מהם אתמול. 171 חולי קורונה נפטרו מתחילת החודש (ממוצע של 28.5 ביום).